| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hittade ett litet program som ritar hur man ska kapa rör.
|
4 besök senaste veckan (6668 totalt) |
|
Hittade ett litet och enkelt program som man bara behöver skriva in diameter på rören som ska svetsas i hop med varandra så gör den en mall över hur man ska kapa för att det ska bli bra anläggnings yta, klarar också vinklar och olika diametrar på de båda rören. http://wb747623.bahnhofbredband.se/f |
||
|
Verkar ju vara kalas det där. Hade varit behändigt att ha när man byggde buren.
Ett annat fiffigt tips är annars att kapa ändan på röret med en hålsåg som har samma diameter som det andra röret. Bör dock göra en liten ställning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
Har provat det, det funkar men det brukar gå åt någon hålsåg lite då och då, när man gör på det viset. Abbsolut bästa verktyget för att göra urkapningar på rör är ungefär som en bandputs där det går att byta rullen som man slipar röret imot så man får rätt dimision, på den finns sen ett skruvstäd där det går att sätta fast röret i den vinkel man vill ha sen vevar man bara in röret med ett kordinatbord mot bandet. Tar bara några sekunder att göra en urkapning och det blir perfekt. Vi hadde en sån på ett ställe där jag jobbade förut. När jag är klar med bilen och får lite tid över ska jag ta och bygga en sån slip, för det är ingen direkt svår konstruktion. |
||
|
La upp det på min webplats http://ajden.se/tubemiter.exe
|
||
|
ojoj efter 20 minuters sökande hittade jag tråden..
Va säker på att jag sett den på detta forum.. hehe men länken tycks ej fungera.. grr någon som har kvar programmet och har lust att lägga upp? Edit... funkade ju visst efter lite övertalning... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
||
|
|
||
|
|
||
|
jättebra program om man tar resultatet som en riktlinje och inte som en absolut sanning..
använde det när jag gjorde mina bärarmar och den kraftiga bakre vinkeln ville den inte rita ut rätt.. var säkert 5+ grader fel.. men som en första grovkapning var det ju bra.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Lyfter den här tråden igen för att ingen ska missa hur bra det här programmet är!!!
Min båge är snart färdig, och det har varit rena drömmen jämfört med att slipa-kap-fila-fyllamedsvets...
|
||
|
Det finns ju bättre program än detta. Vi har Bendtech och det klarar göra mallar för rör som möts i böjar etc. Inte gratis men ovärdeligt om man ska göra ett helt chassi.
Har man en bra hålsågsnotcher så ställer man ju bara in vinkel och kör. Blir ju absolut finaste snitten så. Kan tipsa alla som kapar ur rör med vinkelslip och tycker att lamellrondellerna slits mycket köp en 3M slipskiva som heter Green Corps. Det håller mycket bättre än lamellrondeller. _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
4 besök senaste veckan (6668 totalt) |