Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1374 besök totalt |
Broms fundering
Vi har ett litet delkat problem. Vi håller på med en audi ur-q med bromsservo. Nu har vi bytt från orgianal bomsar fram och monterat dit 6 kolvs porche ok bak har vi monterat 4kolvs ok. Vissa antyder om att huvudcylindern inte kommer att ha olja nog till det där. Jag har inte varit orolig förr men börjar nu bli. Det är ju betydligt mer kolvarea. Vad tror ni? _________________ Daniel Gällman |
||
Bara att räkna ut summan av cylinderareor på nya kontra gamla oken så har ni hum om hur mycket svampigare pedal ni kommer att få. Blir det för svampigt så kan det vara på sin plats att leta MBC med större diameter.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||
Varför inte sätta dit en bromsvåg direkt? Då kan ni ju välja helt rätt fördelning från början...
/Gustaf (välkommen hit!) _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Det går ju faktiskt att bygga bromsvåg även med servo...fast det tar lite plats. Det är ju trångt i de där bilarna :-)
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Eller bygga om pedalen lite så man får mindre utväxling om det går. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Visst, det man dock måste vara medveten om är att huvudcylndern inte får bottna skulle en krets gå ur, så att man inte får noll i bromskraft. Det är enkelt att testa fram också när man luftar.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Re: Broms fundering
Tror inte du behöver bekymra dig det minsta. Beror lite på vilken modell och vilka bromsar som suttit tidigare. Men det är 24mm huvudcylinder ofta, och med lite trix kan ni mecka på en 28 från någon quattro V8 eller något sådant. _________________ Roland Johansson |
||
Vad skall ni ha bilen till då? Skall man köra som fan med mycket gasa-bromsa-gasa-bromsa så brukar man sitta där utan servo ändå till slut om man inte har vakumpump.
Skit i servo och bygg med bromsvåg och vettig pedalutväxling så kommer bromsarna både bli effektiva och inte minst konsekventa. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
du råkar itne ha någon idé på vacumpump va? |
||
Sitter tydligen på varenda ny bil med turbo som finns...
![]() V70 har jag hört men inte kollat. Jag kör utan servo och tycker det är suveränt, vissa tycker det är löjligt tungtrampat tydligen. ![]() Jag har haft funderingar på vakumpump för andra funktioner på motorn iof. ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
min erfarenhet är att tvåkretssystemet funkar i stort sett aldrig...jag hade "föremån" att upptäcka detta när en bromsrör gick sönder. Nada bromsverkan... Dessutom går det alldelles utmärkt att trampa pedalen i botten när man luftar bara en enda bromsok...vilket egentligen inte borde gå med tvåkretssystem, eller? _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1374 besök totalt |