| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trumbromsar vid bankörning?
|
1066 besök totalt |
|
Har en 320i -90 med trumbromsar bak. Har till nästa bansäsong tänkt uppgradera frambromsarna med nya skivor och värmetåligare belägg. Samt byta till bromsvätska med högre kokpunkt. Finns det något sätt att förbättra trumbromsar? Andra bromsband t.ex.? Satte på nya bromsband för två år sedan (från Biltema!), dom har knappt slitits något, och under den tiden har jag slitit ner en uppsättning helt nya bromsbelägg fram (EBC Greenstuff). (På de två åren har jag kört ca 10 banträffar.) Vinner man något på att byta till skivbromsar bak? Vad är era erfarenheter av trumbromsar vid bankörning? Mattas dom vid hård körning? Andra nackdelar? Tacksam för alla kommentarer _________________ R o b e r t L a r s o n BMWSC/CS |
|
Det finns speciella belägg och även trummor. Trummorna ser riktigt farliga ut med sina väl tilltagna kylflänsar
Ang. din bil så finns det andra saker som jag skulle uppgradera innan jag la jobb på att byta bakbromsar. Iofs beror det lite på användningsområdet men till 15 minuterspass på banträffar ska nog bakbromsarna hålla, de används som du märkt väldigt lite. Själv har jag trummor runt om på min racebil
_________________ /Kristian Elisson |
|
Hade solida skivor (om än med slitsar) och trummor bak på min förra 924. Körde 4 säsongers banåka utan att de tog nämnvärt med stryk. Underhållsfria var de också. Förutom den gången jag drog gängpaj i en
Så de lär nog räcka till så länge du inte trimmar.
Skall du uppgradera är det väl enklast att titta på ett koplett bromsystem ifrån en 323 eller 325? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
|
På min tvåtaktsSaab har jag V4 skivor fram och std trummor bak. Efter en dryg timmes körning så har pedalvägen fördubblats och parkeringsbromsen tar nästan högst upp. Jag får även bromsdamm på bakfälgarna.
Dessutom får jag bromsvibrationer bakifrån bilen när trummorna har blivit varma. Jag har börjat titta på skivbromskonvertering därbak för att minska servicebehovet, bromsverkan räcker som det är. _________________ //Mikael Jardstam |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1066 besök totalt |