Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf VR6 TT -94
8199 besök totalt
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
Kaross
- Takscoop från mocomp
- Dubbelstrålkastare från realcar
- Dimljus ersatta med luftintag
- Takvinge från Dalhems


Motor
- Motorblock 2,9 l
- Slaglängd: 90.3 mm
- Borrning: 82.0 mm
- Kompression 9:1
- Stål topplockspackning
- Wiseco kolvar
- Eagle stakar
- "Polerad" och slipad vevaxel
- Kolvar o stakar viktade (Väger nästan 100g mindre per cylinder än orginal)
- Motor balanserad med svänghjul ock tryckplatta
- ARP bult till topp, vev, stakar och svänghjul
- Enem kammar, duration 268 grader, lyft 10,8mm
- Eget tillverkat insug
- Eget tillverkat grenrör
- 2 st td04-15t svarvade o portade
- Wastegate från Alutech
- 2½" främre rör
- 3" avgassystem med 5" supertrapp dämpare
- Spridare 506ccm/min
- Elektronisk insprutning med MegaSquirt styrsystem.
- Dashlogger från Wiseunit
- Motorfästen modifierat med hocky puckar.
- Egen tillverkad intercooler
- oljekylare från KL-racing
- Egen tillverkad skvalpplåt i tråget
- Det mesta pulverlackat lr eloxerat



Växellåda
- orginal 02A (CCM)
- Eget tillverkat vxl-låds fäste fyllt med puckar
- Modifierade synkringar
- 5:ans drev från TDI låda
- Quafie diff
- Spakställ uppflyttat o modifierat för kortare slag
- Lättat 02A svänghjul (ca 5kg)
- ACT kopplingskit med hårdare tryckplatta o 6 pucks sinter lamell (ca 600Nm)


Hjulupphängning
Fram
- McPherson
- Polyuretanbussningar i hela framvagnen
- K&W coilovers var. III inox line
- Fjäderbenslagringar helt i alu från sellholms
- Fjäderbens stag
- Passat -88 spindlar men VR6 lager o nav i (för att bromsarna skulle passa)
- Spindel led oxå från passat -88 (lätt modifierade)


Bak
- K&W coilovers var. III inox line
- Fjäderbens stag
- Polyuretan bussningar

Bromsar
- Stålomspunna bromsslangar
- Hydraliskhandbroms
- Justerbar bromskraftsfördelare
Fram
- 4 kolvs brembo ok
- Seat Ibiza Cupra II ventilerade skivor 305*28 slitsade
Bak
- Skoda RS bromsar
- Ventilerade skivor 256*22 slitsade
- Axeltappar från Skoda RS moddade för att passa på Golf III bakaxeln

Styrning
- Djup sportratt utan Airbag
- Snapoff nav

Inredning
- Instrumentpanel flockad
- Laddtrycksmätare i panelen
- Aluminium inredning
- 2 Sparco sprint stolar

Allt är inte inhandlat än så listan kommer kompletteras varefter.....

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare











_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5081



Byggbilder! :woot:

Verkar som ett kul och väldigt seriöst projekt, så upp med dem kvickt!

edit: katten vad snabb du var med att få upp dem! FLER

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



kan man få en bild på ljuddämparen? för är det inte en sådan som man kan ta av och sätta på brickor för olika resultat eller jag är ute och cycklar igen

_________________
Björn Hansson
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1749



hel grym

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707




_________________
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41497

Forumägare
Forumägare









_________________
Magnus Thomé
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
Tack Razer

Fler bilder kommer.....

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Jani Hast
Trollhättan
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1017



Kommer bilen göra som det ser ut på bilden kommer den ju bli en riktigt sleeper

_________________
// Jani Hast
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Helt underbart!

Jag har långt gångna planer på en VR6TT motor, men kruxet är att jag kan typ inget om just turbomotorer

Går det bra om jag kanske frågar om lite råd och tjänster i framtiden? *blink blink*

Du kommer köra med ett avgassystem har jag förstått, inte övervägt 2 separata?
Samma med insug, har läst och när det gäller TT byggen så är tydligen 2 plenum att föredra.

Vad kommer du köra med för tändning?
Vad har du för spridare (märke osv.)?
Bränslepump?
Vad kostade kammarna?
Kör du med kompsänkningsplatta eller bara tjockare packning?

Jösses va mycket frågor
Kanske kan få en kopia på mappen sen?

tack på förhand

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
malfunkshun skrev:
Helt underbart!

Jag har långt gångna planer på en VR6TT motor, men kruxet är att jag kan typ inget om just turbomotorer

Går det bra om jag kanske frågar om lite råd och tjänster i framtiden? *blink blink*

Du kommer köra med ett avgassystem har jag förstått, inte övervägt 2 separata?
Samma med insug, har läst och när det gäller TT byggen så är tydligen 2 plenum att föredra.

Vad kommer du köra med för tändning?
Vad har du för spridare (märke osv.)?
Bränslepump?
Vad kostade kammarna?
Kör du med kompsänkningsplatta eller bara tjockare packning?

Jösses va mycket frågor
Kanske kan få en kopia på mappen sen?

tack på förhand


Anledning till att det bara blev ett avgassystem är platsbrist helt enkelt....
Dock kanske jag måste ha två rör över bakaxeln..... Kanske blir lite trångt annars...
Vad gäller insug borde det funka lika bra med ett..... Ser ingen fördel med två..... Skulle nog bli trångt oxå.
Tändningen blir nog Tomtec..... Det funkar ihop med Megasquirt
Kammarna kosta ca 5500 kr när jag köpte dom för snart 3 år sen... Dom är inhandlade från Enem
Pumpen kommer från Dalhems och ska räcka till 450+ kosta 2500 kr
Topplockspackningen är i koppar och 3 mm tjock

// Rickard

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



okej, då vet jag lite mer.

Du tror inte att du kan svetsa 2 grenrör åt mej i utbyte mot pengar sen i vinter/vår?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
malfunkshun skrev:
okej, då vet jag lite mer.

Du tror inte att du kan svetsa 2 grenrör åt mej i utbyte mot pengar sen i vinter/vår?


Vi får se hur det funkar först..... Om inte annat kan du ju låna jiggarna

Dax för en uppdatering på bygget:

IC är byggd o tryckrör från turbo till IC är i princip klara
Turbona är om svetsade med korta 90 graders böjar på trycksidan av platsskäl
Frontplasten fick kapas ner liksom stötfångarskenan för att IC:n skulle få plats
Fick även flytta in kylaren en bit så jag fick bygga en ny ram som håller kylare o IC på plats
Karvade även lite i stötfångaren... Vad gör man inte för att det ska se orginal ut

Insuget börjar oxå ta form....
Kapade bort flänsen till gasspjället från orginal insuget för att spara lite tid
Letar förtillfället efter lite Alu-rör till insuget

Kolfiberhuv o BTR är beställd o borde dyka upp snart
2st nya kylarfläktar á 10 tum är inhandlade

Länk till mitt bild galleri där alla bilder kommer upp (Stort tack Razer)

http://smuger.mine.nu

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
Det var länge sen jag skrev nått här

Bilen är nu startad o provkörd runt kvarteret

http://s595.photobucket.com/albums/t...albumview=grid

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003
Inlägg: 707



Smuger skrev:
Det var länge sen jag skrev nått här

Bilen är nu startad o provkörd runt kvarteret

http://s595.photobucket.com/albums/t...albumview=grid


Uppdaterar med fungerande länk http://s595.photobucket.com/albums/tt38/Smuger/?albumview=grid

_________________
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Bilen såg riktigt välbygd ut!
Intressant lösning av plenumkammaren, har du byggt en distans
mellan topp och nedre insug eller har du kortat runnersna för
att få plats med plenumet framför ventilkåpan?

Vad roligt att den rör på sig, bara att kolla så den inte läcker olja eller
andra dumheter och sedan boka in bilen på mappning.

Vad man har sett av andra tt vr6 i sverige så går det att plocka ut extrema
effekter trots förhållande vis små turbo agg.

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
Smuger
Norrköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 31


Trådstartare
rotrex vr6 skrev:
Bilen såg riktigt välbygd ut!
Intressant lösning av plenumkammaren, har du byggt en distans
mellan topp och nedre insug eller har du kortat runnersna för
att få plats med plenumet framför ventilkåpan?

Vad roligt att den rör på sig, bara att kolla så den inte läcker olja eller
andra dumheter och sedan boka in bilen på mappning.

Vad man har sett av andra tt vr6 i sverige så går det att plocka ut extrema
effekter trots förhållande vis små turbo agg.


Tackar.
Den undre delen är orginal. Den övre är ett kapat orginal insug med ett egentillverkat plenum på

Nu har jag kommit så långt att bilen är körbar... dock en bes
Har lite oljeläckage kvar att fixa + en del annat
Men i det stora hela så funkar den riktigt bra.

Dock har jag ett problem med min Wiseunit som larmar väldigt tidigt på bla oljetemp o avgastemp.
Antar att det får att ändra på men hur??. Behöver man koppla in datorn för det och isf behövs det nått program för det. Deras sida finns ju inte kvar och jag hittar bara installastionsguiden i garaget.
Nån som vet hur man gör alt har instruktionerna??
Vore väldigt tacksam för det isf.

_________________
Rickard Jörgensen

Golf VR6 TT -94 (Projekt)
KTM 525 EXC -03
Citroen Jumpy -02
Citera
rotrex vr6
Arvika
Här sen Jan 2007
Inlägg: 187



Har grundaren av wise unit på msn så jag kan höra med honom angående ditt
problem. Dock är han väldigt sällan ute på msn men jag ska iallafall försöka få ett svar.

Mvh Mathias

_________________
Mathias Hellqvist
Citera
denstr78
Norrköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 198



Jag kör ju wiseunit i Mantan med, så man har ju samlat på sig lite material, hojta till så löser vi det.

_________________
Dennis Stransky

Manta 2.0t <--SÅLD
Citera
Våra race- och banåkarbilar
VW Golf VR6 TT -94
8199 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande