Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1301 totalt) |
På första SLC-tävlingen på anderstorp i år (bildernas ursprung) var kreativiteten stor efter fredagens bullermätningar ![]() Men faktum är att MV (röda porschen) senare under säsongen lyckades få till en riktigt effektiv och snygg (nästan osynlig) ljuddämpning ![]() Edit: Många paranteser blev det... _________________ /Kristian Elisson |
||
Jepp, ljudmätningen görs på den sida som är intressant dvs den sida som grannarna bor på. _________________ /Kristian Elisson |
||
![]() Kör ett crossover-rör mellan dämpare och anslut wastegaten till motsatta dämpare så kommer du att få ordentlig dämpning utan att egentligen förlora speciellt mycket. Wastegaten som dumpar rakt ut i luften är fränt men inte speciellt tyst, det tillför inte så himla mycket heller egentligen förutom sparar lite vikt...folk pratar mycket om "störande flödet" men effekten är tämligen liten på så frittflödande system som du har. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hi,
A question for you Goran, 911 turbo guru ![]() on my 964 Turbo I get 95dec. The wastegate is very loud and I am at the limit for Swedish tracks. With PCS they have told me it was OK but with no margin. My question is do I risk problems with regulating boost with an additional mufler for the wastegate ? Correct me if I am wrong but the only way to go is to have a small muffler custom built. As it is now the car just has a 0,85boost spring and race cat, the rest is all stock. Thanks a lot ![]() _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
Japp, är wastegate-dämparen för restriktiv så kommer laddtrycket att öka något. Det blir lättare för avgaser att ta sig igenom turbinen om avgasmottrycket genom wastegaten blir större, vilket leder till att laddtrycket ökar. Om du bara tänker köra med en liten dämpare så bedömmer jag effekten som tämligen liten. Hur ser resten av avgassystemet ut? Är det inte enklast att bara köra in röret som kommer ut från wastegaten in i stora dämparen efter turbon på samma sett som orginal 930 hade? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Hi, Vincent! I should have a meeting with a turbo expert this week. Even as I know a few things about turbos I should bring the issue upp with him. Goran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Thanks guys.
That's exactly what I was afraid of, since I track the car so much I want to avoid increasing turbo pressure much further, I want a long lasting reliable engine. The rest of the set up is stock 964 turbo, I have the original mufler on the exshaust side. My car is parked at K3 (as usual ![]() The alternative would be to get an additional mufler for the waste gate and go back to a 0,7b spring if I run into overboost problems. Göran M - Thanks in advance for any info you can get (remember you can write in Swedish) _________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
2 besök senaste veckan (1301 totalt) |