Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1740 besök totalt |
Sänksmitt?
Jag lyckades för ett tag sedan - med mycket möda och få aktiva hjärnceller - till slut förstöra mitt skruvstycke/städ (gängan). ![]() Det var inte av den klumpiga gjutna sorten, utan smitt /svetsat, och visade sig vara förhållandevis dyrt. Nu fick jag det synnerligen goda tipset att kolla med företagets verktygsförråd om jag kunde få köpa genom dem - snacka om skillnad i pris! Prisbilden gjorde att jag köpte ett lite finare den här gången - för 775 kr ![]() Det har helkapslad spindel och är "sänksmitt", vilket förstås måste vara bra... ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Ett svar.
Edit: Någon berättade att smidesmaskiner för att t.ex. smida en vevaxel är stor som ett hus! _________________ Jörgen Eriksson |
||
Stämmer bra. I Karlskoga finns en excenterpress på 16000 ton.. Den är STOR! Den smider vevaxlar till Volvos lastvagnar om jag inte missminner mig. Svänghulet till den pressen har jag för mig väger 80 ton.. EDIT: Pressen har en kapacitet på 16 000 ton presskraft, den väger itne så mycket.. Fast den är tung. _________________ /Anton Lillsund |
||
Pressar brukar ju vara stora saker, de större brukar ju tom skapa vibrationer när de går så att man kan känna det i golvet.
Här fanns det några "mindre" maskiner http://www.hejarsmide.com/kapacitet. har för mig att det är de här som smider ämnena till Verdi-stakarna |
||
Finns en del stora pressar i sverige.
Hydraulpress med 4000 ton presskraft, två manipulatorer på 90 ton matchvikt styck. Göten väger upp till 50 ton styck. Pressen står i hagfors på Uddeholm Tooling. Jag har rivit den 4 somrar i rad nu för renovering. Då känns det i golvet när man producerar... ![]() Sen alla extruderpressar för aluminium som står runt om i Europa. SAPA i finspång har en av Europas största. Kommmer inte ihåg exakta presskraften på den men jag har för mig att den ligger på cirka 6500 ton. Den är STOR.. Har inte rivit den men "lillebror" som står bredvid har jag bytit tank på. _________________ /Anton Lillsund |
||
Tack - nu fattar jag ![]() _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1740 besök totalt |