| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gängad hylsa utanpå fjäderben
|
2 besök senaste veckan (2743 totalt) |
|
Gängad hylsa utanpå fjäderben
Vet att detta varit uppe innan, men kan inte hitta tråden.... Är 2,25" fjädrar 57 mm invändigt?, hade för mig 63 mm nämligen.... Mitt fjäderben, Bilstein är dryg 52 utvändigt, ska jag få på en hylsa och kunna gänga den så bygger det ju lite på diametern, ett alternativt är lite mindre än 60 mm utvändigt och en M60-gänga tillsammans med spännmuttrar till lager, mutter med uttag för haknyckel. Men fjädern ska ju gå på.... Hur mkt frigång mellan gänga och fjäder är lämpligt som minst? Hur mkt energi hamnar i dämparen? Blir den varm egnetligen? Behöver hylsa ha bra termisk koppling mot dämparhuset för att få bort ev värme? Finns det modeller för att räkna på energin? Dämparen har en mkt kraftig kolvstång, ca 6-8 mm tunnare än resten av dämparen bara, så jag tror att den är uppochnedvänd så att säga. Är det lämpligt att "ställa" hylsan på org fjädertallrik eller är det ngt negativt med det? _________________ Pär Hylander |
||
|
om inte Dalhems vill kränga bitarna så har Rally Design i England coiloverkonverteringskit, avsetta för Capri/Escort men de är rätt "universal". Hyfsat pris, men finishen är kanske "sådär".
www.raldes.co.uk är hemsidan. Generellt sett bra priser, bra kundservice men ganska dyra frakter (i mina ögon). /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Mina Bilstien är 50 mm........och jag hade ett elende att få tag i gänga. Fick skrota två st gamla spaxdämpare och ta rören från.
52 mm dämpare och 57 mm fjäder.....tycker jag plir i tajtaste laget. Kan du inte gå upp i innerdiameter på fjädern ? 65 mm låter vettigare. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Finns det god tillgång till fjädrar med innerdiameter större än 57 mm, om nu std 2,25" rejsfjädrar verkligen är just 57mm invändigt (jo, 2,25" omräknat blir ju 57 mm)? Är det specialfjädrar Sellholm har? Med tillhörande pris? Inte så kul isf eftersom jag antagligen kommer behöva några uppsättningar att labba med... _________________ Pär Hylander |
||
|
Kolla på http://www.hr-spezialfedern.de/ Leta efter racing springs.
Sedan kan du ringa Forza och beställa. Kolla oxå http://www.eibach.com/. På USA siten hittar du katalog över racing fjädrar _________________ Borje Iliasson |
||
|
Skulle rekommendera alla som går i dessa funderingar att ta kontakt med någon mindre mekanisk verkstad..
Skaffa ett rostfritt rör i lämplig grovlek och sedan gå dit och be dem gänga det i svarven.. Går på en kafferast och behöver inte kosta mer än en vetekrans
Så slipper man alla problem med att behandla det för att slippa rosten, för de som tex dalhems säljer är väl helt obehandalde? Muttrar hittar man hos diverse industrigrossister.. Dessa har ett ganska brett sortement: http://webboparts.dudesign.nu/ Direktlänk: http://webboparts.dudesign.nu/html/k |
||
|
Jag fick en adress av Jepsson.....som sälger Nascardelar.........men jag orkar inte leta rätt på den nu.
Där säljs beg fjädrar till bra pris.......och jag har för mej att dom var lite större. Vi kanske ska göra en sambestälning..??? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
|
Jag fick hem Demon Tweeks kataloger i veckan.
Tyvärr verkar deras rör kit bara ha 50mm i innerdiameter. De har annars ett ganska prisvärt fjädersortiment från Faulkner's. 51, 58.5 och 65mm innerdia. för runt 20£/st utan VAT. Rackarns trevlig katalog att titta i _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Gängad hylsa utanpå fjäderben
|
2 besök senaste veckan (2743 totalt) |

