Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Schema till shiftlight
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (16213 totalt)
perlundmark
München
Här sen Maj 2004
Inlägg: 67



Förljande hittade jag hos ELFA


under optokomponenter, lysdioder, lysdioder med hållare.

Eller en Bar Graph Display


Man måste visserligen löda lite själv.

_________________
Per Lundmark
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609





Den här gillade jag!

Du har inte numret..?

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2609



Hittade den: 75-068-68

Kostar 747.....öre thumbs up

Tack!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13173

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I vår busrejserwannabe-bil, ShoppingClion, Monterade jag ett shiftlight som Pär Hylanders kompis Magnus konstruerat.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=29525#29525 (Vet emellertid inte om han fortfarande knåpar ihop såna...)
Jag stoppade i de fyra LED'arna i en liten låda (ELFA) som jag tar fram ur handskfacket och fäster med kardborre uppe på panelen vid behov. "Centralenheten" med elektroniken i handskfacket. Den mjuka sladden plockade jag från en slaktad datormus.
Funkar superbra. thumbs up


_________________

Rice and shine
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



En sak att tänka på är att de arrayer som finns att köpa på Elfa är riktigt små. Den Lars visar har ju minst 1 cm c-c mellan dioderna (är det 10mm eller 5mm dioder?)

om man ska ha nåt som "rör sig" i sidled så behöver det vara en ganska stor rörelse för att det skall "bära information" när man inte har det i fokus. Man vill ju slippa behöva nöstirra på shiftlighten för att avgöra om det är två eller fem element som lyser.
Men ska man använda alla på en gång så spelar det ingen roll.



A93B/4SUR är 25mm bred, det är inte mycket.

Då blir det kanske bättre med några 10mm dioder och en snygg hållare till dem.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Anders H
Luleå
Här sen Sep 2003
Inlägg: 37



ungefär vad kostar komponenterna/delarna som behövs för att bygga en shiftlight?

_________________
Tackar för all hjälp!

Anders Hellberg
De Tomaso Pantera GR3 -75
Ford Capri 2.0 -77
Volvo PV 544 -58

Tack för hjälpen!
www.mrtuning.se
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Niklas Falk skrev:
En sak att tänka på är att de arrayer som finns att köpa på Elfa är riktigt små. Den Lars visar har ju minst 1 cm c-c mellan dioderna (är det 10mm eller 5mm dioder?)

om man ska ha nåt som "rör sig" i sidled så behöver det vara en ganska stor rörelse för att det skall "bära information" när man inte har det i fokus. Man vill ju slippa behöva nöstirra på shiftlighten för att avgöra om det är två eller fem element som lyser.
Men ska man använda alla på en gång så spelar det ingen roll.



A93B/4SUR är 25mm bred, det är inte mycket.

Då blir det kanske bättre med några 10mm dioder och en snygg hållare till dem.


Är inget större problem att de sitter tätt, man ser skillnad ändå.

Det snackades om HUD tidigare, på hojarna har jag AIM loggers monterade och de vanliga lysdioderna reflekteras perfekt i kåpglaset så man håller bara nere huvudet och när det är dags för växling blänker det till några gånger i kåpglaset. Stör inte sikten heller och man behöver inte ändra ögonens fokus.

Torde gå lika bra att montera under rutan cirka 10cm under/bakom riktade upp mot rutan skulle jag tro för likadan funktion.

_________________
Roland Johansson
Citera
Jonas olson
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Det kunde vara av intresse att veta hur signalen ni vill läsa av ser ut och vad det finns för matningsspänning att driva sin elektronik med.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jonas olson skrev:
Det kunde vara av intresse att veta hur signalen ni vill läsa av ser ut och vad det finns för matningsspänning att driva sin elektronik med.
12V finns ju lite överallt
IG- signalen (i diagnosuttaget) på miatan är ett 12V "pulståg" (en ren och snygg 5ms(?) 12V spik per tändning (eller var det 12V med 0V dips istället?)).
Andra bilar kanske har andra lösningar (betydligt mindre filtrerat om du tar signal i närheten av tändspolen).

DataTool Revlight är ju en smidig lösning, men säljs inte längre. (och ebay.uk är inte vän med mig)

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jonas olson
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Niklas Falk skrev:
IG- signalen (i diagnosuttaget) på miatan är ett 12V "pulståg" (en ren och snygg 5ms(?) 12V spik per tändning (eller var det 12V med 0V dips istället?)).


Menar du att den ger signal för varje cylinder som tänds eller bara för en av dem? Enligt Wikipedia har din bil fyra cylindrar, så om signal ges vid samtliga cylindertändningar kommer dessa med blott 5 ms mellanrum redan vid 3000 varv per minut, och det stämmer ju dåligt med att varje puls skulle vara 5 ms lång.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19497



Jonas olson skrev:
Niklas Falk skrev:
IG- signalen (i diagnosuttaget) på miatan är ett 12V "pulståg" (en ren och snygg 5ms(?) 12V spik per tändning (eller var det 12V med 0V dips istället?)).


Menar du att den ger signal för varje cylinder som tänds eller bara för en av dem? Enligt Wikipedia har din bil fyra cylindrar, så om signal ges vid samtliga cylindertändningar kommer dessa med blott 5 ms mellanrum redan vid 3000 varv per minut, och det stämmer ju dåligt med att varje puls skulle vara 5 ms lång.
Jag minns inte om det var per varv eller per tändning. Den tänder ju två gånger per varv så 7000rpm ger 4,3 ms mellan.
Det var Josen som höll koll på ocilloskopet, men signalen såg jättefin ut (väldigt fyrkantig). Det kan ha varit kortare pulser också men avståndet mellan pulserna närmade sig pulsbredden vid höga varv.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Jonas olson
Stockholm
Här sen Mar 2007
Inlägg: 12



Niklas Falk skrev:
Den tänder ju två gånger per varv

Ehh, har inte du tvåtaktsmotor som alla andra? Du har förstås rätt, jag tänkte fel.

om man vill bygga enklaste möjliga krets (kanske för att man är ovan med elektronik) tror jag man kan göra så här:



Pulståget kommer in som spänningen U_1 och lågpassfiltreras så att U_3 glider in mot ett värde som är proportionell mot pulstätheten (och därmed motorns varvtal). Med R_3 skruvar man in en referensspänning och när U_3 överstiger denna tänds lyset.

Jag har räknat med att pulserna är 2,5 ms långa och följande verkar då vara lämpliga komponentvärden (jag har inte testbyggt, men simulerat i datamaskinen):

  • R_1 = R_2 = R_3 = 10 kΩ
  • C_1 = C_2 = 1 μF
  • R_4 = 560 Ω

Kretsen drar som mest 1,2 mA från pulstågssignalen. Jag hoppas det är OK. Vill man ha fler lampor skapar man nya referensspänningar och jämför U_3 även med dessa.
Citera
Sparade trådar/FAQ
Schema till shiftlight
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (16213 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande