Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????
1, 2   >>
3487 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????

Innan vi rullar vidare vill jag få helt klart att det inte är den här sorten som är den som gäller för bilar:


http://www.sp.se/cert/cert_prod/p_skum.htm

Heter detta AFFF ?

Någon som vet mer?


Bara vi får utrett vad som är bäst så kör vi på!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Det går ju att missförstå den länken om det är lite sent på kvällen

Men var det inte Pulversläckare som vi webforumlärsköper?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
NiklasFalk skrev:
....
Men var det inte Pulversläckare som vi webforumlärsköper?
Precis och så fick jag plötsligt tips om att det fanns något som hette AFFF som tydligen skulle vara något nytt o bättre? Jag vill bara att vi utreder vad det är och vad som är bäst innan vi fortsätter....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Peter S
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2574



NiklasFalk skrev:
Det går ju att missförstå den länken om det är lite sent på kvällen


Hehe... Jag tänkte kommentera samma sak men kunde hålla mig...

_________________
Peter Simons
Kör tre Ginetta G20 i olika utförande med:
Citera
Greven
BRo
Här sen Apr 2003
Inlägg: 266



o jag som funderar en 2kg till Nisse ..

jaja tar det tidigare i morron

//Greven

_________________
mvh Leif Ankarschiöld

Skyline R32 GTR GODZILA
Citera
Nisse Classon
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4439



Greven skrev:
o jag som funderar en 2kg till Nisse ..

jaja tar det tidigare i morron

//Greven


Tack, men jag har redan beställt en själv.

_________________
/Niße

Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nu ska vi se om jag hänger med här...
Du vill alltså veta om dessa P- märkta skumvätskor är bättre än pulver? o om dom är det så vill du byta ut till sånna i erbjudandet? Har jag fattat rätt?
Frågan är ju då hur det är med priset på dessa skumvätskor... kommer dom ner på pulvrets nivå?
Jag får reda ut detta med Anglo nordic / Förenade Brand i morgon.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Köpte skumsläckar till bilen för 2-3 år sedan och den gick på dryga femhundringen så det borde gå att hitta till bra priser nu tycker man.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



http://www.motorsportshop.nu/html/shopsida.htm kostar en AFFF 2,4L 1095kr och en pulver 2kg kostar 995kr så skillnaden känns minimal.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag är väldigt ledsen över mitt tillfälliga men väldigt abrupta borttagande av det hela!


Jag fick info om AFFF från racerhåll och kände att jag måste veta vad som faktiskt gäller innan vi fortsätter. Jag vet ju inte om det är något nytt när det gäller skumsläckare eller "gammalt vanligt".

Jan o Lisa Motorsport säljer ju tex AFFF (och pulver också) och KH Motorsports släckarsortiment verkar vara AFFF-baserat?
http://www.janolisamotorsport.com/kategori.asp?open=yes&id=25& . . . .



Så jag vill bara veta 100% vad som gäller med AFFF kontra pulver innan vi rullar vidare helt enkelt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 420



AFFF används av flygplatsbrandkårerna runtom i landet, och är ett skum blandat med vatten.

Skulle själv tro att pulver är att föredra, förutom i rengöringssynpunkt.


F.ö. tror jag inte så mkt på brandsläckare i bilarna vid bankörning. Bättre att folk tar med sig 9 el. 12kgsläckare som placeras längs med banan (kanske med ngn typ av vimpel för att synas bättre). Om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast.

dessutom känns det lite blingbling-aktigt med släckare, lite i stil med de nissarna som lackar dem blåa o skriver nos på dem.

ps. vet ej om detta diskuterats innan, har jobbat mer än 80h denna vecka, så jag har ej orkat/hunnit läst ngt på sistone)

_________________
Anders Egeland - avdankad racerchaufför

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast.

Men folket som kommer efter har förmodligen kortare tid att stanna och komma ut med släckaren de har i bilen än om typ flaggvakten skall springa med en STOR släckare.

Jag håller med om att komma ut gäller FÖRST.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



om alla på banan har släckare i bilen så finns det alltid någon i närheten som kan hjälpa till. En och annan större släckare skadar inte.

Edit: Fuling hann före, igen

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



Kör man sin lekbil på gatan också så är det ju sällan det står släckare med vimplar ute efter vägarna.

I alla fall jag skulle vilja kunna slita med mig en släckare ut när det börjar ryka under huven.

_________________
Markus Ålind
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3460



En följdfråga:

Får man använda Halonsläckare ifall man redan äger en sådan? Jag förstår att det inte går att köpa nya men kan man använda den man redan har?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Nu har jag fått rätsida på AFFF skum vs Pulver.

AFFF skum står för filmbildande skum o är inget som kan ses som en ersättare för pulver. Det är helt enkelt två olika produkter som vi pratar om.
AFFF skum kan man använda i miljöer som är extremt känsliga o man inte vill att släckmedlet ska "förstöra" mer än nödvändigt (tex Bibliotek).
Nackdelarna med skum är att det är frostkänsligt, man måste ladda om släckaren minst vart femte år pga att skummet bryts ner (tillslut så är det bara vatten i släckaren).

Pulvrets nackdelar vet vi ju redan om, o det stavas SANERING . Men det är nästan oxå den enda nackdelen! Det är det mest mångsidiga släckmedlet, det är lättare att använda och det är nära på dubbelt så effektivt som skum!

Så som jag ser det så är nog pulver den släckare som verkar bäst för klubbracing. Ska man sedan ge sig på riktig racing så är det nog lite som Anders med fler skriver att man kan fråga sig nyttan av en liten 2kg släckare i bilen när det fins folk runtomkring med grövre saker. Då kanske man i ställer ska satsa på ett sprinklersystem i bilen som man kan utlösa från förarplats... men då har vi passerat allt vad klubbracing heter .

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Här är en vägledning för vad dom olika släckmedlen ska användas till.

Saxat från Prestos hamsida.

Pulversläckare

Fylld med ABC-pulver och den mest mångsidiga släckaren. Den kan användas för släckning av nästa alla typer av bränder. Exempel på användningsområden är hem, bilar, båtar, husvagnar och industrier.

Skumsläckare

Fylld med släckmedel för AB-bränder, dvs. bränder i trä, papper, tyg och andra fibrösa material (A) och bränder i vätskor och oljor t.ex. bensin (B) samt för brand i elektrisk utrustning (max 1000 V). Skumsläckare är lämplig för hem, skolor, sjukhus, industrier, kontor och lantgårdar.

Koldioxid

Presto koldioxidsläckare är avsedd för släckning av brand i vätskor, gaser och brand i elektriska anläggningar. Då släckning med koldioxid ger en ren släckning utan sekundärskador är koldioxidsläckare lämplig t.ex. i kök, verkstäder, laboratorier och el-utrustning.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Fredrik C skrev:
Här är en vägledning för vad dom olika släckmedlen ska användas till.


Koldioxid

Presto koldioxidsläckare är avsedd för släckning av brand i vätskor, gaser och brand i elektriska anläggningar. Då släckning med koldioxid ger en ren släckning utan sekundärskador är koldioxidsläckare lämplig t.ex. i kök, verkstäder, laboratorier och el-utrustning.



om man nu inte räknar spruckna motorblock till sekundärskador
nästan -80 grader gör sig inye såå bra på heta bildelar....

Håller med om satt det helt klart är pulver som är bäst på hobbyracingnivå!
Personligen är jag annars lite nyfiken på den där vattendimma/ångametoden, men

Edit: jag läste koldioxid = kolsyresläckare, men vid eftertanke, så är det kanske inte?
det är nog ett annat prisläge och kanske mera lämpligt på "fullraceprojekt"?

Ska inte smutsa ned tråden, men vi kanske skulle ha en tråd om lämpliga brandförbyggande åtgärder i våra hobbybilar också?

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13351

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag såg en tråd som handlade om liknade frågor på Corner-Carvers...
http://corner-carvers.com/forums/showthread.php?t=20108

_________________

Rice and shine
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



ege skrev:


F.ö. tror jag inte så mkt på brandsläckare i bilarna vid bankörning. Bättre att folk tar med sig 9 el. 12kgsläckare som placeras längs med banan (kanske med ngn typ av vimpel för att synas bättre). Om bilen brinner är det väl viktigare att komma i säkerhet första hand. Inte sitta kvar i bilen o försöka slita loss en släckare som sitter fast.

dessutom känns det lite blingbling-aktigt med släckare, lite i stil med de nissarna som lackar dem blåa o skriver nos på dem.





Jag kan efter egen erfarenhet säga att det absolut är en fördel med släckare i bilen-gärna på en plats där man kan nå den fastspänd. Om plats finnes, är utrymmet mellan stol och dörr det bästa och fastspänd på framsidan av stolen det näst bästa. Jag hade en bil som brann upp för några år sedan efter allmän väg-där fanns det tyvärr inga funktionärer posterade heller
Jag tömde min släckare, osannolikt nog kom det en kille springande som också hade släckare i bilen så vi tömde hans också-hade bara brandkåren inte haft häcken full med en bilolycka nån mil bort, så hade nog bilen kunnat räddats. Nu tog det 45min innan brandkåren behagade dyka upp, och vid det laget hade det flammat upp igen-och då var det slut på brandbekämpningsmedel

Så slutklämmen:Köp en brandsläckare till varje bil! Tyvärr lever jag inte som jag lär-jag har för närvarande ingen i bruxen

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20244



Hämtade min 2kios på Hemköp i torsdags. Nu gäller det bara att montera den vettigt. Är framför förarstolen ett vettigt ställe (jag tror inte det stör varken körning eller i-urstigning)?

Jag har sett en massa moteringar framför passagerarstolen men kan inte det vara knepigt att nå i stressen (1. Ur bilen, 2. Hämta släckaren ?)?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Tillfälligt stopp på brandsläckarfronten! Vad gäller?????
1, 2   >>
3487 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande