Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1385 besök totalt |
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 Seat Leon Cupra ST 4drive -19 -såld Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld Nissan 200SX S13 1989 - såld |
Det ger bättre flöde, ja, men om det är bättre ur kyl-synpunkt tror jag inte. Om man går in på molekyl nivå så krockar molekylerna i luften med IC'ns väggar och lämnar över mer värme till IC'n som sedan transporteras bort... Fast det kanske är att lägga för stor granskning på hela systemet, IC'n borde klara av att kyla allt som kommer igenom ändå.
Sen tittar man på flödet igen, bättre flöde borde ge bättre spool-up tid då luften rör sig snabbare, mindre kork på vägen. _________________ l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l |
Skulle förmodligen utgå ifrån den sista varianten, och sedan modifiera den genom att låga anslutningarna komma mjukare och inte så tvärt som det blir för de första raderna. Sedan kan man svetsa fast lite blad inne i "tankarna" för att fördela luften bättre. Verkar som ett flertal turboladdade tävlingsbilar har använt en sådan konstruktion, förmodligen för att den ger en bra fördelning av luften och är kompakt.
|
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1385 besök totalt |