| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
|
1, 2 >> 3580 besök totalt |
|
Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
Bortsett från alla roliga formler och uträkningar så funderar jag lite på hur man skall resonera för att hitta dämpare och fjädrar som passar ens behov/bil - vad som ger mest "bang for the buck". Att hitta rätt produkter verkar ju minst lika svårt som att klura ut optimala inställningar för bilen. Därför vänder jag mig till expertpanelen här på rejsa och undrar hur ni tycker man skall resonera. Sådana här grejor kan man ju i princip lägga ut hur mycket pengar som helst på, så därför gäller det att göra en bra avvägning på hur bra grejor man vill ha och hur mycket det får kosta. Sedan är det ju rätt svårt att veta vad man får om man inte kan prova en massa olika produkter. Har ni några bra tips på hur man gör en bra avvägning? Rent generellt alltså - det vore intressant att veta hur ni tänkt. |
||||||||||||
|
Re: Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
Jag förstår mer än väl vad du menar med "roliga formler". Men vi har ett problem här. Det är inte formlerna i sig som gör det knepigt utan dina egna önskemål och kännedom om bilen. Det går inte att säga något med minder än att vi personligen går igenom både vad du vill och bilens geometri. Men köper man t,ex Öhlins stötdämpare så går dom att ändra i all oänderlighet, så dom blir aldrig fel så sett. Fjädrar är inte särskillt dyrt, så det går också att byta utan större uppoffringar. På det sättet kan jag ge ett hållbart tipps. Antagligen finns redan rekomendationer för din bil, och då slipper du räkna ut vilken effekt fjädern har på hjulet, för det är det som räknas. Det tråkiga är bara att det finns ytterst få handlare-verkstäder som greppar den här situationen. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||
|
Handlar det alltså bara om att få rätt parametrar på allting - typ fjädringsväg/frekvens, geometri osv? om allt detta stämmer kanske det inte spelar någon roll ifall det står Koni eller Öhlins på grejorna?
Min fråga grundar sig lite på att jag satt och funderade över budgeten till bilen. Frågeställningen var ungefär om jag skulle lägga 10, 20 eller 30kkr på dämpare/fjädrar - bara som en ungefärlig budgetram där jag sedan kan jobba vidare med alla viktiga detaljer(roliga formler). Vad jag då letar efter är ju förstås lägst varvtider för pengarna. |
||||||||||||
Sedan ska man fråga sig om man ständigt orkar skruva på alla inställningar:(byta) fjädrar, ride height, tryck och drag på stötdämparna. Jag vet folk som köpt "värstinggrejor" och sedan åkt runt på grundinställningar. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
|
Jag vet inte var din ambition är? Men är den på hobby/lattjo-nivå är väl det bästa är väl att gå på andras erfarenheter på vad man ska ha för fjädrar, stenhårt eller uthärdligt på landsväg och ungefär balansen bak/fram, och sedan köpa ställbara konis + ställbara hämmare för att justera överstyrt/understyrt. behöver inte kosta mer än 15kkr nytt.
_________________ /Anders C |
||||||||||||
I princip spelar märket ingen roll. Problemet är mer vilken service, kunskap och hjälp man får där man köper det man köper. Öhlins ÄR dyrt, men man behöver aldrig byta ut dom, man sätter i nya ventiler mm. Många märken kan man inte ens få delar till hur bra dom än är. Samtidigt ska vi inte överdriva att varvtiderna skulle bli så ofantligt mycket bättre med Öhlins, men möjligheterna finns och beror på användaren och inte svårigheterna att få fram delar. Att man lämnar dämparen med grundinställningar beror mycket på att det är dåligt med upplysning om hur det funkar. Det bottnar även i att man måste ha intresse och tid att träna-testa. Stötdämpare är en av de FÅ saker där jag är inne på att bra grejor betalar sig i längden. (om man behåller bilen så dämparna passar). Och det beror absolut inte på någon märkeshysteri. Jag är motsåndare till att köpa "värsting-grejor" bara för sakens skull, jag skäms för sånt. Men finns det ett sk "kitt" som kan rekomenderas av andra raceförare så kan man spara pengar och slå till. Men värsta väghållningskittet i affären ställer jag mig skeptisk till. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||
|
Jag har precis genom(lidit?
) samma frågeställning; vad ska man köpa, och framförallt, varför ska man köpa det.
Med mina förutsättningar, dvs ganska lite erfarenhet (har kört bana tre år, tävlat två år och är inget gokartfreak eller liknande), så lutar det åt att skaffa en beprövad uppsättning fjädrar med dämpare som matchar fjädern samt en (eller två) justerbara kränghämmare. Hela paketet kostar 10.000 - 20.000 kr beroende på fabrikat. Även om jag inte skaffar fullt justerbara dämpare så går det bra att laborera lite med olika fjädrar, i mitt fall kanske prova 80-100-120 N/mm fram. Dock så följer jag Görans råd angående att köpa saker med kvalitet som det finns full support (inkl ombyggnad till dubbeljusterbart) nära. Med det och saker som hjulvinklar, däck, däckstryck så räknar jag med att klara mej flera år vad gäller att justera fram sekunder från chassiet och samtidigt lära mej att förstå vad jag gör. Kort och gott så hänger det mycket på förutsättningar och ambitionsnivå. |
||||||||||||
Byta och prova en massa olika grejor är något jag verkligen inte vill göra. Ekonomin skulle aldrig klara det. Skruva på inställningarna skulle jag däremot tycka var kul, så länge det inte går till överdrift. Största faran med att kunna pilla med alla inställningar är nog att man försöker kompensera misstag bakom ratten.
Min ambition är att göra det absolut bästa jag kan av bilen jag har. Jag ser det lite som en utmaning. Fast jag vill ha varje del noga uttänkt istället för att satsa på det värsta jag kan hitta/ha råd med, så det handlar mycket om att göra kloka prioriteringar. Användningsmässigt skall bilen funka både på gata och bana, fast med mer fokus på bana. Så det lär ju inte bli frågan om någon tävlingsbil, men förhoppningen är att det blir en snabb rackare ändå.
Låter som starka argument för Öhlins. Möjligheten att byta delar och renovera dämparna är ju viktig. Hur mycket tror du det skulle skilja i varvtider med din Pantera om du jämför Öhlinare med något i prisklassen 15-20kkr? Bara så jag får en liten uppfattning om vilka skillnader det kan bli. om jag skulle kolla på "kitt" som kan rekomenderas av raceförare till min bil blir det förmodligen grejor från Japan. Dessa är säkert väldigt bra, men det lär ju inte bli kul sen när jag behöver renovera grejorna. |
||||||||||||
|
Koni 2817 är också väldigt trevliga men har (vad jag har hört) lite sämre användbarhet:
man måste mickla på dämparen för att ändra hoptryck och särdrag. Där Öhlin har rattar, som kan placeras på bra ställe. "Värstinggrejor" i mitt tidighare inlägg handlade om Koni 2812 (samma som 2817 fast för icke-fjäderbensbilar). Kostar 8-10kkr/st. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
om det räcker så långt som du räknar med tycker jag det låter som ett väldigt vettigt prisintervall. Då finns det ju liksom rätt god potential med grejorna.
Hur stora inställningsmöjligheter kan man få för sådana här pengar(10-20kkr är väl iof ett rätt stort intervall)?
Är bara sådär lagom krångligt att mickla med dämparna är det iaf ingen risk att man håller på och pillar i onödan. För mig som är barnsligt förtjust i sånt kan det nog vara en fördel.
Vad får man ge för en uppsättning Koni 2817, på ett ungefär? Är 2817 som är de beryktade "Gula Koni"?
|
||||||||||||
Det tråkiga är att jag inte har så mycket erfarenhet av varvtider med olika stötdämpare. Det är också så att även om man HAR dessa erfarenheter så gäller det förmodligen inte rent jämnförande försök. Ligger en mindre justerbar dämpare rätt så går det att åka väl så fort, men en bra dämpare klarar fler förhållanden. Sen är det roligt att kunna anpassa bilen. om jag ändå skulle våga mig på en generell gissning så kanske 1 sek på en bana som Mantorp kan vara nått. Men nu blir jag väl avrättad av racingförarna. Jag baserar detta på min egen bil där jag kan vinna en del på bra grepp upp efter rakan med bra inställning. Även Parisen kan ge en del med rätt lågfartsinställning. Vad jag VET är att jag klarar bulor i vägen suveränt med mina dämpare med minimal sidoförflyttning vid kurvtagning. Sen är bilen underbar i vanlig trafik trots 3hz fjädring. Nu finns det fler här i forumet med bra (mycket bättre) erfarenhet av ren bankörning, så vi hoppas att få höra deras synpunkter. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||
2817 har inget med de gula att göra. De gula är att betrakta som en sportdämpare för gatan. 2817 kostar ungefär som Öhlin, runt 10 000:-/hjul. En del STCC-team använder dem har jag hört. Men du kan säkert hitta en dubbeljustrerbar som fungerar bra för dig, för mindre pengar än så. Stötdämparverkstan bygger om just gula Koni så de även får justerbart hoptryck. _________________ Jörgen Eriksson |
||||||||||||
|
Leda kanske?
Poppis "klubbracingval" som även är justerbart och man kan anpassa dom ganska fritt efter sina egna behov. |
||||||||||||
Tja, mellan 2-3 sek/varv justermån
om jag ska (försöka) vara lite allvarligare .. Mina krav jag satte upp var att jag skulle kunna testa ett par olika fjädrar; dvs 2.25" standard racefjäder måste passa för att enkelt kunna få tag på fjädrar, enkelt kunna höjdjustera chassiet och justera krängningsfjädringen (hämmare). Idag har jag 21 N/mm fram. Anledningen till att jag vill ha hårdare fjädrar än idag (original M030 sportchassie, som på gatan ändå är bra hårt) är främst för att förbättra responsen samt för att få bilen att kränga/niga mindre, dvs få bättre styr på hjulvinklarnas förändring vid lastväxlingar. Bara att prova tre olika fjäderkonstanter fram kan nog hålla mej sysselsatt minst en säsong. Man måste ju mäta (datalogger) och lista ut hur man ska tolka data för att kunna vara konsekvent, prova olika hjulvinklar/höjder/kränghämmarställningar för varje fjäder .. Ja, det springer snabbt iväg. Ställbara dämpare funderade jag på om jag behövde, men just nu tillfaller det avdelningen finlir som jag kan bygga till senare om det skulle behövas. Sakerna som jag räknat upp ovan påverkar bilens uppförande mycket mer och det är mer angeläget att det blir rätt först. |
||||||||||||
Dom bygger även om gula så dom fungerar bra med hårdare fjädrar. Det kostar en slant, men blir billigare än 2817. |
||||||||||||
Trodde det skulle vara större skillnad på varvtider, fast det är ju fantastiskt med en så hårt fjädrad bil som fungerar bra på vanliga vägar. För min del vet jag dock inte om just den biten skulle spela någon roll, komforten original är redan urusel(och sämre lär den bli ).
Fast när det gäller varvtider beror det ju som sagt mycket på bilen också. Undrar om jag skulle tjäna mer eller mindre... min bil är ju klart sämre än en Pantera, men det kanske gör att jag har fler dåliga egenskaper att justera bort.
Aha, så det är lite av Konis sparka-r*v-modell?
När det gäller inställningsmöjligheter vill jag nog i varje fall kunna justera kompression, retur, höjd och låg- samt högfartsdämpning. Det är vad jag tror skulle bli rätt bra för min bil.
Aldrig hört talas om Leda, så lite info vore trevligt.
Attans, kan man inte få 20-30 sekunder justermån istället?
Mina planer är att först styva upp karossen ordentligt med en bur och att fixa hjulvinklarna. Bara det tror jag gör det till en helt annan bil. Sedan hade jag tänkt fixa dämpare och väl beprövade fjädrar. På så sätt tror jag att jag kommer få det ganska bra redan från början och kanske slipper mickla så mycket med fjädrar. Till sist blir det massor av körning och justerande. Fast då vill jag helst inte stå där en dag med skägget i brevlådan och märka att dämparna inte riktigt räcker till. Därför tycker jag det är viktigt att köra på ett säkert kort, helst utan att leva på kall gröt i 10 år.
Blir det stor skillnad i funktion mellan ombyggda gula och 2817? |
||||||||||||
Koni 2822 har alla dom inställningsmöjligheterna, men hurvida dom passar en standardbil vet jag inte. Kostar ca 15.000 kr / st. Öhlins ligger nog också bra till om man har så höga krav som fyrvägsjusterbart. Bara att plocka fram plånboken!
Skaffar du öhlins så lever du inte på kall gröt, men det gör inte att du "slipper" justera saker som fjädrar och hjulvinklar. Jag har ju spenderat en del tid att skaffa mej en bild av vad man bör göra för att få sin bil gå fortare med en rimlig budget. Om man tittar på cold facts, klockan, folk (amatörer) som verkligen har justerat fram flera sekunder på sin bil på ett systematiskt sätt så att bilen blir mycket mer konkurrenskraftig utan att spendera hundratusentals kronor, så skruvas det främst på höjd, hjulvinklar och kränghämmare. Höjd + hjulvinklar för att få bra nyttjande av däcksytan och hämmare för att få balans. Jag har letat med ljus och lykta efter någon som faktiskt har, på ett systematiskt sätt, skruvat fram bättre varvtider med sina dämpare. Nu är ju ovan kanske ingen anledning att låta bli att skaffa fyrvägsjusterbart, men för en som inte har någon erfarenhet av att justera en bil (som jag tex.) så kan det ju vara bra att veta vilken typ av arbete som krävs för att man ska ha någon glädje av sitt fyrvägsjusterbara chassie. Det är min kopp te, your mileage may vary
Ja, och beror lite på. Du kan bygga om en gul till dubbeljusterbar vad jag förstått, men det skiljer säkert en del ändå mot en 2817 även om funktionen map justerbarhet är samma. Men Stockholms Stötdämparverkstad vet nog bättre. Ring och prata med dom! |
||||||||||||
|
LEDA:
http://www.leda.com _________________ Johan Sjölinder |
||||||||||||
|
Det blir alltid problem när man diskuterar generella effekter-åtgärder. Rörande stötdämpare så blir det extra knepigt. Som Dan säger så gäller det att använda-utnyttja däckens kontaktyta mot vägen. Alltså då 1. BÅDE BALANSMÄSSIGT MELLAN HJULEN samt 2. INTERNT I VARJE ENSKILLT HJUL.
1. Se till att vikten balanseras jämnt mellan hjulen i kutvan. 2. Se till att det enskillda hjulet har "rätt" vinkel mot marken. Under 1 gäller att fördela vikten MELLAN hjulens gummiyta mot marken och under 2 att fördela vikten jämnt mot marken på det enskillda däcksavtrycket. Det ovan sagda gäller för ALLA banor. När det gäller stötdämpare så är det lite annorlunda. Är det en ojämnhet i banan, kanske mitt i en kurva, så gäller arbete med stötdämparen. Finns inte sådana banproblem så kan man inte göra samma vinster med stötdämparen. Sedan tillkommer balanseringsanvändningen av dämparen som påminner om K-fjädrarna fast tidsberoende. Även sådant som accgrepp-hjulhopp osv kan fixas med dämpare. Dämparen behöver inte ge ofantliga tidsvinster men KAN göra det eftersom omständigheterna spelar in så stort. Därför är det inte så enkelt att man kör lite olika dämparinställningar och ser om varvtiderna blev bättre. Vad vi gör är att vi kontrollerar HASTIGHETEN på de hjulrörelser som uppstår och därmed viktfördelningen mellan hjulen under en viss tidsdräkt. Faller in under exempel 1. Har vi bra dämpare så kan vi utvecklas som förare-inställare utan att behöva köpa nytt när vi kommit en bit. Vi kan även upptäcka saker som vi inte trodde fanns om vi inte HAR möjligheten att testa. Vidare så kan man bara låta dämparen vara i början tills man kommit därhän att testande börjar verka intressant. Allt sagt utan tanke på att det kostar en slant, men det är liksom ett annat kapitel som överlåtes till racern. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||||||
Ja, så kan man resonera om man är proffs. Tyvärr så resonerar all litteratur jag har hittat i området precis så, "bygg om till dubbla A-armar med Öhlins, allt annat är skit". Nästan.
Problemet är att det inte håller för amatören. Man måste kompromissa med pengar, tid (till att testa) och det material man redan har. Annars får man inget gjort. Jag hävdar då (säg gärna emot) att ska man kompromissa bort något från "drömbilen" så ligger dubbeljusterbara dämpare bra till. Dom kostar massor och ger inte så mycket i varvtider jämfört med andra modifikationer och inställningar på en standardbil. Man har att göra i flera säsonger ändå att få rätt på och förstå allt annat på bilen, som dessutom ger större tidsvinster i praktiken. Men har man råd och tid så är det naturligtvis bara att shoppa värsta prylen direkt och sätta igång! Någon borde skriva en bok typ "Practical performance suspensions in production cars for complete idiots - from planning to finish line" eller något .. Jag skulle ställa mej i kö för ett signerat exemplar direkt!
|
||||||||||||
|
oj, ni skriver så mycket att jag knappt hinner med. Tack!
Jag tycker det verkar som ni missförstått mina planer lite. Anledningen till att jag gärna har rätt goda inställningsmöjligheter på dämparna är inte för att försöka slippa mickla med hjulvinklar och bilens balans. Det är snarare vad jag vill lägga ned mest tid på, och eftersom jag har McPersson fram lär det t.om. vara ett måste. Eftersom bilen skall fungera både på och utanför banan blir det viktigt att jag kan ställa in höjden. Lämplig "banhöjd" på bilen blir ju lätt okompatibel med våra vägar. En hårt fjädrad bil blir ju också lätt lite "hoppig" på vanliga vägar, därför vill jag också kunna justera hur chassit reagerar på ojämnheter. Om jag förstått saken rätt(vilket inte alls är säkert) kan detta göras med hjälp av hög- och lågfartsdämpning. Kompression och retur borde också vara rätt viktiga inställningar. Bilens användningsområde är alltså lite bredare än bara banåka och därför tycker jag det verkar klokt att ha lite större bredd på inställningarna. Fast skall jag vara ärlig trodde jag inte att dessa inställningsmöjligheter skulle vara någon stor sak, men det är ju uppenbarligen bara rätt dyra dämpare som ger dessa möjligheter. När det sedan kommer till att justera bilens egenskaper tänker jag hitta inställningar för dämparna som funkar, och sedan göra precis som ni säger. Det tänkte jag göra med justerbara krängningshämmare och länkarmar, samt prova olika fjädrar i den mån ekonomin tillåter. Jag vet inte om det finns så mycket mer att göra, utan större ingrepp i hjulupphängningarna(dubbla A-armar vore såklart tokfint, men man måste ju hinna köra bilen lite också...). Apropå det sista Dan skrev så vore det ju fint med en väghållningsbok som går igenom hur olika hjulupphängningar funkar och hur man optimerar deras funktion.
|
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Vettig nivå på dämpare/fjädrar?
|
1, 2 >> 3580 besök totalt |

