Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Foruminfo/frågor
Statusrapport uppgraderingar
379 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

STORT tack till alla som bidragit till nya servergrejer!

Liten statusrapport

Kommit in på kontot: 21949,01
(Ni har ju kallat era överföringar lite olika men jag noterade speciellt en överföring som hette "Droger" )

Jag är klar med en första halvvägslösning. Jag har flyttat över driften av databasen till en egen snabb burk nu, den går alltså med de nya snabba diskarna och nya snabba minnet ihopplockat med lite annat från både det som köptes första gången (chassi & moderkort) och lite grejer jag snott över från den dator jag sitter på (så den kör just nu på en Duron 800MHz ) Ett plus just nu är att databaservern och webservern i princip är identiska både hårdvarumässigt och installationsmässigt. Jag kommer spegla över data mellan dem även framöver så de håller sig likadana. Det är ju ett stort plus om något strular, det går relativt fort att backa tillbaka och drifta rubbet på bara en av burkarna eftersom allt finns på båda. Backup av det hela ser ju lite annorlunda ut nu när det ska hämtas från två maskiner så det är omgjort (backup sker varje natt till diskar i datorn jag sitter på, alltså en tredje burk (egentligen den fjärde med brandväggsburken inräknad)) Jag har kvar att fixa så att fler generationer bakåt av webfilerna sparas. Sen bränner jag ut rubbet då och då på DVD, det blir några stycken skivor varje gång...

Eftersom det nu finns dubblerat av servrar så blir det ännu varmare bakom dem där utblåsen sitter (de tar in kallare luft nedtill på framsidan) och där bakom står den stackars pcbaserade brandväggen o svettas. Jag klurar på hur jag ska få den att få in kallare luft också men det kändes väldigt bra att plocka ihop en ny exakt kopia av hela brandväggen med ett gammalt Pentium2 moderkort o ett gammalt chassi. Jag har installerat och provkört brandväggen på den så den är bara o stoppa i kontakten o köra om den gamla dör av damm och värme... Känns tryggt o bra! Byggde lite special med kylning och ljudisolering så den blev supertyst också. Vilket kan behövas. Trots att jag fjärrstyr alla fläktar i de två servrarna och har trimmat in automatiken mot temperaturerna, dvs kör fläktarna så sakta som möjligt med bibehållna rimliga temperaturer på cpu, hd, psu osv så brusar det på fint ända ut i vardagsrummet :-( Jag har byggt med 120x120mm Papstfläktar osv men här behöver jag pilla lite mer. Trots att det är chassien o nätagg från välrenomerade Antec så misstänker jag nätaggen som bovarna, mycket pga den höga grundtempen inuti chassiena som gör att fläkthastigheterna måste upp en bit :-( Här är det alltså jobb kvar att fixa innan resten av familjen får tvärspel Zalman 7000A-CU sitter det på cpu'erna i båda redan. Det kommer lite mer rapportering på hur mycket pengar som gått åt och på vad så småningom, det är lite grejer på väg... Men än så länge har det inhandlats saker för drygt 16000, dvs hårddiskarna (2st 10krpm 74Gb Raptor + 2st 300Gb 16Mb Maxtor DiamondMax10), 1,5Gb arbetsminne, blanka DVD-skivor, nätagg, 120mm fläktar, SATA-kablage av olika slag, Zalman 7000 processorkylare, tryckluftspray för rengöring och div fläktsladdsadapters o annat småtjafs. Sen har jag såklart satt in mCubed T-Balancers i båda men de hade jag ju själv "på lager"

Såhär har det sett ut de senaste dagarna när jag inte sutitt och installerat o fixat utan istället hållt i skruvmejseln

Det här är den "nya" brandväggsburken baserad på gamla P2-grejer (men Papstfläktar thumbs up )

Redigt snabba diskar som ändå kostar betydligt mindre än SCSI...

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
För den som är nyfiken (eller den som vill ha en hacker(skatt)karta )

379 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande