Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3487 besök totalt |
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????
Innan vi rullar vidare vill jag få helt klart att det inte är den här sorten som är den som gäller för bilar: http://www.sp.se/cert/cert_prod/p_sk Heter detta AFFF ? Någon som vet mer? Bara vi får utrett vad som är bäst så kör vi på! _________________ ![]() |
||
Det går ju att missförstå den länken om det är lite sent på kvällen
![]() ![]() Men var det inte Pulversläckare som vi webforumlärsköper? |
||
_________________ ![]() |
||
Nu ska vi se om jag hänger med här...
Du vill alltså veta om dessa P- märkta skumvätskor är bättre än pulver? o om dom är det så vill du byta ut till sånna i erbjudandet? Har jag fattat rätt? Frågan är ju då hur det är med priset på dessa skumvätskor... kommer dom ner på pulvrets nivå? Jag får reda ut detta med Anglo nordic / Förenade Brand i morgon. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Köpte skumsläckar till bilen för 2-3 år sedan och den gick på dryga femhundringen så det borde gå att hitta till bra priser nu tycker man.
|
||
På http://www.motorsportshop.nu/html/sh
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
Jag är väldigt ledsen över mitt tillfälliga men väldigt abrupta borttagande av det hela!
Jag fick info om AFFF från racerhåll och kände att jag måste veta vad som faktiskt gäller innan vi fortsätter. Jag vet ju inte om det är något nytt när det gäller skumsläckare eller "gammalt vanligt". Jan o Lisa Motorsport säljer ju tex AFFF (och pulver också) och KH Motorsports släckarsortiment verkar vara AFFF-baserat? http://www.janolisamotorsport.com/ka Så jag vill bara veta 100% vad som gäller med AFFF kontra pulver innan vi rullar vidare helt enkelt. _________________ ![]() |
||
AFFF används av flygplatsbrandkårerna runtom i landet, och är ett skum blandat med vatten.
Skulle själv tro att pulver är att föredra, förutom i rengöringssynpunkt. ![]() F.ö. tror jag inte så mkt på brandsläckare i bilarna vid bankörning. Bättre att folk tar med sig 9 el. 12kgsläckare som placeras längs med banan (kanske med ngn typ av vimpel för att synas bättre). Om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast. dessutom känns det lite blingbling-aktigt med släckare, lite i stil med de nissarna som lackar dem blåa o skriver nos på dem. ![]() ps. vet ej om detta diskuterats innan, har jobbat mer än 80h denna vecka, så jag har ej orkat/hunnit läst ngt på sistone) _________________ Anders Egeland - avdankad racerchaufför Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden. |
||
citat:
om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast. Men folket som kommer efter har förmodligen kortare tid att stanna och komma ut med släckaren de har i bilen än om typ flaggvakten skall springa med en STOR släckare. Jag håller med om att komma ut gäller FÖRST. _________________ Johan Sjölinder |
||
om alla på banan har släckare i bilen så finns det alltid någon i närheten som kan hjälpa till. En och annan större släckare skadar inte.
Edit: Fuling hann före, igen ![]() |
||
Nu har jag fått rätsida på AFFF skum vs Pulver.
AFFF skum står för filmbildande skum o är inget som kan ses som en ersättare för pulver. Det är helt enkelt två olika produkter som vi pratar om. AFFF skum kan man använda i miljöer som är extremt känsliga o man inte vill att släckmedlet ska "förstöra" mer än nödvändigt (tex Bibliotek). Nackdelarna med skum är att det är frostkänsligt, man måste ladda om släckaren minst vart femte år pga att skummet bryts ner (tillslut så är det bara vatten i släckaren). Pulvrets nackdelar vet vi ju redan om, o det stavas SANERING ![]() Så som jag ser det så är nog pulver den släckare som verkar bäst för klubbracing. Ska man sedan ge sig på riktig racing så är det nog lite som Anders med fler skriver att man kan fråga sig nyttan av en liten 2kg släckare i bilen när det fins folk runtomkring med grövre saker. Då kanske man i ställer ska satsa på ett sprinklersystem i bilen som man kan utlösa från förarplats... men då har vi passerat allt vad klubbracing heter ![]() _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Här är en vägledning för vad dom olika släckmedlen ska användas till.
Saxat från Prestos hamsida. Pulversläckare Fylld med ABC-pulver och den mest mångsidiga släckaren. Den kan användas för släckning av nästa alla typer av bränder. Exempel på användningsområden är hem, bilar, båtar, husvagnar och industrier. Skumsläckare Fylld med släckmedel för AB-bränder, dvs. bränder i trä, papper, tyg och andra fibrösa material (A) och bränder i vätskor och oljor t.ex. bensin (B) samt för brand i elektrisk utrustning (max 1000 V). Skumsläckare är lämplig för hem, skolor, sjukhus, industrier, kontor och lantgårdar. Koldioxid Presto koldioxidsläckare är avsedd för släckning av brand i vätskor, gaser och brand i elektriska anläggningar. Då släckning med koldioxid ger en ren släckning utan sekundärskador är koldioxidsläckare lämplig t.ex. i kök, verkstäder, laboratorier och el-utrustning. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
om man nu inte räknar spruckna motorblock till sekundärskador ![]() nästan -80 grader gör sig inye såå bra på heta bildelar.... Håller med om satt det helt klart är pulver som är bäst på hobbyracingnivå! Personligen är jag annars lite nyfiken på den där vattendimma/ångametoden, men Edit: jag läste koldioxid = kolsyresläckare, men vid eftertanke, så är det kanske inte? det är nog ett annat prisläge och kanske mera lämpligt på "fullraceprojekt"? Ska inte smutsa ned tråden, men vi kanske skulle ha en tråd om lämpliga brandförbyggande åtgärder i våra hobbybilar också? _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Jag såg en tråd som handlade om liknade frågor på Corner-Carvers...
http://corner-carvers.com/forums/sho |
||
Jag kan efter egen erfarenhet säga att det absolut är en fördel med släckare i bilen-gärna på en plats där man kan nå den fastspänd. Om plats finnes, är utrymmet mellan stol och dörr det bästa och fastspänd på framsidan av stolen det näst bästa. Jag hade en bil som brann upp för några år sedan efter allmän väg-där fanns det tyvärr inga funktionärer posterade heller ![]() Jag tömde min släckare, osannolikt nog kom det en kille springande som också hade släckare i bilen ![]() ![]() Så slutklämmen:Köp en brandsläckare till varje bil! Tyvärr lever jag inte som jag lär-jag har för närvarande ingen i bruxen ![]() _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||
Hämtade min 2kios på Hemköp i torsdags. Nu gäller det bara att montera den vettigt. Är framför förarstolen ett vettigt ställe (jag tror inte det stör varken körning eller i-urstigning)?
Jag har sett en massa moteringar framför passagerarstolen men kan inte det vara knepigt att nå i stressen (1. Ur bilen, 2. Hämta släckaren ?)? |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 3487 besök totalt |