Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vilken IC-design är bäst?
1385 besök totalt
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Skall konstruera mig en ny IC av en kärna från en gammal Saab 900 IC
Mått : ca 235 x 200 x 80 mm

Alternativ 1.


Alternativ 2.


Alternativ 3.


Åsikter?
Citera
Erik Petersson
Kalmar
Här sen Jun 2003
Inlägg: 912



Jag gissar på mitten, minst vinkelförändringar i luftflödet är min teori.

_________________
/Erik Petersson

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Seat Leon Cupra ST 4drive -19 -såld
Honda Civic 1992, Superstage: 1.21.97 -såld
Nissan 200SX S13 1989 - såld
Citera
Fnatte
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 517



Det ger bättre flöde, ja, men om det är bättre ur kyl-synpunkt tror jag inte. Om man går in på molekyl nivå så krockar molekylerna i luften med IC'ns väggar och lämnar över mer värme till IC'n som sedan transporteras bort... Fast det kanske är att lägga för stor granskning på hela systemet, IC'n borde klara av att kyla allt som kommer igenom ändå.

Sen tittar man på flödet igen, bättre flöde borde ge bättre spool-up tid då luften rör sig snabbare, mindre kork på vägen.

_________________
l Namn: Ludvig Adlercreutz l Typ: Kolbaserad l Bil: The Blåbär, Peugeot 206 l
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Skulle förmodligen utgå ifrån den sista varianten, och sedan modifiera den genom att låga anslutningarna komma mjukare och inte så tvärt som det blir för de första raderna. Sedan kan man svetsa fast lite blad inne i "tankarna" för att fördela luften bättre. Verkar som ett flertal turboladdade tävlingsbilar har använt en sådan konstruktion, förmodligen för att den ger en bra fördelning av luften och är kompakt.
Citera
Patrik Ö
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 5186


Trådstartare
Bifogar ytterligare en variant :

Citera
Skruva banåkabil
Vilken IC-design är bäst?
1385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande