Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
ginetta G4
5916 besök totalt
micke1970
varberg
Här sen Nov 2004

Trådstartare
ginetta G4

hej! undrar om det är nån som sitter å ruvar på fakta om ginetta/dare g4, g12 är också av intresse, men framförallt g4.an. tacksam för både länkar och bilder på denna bil.och finns det några ginetta/dare reggade för gata i sverige, och vad är det för priser på en sån vagn?

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Kolla in säljesannonserna på http://www.mgcc.nu Där finns ett objekt.

Det brukar finnas en importör som visar upp sig på Sportvagnsmeetinget på Knutstorp varje år. Och så syns det en del bilar på ÖSK:s träffar också.

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003

Hittade denna annons på www.rhkswe.org, kanske samma som på mgcc? Jag har inte kollat:

Ginetta G4 -66
Demonterad orginalbil. Svensk regisrering. Uffe 0709-152805
Annonsör: Ulf Wahnström
Telefon: 0709-152805
E-post: up61@hotmail.com
Annonsen införd: 2004-12-01 11:12

Inget pris....! De "riktiga" Ginetta orginalbilarna brukar vara dyra!
Jag vet om två orginalbilar från 60-talet men ingen av dessa är till salu. De har för övrigt inte varit i trafik på minst 25 år.

Ruskigt tuff liten bil är det i alla fall, med betoning både på liten och tuff!

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

För att köpa en Dare i Sverige måste du antingen bygga den själv och regga den som amatörbyggt eller köpa en av de få som finns tillgängliga. Hittar du en originalbil från 60-talet är du lycklig, se till att det är en "rund-rams"-bil, för de är mest åtråvärda. Jag har ingen koll på svenska priser på nya bilar men i England ligger de på allt från 14K£ till 22K£ någonstans.

Jag har försökt köpa en original-G4 i snart 20 år men hittills misslyckats. En god vän till mig vill helt enkelt inte släppa sin. Det finns 12 stycken i Sverige om jag minns rätt. Jag ringde samtliga för ett år sedan men nästan ingen ville sälja. Och den som var till salu, den i annonsen, kände jag var för kostsam +250K om jag inte är ute och hojar.

Länkar:
http://www.ginetta.co.uk/

http://www.dareuk.com

varberg
Här sen Nov 2004

Trådstartare
ok ! vilken prisnivå är det på dare som byggsats måntro då ? kanske inte så mycket dyrare å då får man väl en ford zetek-motor och det behövs väl nästan en lotus twin för att matcha den.annars var inte Dares hemsida så väldigt informativ och "säljande" men den kanske ligger i linje med brödernas ginettaår då man hade kunnat snott scenen från elanen om man vart lte mer framåt kanske? hittade en ny dare på en italiensk bilannonssajt ,tror det var runt 200k euro den kostade men kan ha fel det var ett tag sen.ingen som har racingbilder på dare eller ginetta???? snälla!!

Stockholm
Här sen Jun 2004

Tror du kan få ihop ett kit för 150-200 beroende på drivlina mm. Men jag är ingen expert på priserna.

Ett par bilder. Du får väl ge dig ut på sökmotorerna för andra bilder.

En ny, på fel ställe...

En gammal, med rätt attityd

Kungälv
Här sen Feb 2003

7-11 skrev:
Jag har försökt köpa en original-G4 i snart 20 år men hittills misslyckats. En god vän till mig vill helt enkelt inte släppa sin. Det finns 12 stycken i Sverige om jag minns rätt. Jag ringde samtliga för ett år sedan men nästan ingen ville sälja. Och den som var till salu, den i annonsen, kände jag var för kostsam +250K om jag inte är ute och hojar.

Avser siffran på orginal-G4 bilar som är registrerade i Sverige eller är det antalet bilar som rent fysiskt "finns" i landet?
Högt pris på rara ärtor!

Angående bilder så finns det som tidigare nämnts en hel del att hitta genom en enkel sökning på google eller liknande sökmotorer.

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Wankelsport skrev:
Avser siffran på orginal-G4 bilar som är registrerade i Sverige eller är det antalet bilar som rent fysiskt "finns" i landet?
Högt pris på rara ärtor!

Antalet jag nämnde var bara på registrerade original-bilar. Har säkert tillkommit lika många byggen, men jag känner inte till detaljerna.

Priserna varierar oerhört men min känsla är nu att de fått riktig klassikerstämpel och att prisnivån är därefter. Man skulle köpt en (som mycket annat) för några år sedan.

En av de läckraste sportvagnarna som finns i mitt tycke thumbs up

Tyresö
Här sen Feb 2003

Träffade Ginetta importören på bilsportmässan, tillsmmans med en kompis från Linköpingsåren som byggt en Ginetta (kan inte modellerna så bra , den är gul.... )
Klart trevlig vagn. en av de snyggare från öarna dessutom! Vet att det finns ett starkt Ginetta-fäste i Östgöta Sportvagsnklubb, kanske kan vara en väg att hitta mera info om bilen?
länk till klubben: http://hem.passagen.se/sportvagnsklubben/

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Tre utsvävningar över Ginetta G4:

1. 1980, när jag var sju år gammal, tog mina dåvarande granna med mig som sällskap till sin son på min första bilslalom. Och det jag fick se då och några år framöver miljöskadade mig svårt. Tävlingarna kördes på dåvarande F12 i Kalmar och ingick i Smålandscupen, som fortfarande körs mellan Kalmar och Växjö Sportvagnsklubbar. Materialvalet har dock ändrat sig en del. Man skall ju komma ihåg att bilar ifrån typ 1960-70 hade inte hunnit uppnå klassikerstatus ännu. Så att ta ut sin Golden Sands-färgade E-type Cab, Porsche 356C eller hyper-renoverade Merca Pagoda var helt "normalt". Men att se en Panther Kalista eller Bizzarini kasta sig mellan konerna får väl då, såväl som nu, ses som en ovanlighet.
Ett par bilar har dock satt sig lite hårdare fast i minnet. Först hade vi världens ljudligaste Morgan i stan på den tiden. Det vanliga motorljudet i den hårdtrimmade Ford Crossflown var väl inte värre än något annat (100dB-gränsen var vid denna tiden inte ens en glimt i någon miljönisses öga) men avgasknallarna på avdrag. Jisses anåda vad den sköt bakut. Bajsbrun var den också.
Bil nummer två är en Seven. En riktig Lotus Seven t.o.m. Fast det var inte mycket orginalbitar kvar i den. Bredare, lättare, snabbare var visst parollen. Motorn var visst något F2-derivat på BDA:n. Kan den ha hetat BDF? Hur som helst hände inte mycket under 5000rpm. Men ju närmare de 5-siffriga varven man kom (och det var NÄRA), desto bättre gick det. Fast däcken på den stackars bilen var väl inte riktigt uppgiften mogen, för det gick brett för det mesta.
och till sist har vi den riktiga räserbilen, Ginettan! Som sjuåring resonerade man ju så när en bil kom på släpvagn. Men även den väldigt spartanska inredningen och störtbågen i den lilla röda skapelsen hade en kraftig imponatoreffekt. Vill även minnas att den var rätt rask. Ägaren kör nu, nästan 25 år senare, en Alfa Giulietta i historic racing, vilket väl visar att en del blir aldrig vuxna (jävla tur det).

2. För några år sen tog jag själv klivet och skaffade mig en Roadsport-bil. Det fanns redan innan ett gäng härifrån stan som tävlade, så jag hade förmånen att bara glidamed på en räkmacka s.a.s. När vi var ute på banorna brukar vi kampera ihop med ett gäng Stockholare, och under en kväll i depån kom givetvis drömbilar. Allt möjligt avhandlades på mer eller mindre seriösa grunder, tills en av gamlingarna i gänget uttalade sig. Han var bekant med motorjournalist och brukade emellanåt få följa med på lite reportageresor, dels som sällskap och dels för att kunna bistå med lite actionbilder. Han hade en besående dröm sen dessa resor, och det var att skaffa/bygga en Ginetta G4. Han hade kört bilar som var snabbare, dyrare, vackrare, hade bättre väghållning o.s.v. Men ingen som hade hela paketet så bra som denna bil. Klassisk design, en prydligt funktionell inredning, en lagom rapp Zetec-motor, lagom rejsigt chassi. Och allt detta till pengar man faktiskt kunde ha rår med. Så någon gång så.

3. Och så slutar det där det börjar. Smålandscupen igen. Fast nu i Växjö, och med en annan G4. En senapsgul som då och då synts i Historic GT. Föraren är en äldre gentleman av det försiktigare slaget, och bilen är väl egenligen lite hetsig för både honom och slalom. Men nu var han här och försökte kämpa väl. Jag är lite osäker på motorn, men liten är den, och ifrån Ford, så jag skulle kunna tänka mig att ursprunget är ifrån någon Formel junior eller så. För bottenvridet är så gott som obefintligt och varvilligheten desto högre. Detta gjorde varje start till en plåga, med grodhopp och misständningar om vart annat. Fast en dag brast det för föraren. När flaggan föll var varvet inte högt nog, och det var precis att han inte fick motorstopp. Så nu rann det över av revanchlusta, koppling och gas ner, motorvarv upp, rejält, och så klev han av kopplingen i bästa dragracestil. Att en stötstångssnurra tål såna varvtal trodde jag inte. Kvar blev bara två seriöst svarta streck i asfalten, en stort, vitt gummimoln samt ett trettiotal lyckligt leende, halvdöva åskådare.

Nähä, nu har jag svävat ut nog för idag, nu lockar sängen. Gonatt på er

Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002

Ginettor är coola bilar
Jag dreglade länge över dessa på Sporvagnsmeetingen 2003..

P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Den i mitten är en G33 med Rover V8. Den rullade tidigare i Borgholm, men ägaren tog med sig den till Göteborg när han flyttade dit.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Det var Ginetta-besök även på den träffen Lotus-klubben arrangerade på Sviestad i somras dit även Miata-klubben var inbjuden. Gult verkar vara en gångbar färg på dessa bilar.

Foto av Niklas Falk från den träffens eftersnackstråd.

micke1970
varberg
Här sen Nov 2004

Trådstartare
man blir ju helt febrig...den väcker sånt habegär, g4an då alltså. minns att den testades i top gear (BBC) för en sådär 4-5 år sen. nån som spelade in det??

Kalmar
Här sen Nov 2002

Hjälpmoderator

Joppe körde samma bil i Motorjournalen, och jag tror att den var med i ett reportage i Teknikens Värld också.

Citera
7-11
Stockholm
Här sen Jun 2004

Kan inte riktigt släppa den här tråden. Den har väckt en gammal åtrå...

Jag följer P.P's exempel och drar en historia. För snart 20 år sedan skulle jag som nybliven sportvagnsentusiast agera co-driver till en träff på Mantorp (tror jag). Detta i Västerås Sportvagnsklubbs ordförandes Ginetta G4. Det spöregnade och bilen har bara en Brookland-ruta och den sitter på förarsidan. På med en hjälm och en halsduk och så skulle vi åka. Det började dock illa. Jag klev i bilen, lade all vikt på vänsterfoten och trampade hål i glasfibergolvet. Hjälte direkt! Sedan var det 15 mil i total blötläggning och jag smajlade varenda minut. Helt underbart, varmt om fötterna men inget mer... Som det ska vara thumbs up

Efter den resan har jag försökt gottgöra min skada på golvet genom att köpa bilen av honom för att fixa den, men han har inte gått på den finten. Den står kvar i hans garage och ser ut exakt som den på bilden. Jag är där någon gång om året med tårta och hundblick, men inget hjälper

varberg
Här sen Nov 2004

Trådstartare
fin bild på G4an ,hoppas att du får köpa ginettan av honom för det är synd att en sån bil inte körs ute på banorna eller vägar för den delen. det var nån tidigare i tråden som pratat med en svensk leverantör/importör sa han, vem är det isåfall? var på biblioteket och snokade upp nr 10 1998 där det finns en test av en fabriksny ginetta g4 ( antar att det var en DARE tillverkad ) "liten och tuff" löd rubriken och bilen beskrevs som en levande legend! och en bil som man tar på sig, testchauffören så ut att vara en 2m /100 kgs herre som först satte sig på asfalten utanför och sen lyfte in benen under ratten varefter han hävde in överkroppen, ungefär så beskrev han det! i bilen satt en ford zetec på 158 hkr ,acc 0-100 på 5,7 sek å toppfart 220 km/h ,enda negativa var priset: runt 300 000 kr , antar dock ett det var för en färdigbyggd bil, men det priset har nog sjunkit sen dess. den ser otroligt läcker ut på bilderna, speciellt coupen , som han testar ! drömmer inte mindre om G4:or efter detta!

Östergötland
Här sen Jul 2004

micke1970 skrev:
Det var nån tidigare i tråden som pratat med en svensk leverantör/importör sa han, vem är det isåfall?!

Den svenska Ginetta importören heter PG Johansson och finns i Falkenberg. Det luriga med G4an är grundarna sålde ginetta men tillverkar G4an under namnet dare G4.
För att förvirra lite mera så är det ett företag som heter Fibre form som tillverkar chassie och kaross till både Dare och Ginetta.

Själv bygger jag en Ginetta G20.

Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Re: ginetta G4

micke1970 skrev:
hej! undrar om det är nån som sitter å ruvar på fakta om ginetta/dare g4, g12 är också av intresse, men framförallt g4.an. tacksam för både länkar och bilder på denna bil.och finns det några ginetta/dare reggade för gata i sverige, och vad är det för priser på en sån vagn?

thumbs up Ja jag kan bara intyga om att Ginetta är en riktig höjdare att äga och köra, har själv en svenskbyggd G34R -97:a som bara gått ca: 850mil och som nu ska säljas, maila mig för bilder vid intresse.
Citera
Bilder o videos
ginetta G4
5916 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande