Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Max ljudnivå på bana = dämpare? (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (1301 totalt)
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017


Trådstartare
Här kommer två halvsnygg yttre ljuddämpar instalation




_________________
// Jani Hast
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jani Hast skrev:

Här kommer två halvsnygg yttre ljuddämpar instalation

På första SLC-tävlingen på anderstorp i år (bildernas ursprung) var kreativiteten stor efter fredagens bullermätningar
Men faktum är att MV (röda porschen) senare under säsongen lyckades få till en riktigt effektiv och snygg (nästan osynlig) ljuddämpning thumbs up

Edit: Många paranteser blev det...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:

Men faktum är att MV (röda porschen) senare under säsongen lyckades få till en riktigt effektiv och snygg (nästan osynlig) ljuddämpning thumbs up





_________________
/Anton Lillsund
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10599



Man kan ju fråga sig varför rören är pekade åt höger, dB-mätare på vänster sida?

_________________
Anders Hansson
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sweanders skrev:

Man kan ju fråga sig varför rören är pekade åt höger, dB-mätare på vänster sida?

Jepp, ljudmätningen görs på den sida som är intressant dvs den sida som grannarna bor på.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460





Kör ett crossover-rör mellan dämpare och anslut wastegaten till motsatta dämpare så kommer du att få ordentlig dämpning utan att egentligen förlora speciellt mycket.

Wastegaten som dumpar rakt ut i luften är fränt men inte speciellt tyst, det tillför inte så himla mycket heller egentligen förutom sparar lite vikt...folk pratar mycket om "störande flödet" men effekten är tämligen liten på så frittflödande system som du har.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Hi,

A question for you Goran, 911 turbo guru (sorry for highjacking the topic)
on my 964 Turbo I get 95dec. The wastegate is very loud and I am at the limit for Swedish tracks. With PCS they have told me it was OK but with no margin.

My question is do I risk problems with regulating boost with an additional mufler for the wastegate ?
Correct me if I am wrong but the only way to go is to have a small muffler custom built.
As it is now the car just has a 0,85boost spring and race cat, the rest is all stock.

Thanks a lot

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



VincentM skrev:
Hi,

A question for you Goran, 911 turbo guru (sorry for highjacking the topic)
on my 964 Turbo I get 95dec. The wastegate is very loud and I am at the limit for Swedish tracks. With PCS they have told me it was OK but with no margin.

My question is do I risk problems with regulating boost with an additional mufler for the wastegate ?
Correct me if I am wrong but the only way to go is to have a small muffler custom built.
As it is now the car just has a 0,85boost spring and race cat, the rest is all stock.

Thanks a lot


Japp, är wastegate-dämparen för restriktiv så kommer laddtrycket att öka något. Det blir lättare för avgaser att ta sig igenom turbinen om avgasmottrycket genom wastegaten blir större, vilket leder till att laddtrycket ökar. Om du bara tänker köra med en liten dämpare så bedömmer jag effekten som tämligen liten. Hur ser resten av avgassystemet ut? Är det inte enklast att bara köra in röret som kommer ut från wastegaten in i stora dämparen efter turbon på samma sett som orginal 930 hade?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



VincentM skrev:
Hi,

A question for you Goran, 911 turbo guru (sorry for highjacking the topic)
on my 964 Turbo I get 95dec. The wastegate is very loud and I am at the limit for Swedish tracks. With PCS they have told me it was OK but with no margin.

My question is do I risk problems with regulating boost with an additional mufler for the wastegate ?
Correct me if I am wrong but the only way to go is to have a small muffler custom built.
As it is now the car just has a 0,85boost spring and race cat, the rest is all stock.

Thanks a lot

Hi, Vincent! I should have a meeting with a turbo expert this week. Even as I know a few things about turbos I should bring the issue upp with him.
Goran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Thanks guys.
That's exactly what I was afraid of, since I track the car so much I want to avoid increasing turbo pressure much further, I want a long lasting reliable engine.

The rest of the set up is stock 964 turbo, I have the original mufler on the exshaust side. My car is parked at K3 (as usual ) for some other mods so I can't take a picture. I will ask Staffan to take a picture of his car so we get the info. I like the idea of redirecting the wastegate gases to the big muffler but I guess it would involve some piping.
The alternative would be to get an additional mufler for the waste gate and go back to a 0,7b spring if I run into overboost problems.

Göran M - Thanks in advance for any info you can get (remember you can write in Swedish)

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Skruva banåkabil
Max ljudnivå på bana = dämpare? (splittad tråd)
2 besök senaste veckan (1301 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande