| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Välja bränslepump...
|
2 besök senaste veckan (3150 totalt) |
|
Välja bränslepump...
Bygger på min swiftmotor med turbo och önskar plocka ut 200-270 hästar i slutänden, bilen ska köras på E85. Nu börjar jag fundera på vad som kan tänkas vara en lämplig soppapump tilll denna effekt. Jag har tänkt mig att ha pumpen inne i tanken. Skulle en pump från nån standardbil kunna funka, typ impreza eller annan turbobil? De borde ju gå att få till ett bra pris... Kom med bra förslag!!
Dessutom funderar jag på om mina 6mm bränslerör räcker till 270hk?
/ Fundersam Andreas _________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
|
audi s2 5 cyl turbo orginal 220hk. pumpen klarar utan problem 270hk och den är monterad i tanken (ta hållaren också sitter skruvad i botten under pumpen!går sen att byta hållare runt pumpen och montera en bosch 044 om du ska trimma vidare)
och det är ganska många s2or som bytter då det ska trimmas lite mer! har en liggande men den ska jag ha själv kan nämna att jag fick den gratis!
_________________ jonny strand |
||||||
|
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
kan tillläga att audi s2 bilar med över 300hk kört med orginal pump! siffror på orginal pumpar till audi s2: 158 liter/tim (tyvär vet jag inte siffrorna vid vilket tryck dom garanterar 158 liter/tim vilket är ganska viktigt att veta om man har turbo motor!) sen kan du ju alltid köpa en ny bosch "044" kostar inte så mycke och räcker och blir över plus att man inte behöver uppgaradera om man ska trimma mer! räcker över 500 sträcket! pris 2000-2500kr ny. går att hitta begade ibland också! bosch 0 580 254 044 , 200 L/h vid 5 Bars tryck ( 170 L/h vid 7,0 Bars tryck ) _________________ jonny strand |
||||||
|
Walbro har en pump som heter 255 hp.
Den klarar att leverera ungefär samma soppamängd som Bosch 044 pump men kostar betydligt mindre. Priset i staterna ligger på ca 100-150 dollar och här hemma finns de för ca 1800:-. Kan nog fixa en sån till bra pris om du är sugen, pm:a isf. Den pumpen finns dels för montering i tanken men även för seperatmontering, ska klara att leverera bensin för drygt 500hk så den borde räcka för dig fast du åker på e85. _________________ Jonas Edling |
||||||
|
E85 kräver 55% högre massflöde, kompenserar man för E85's (marginellt) högre densitet så hamnar man väl på 40-50% ungefär. Att de sedan i regel drar 30-40% mera soppa vid körning har inte med saken att göra utan de flödena jag nämnde tidigare som krävs för att nå erfoderliga lambda värden.
|
||||||
040:n är specad för 102l/h vid 6.5 bar, inte direkt jämförbar med 044:an. _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
Nu har jag hittat väldigt delade meningar angående flödet på 040pumpen på olika ställen, och även med hänsyn till olika tryck är det ganska förvirrande hur det kan variera så. Speedparts hemsida menar att den lämnar 240l/h vid 5bar och jag har hittat andra som menar 235l/h vid 5bar. Min info när jag köpte min va 240l/h vid 4bar, alltså ganska likvärdigt 044'an. Den avgörande skillnaden är att 040'n tappar flödet mot mer extrema soppatryck. 102l/h vid 6,5bar tycker jag låter väl lite och lämnar det därför obekräftat men med rätt dimensionerade spridare finns det heller ingen anledning att köra så högt tryck. Anledningen till att jag lägger mig i, är såklart att jag har en 040pump till salu. Hållaren, som är från en Corrado VR6 ingår, och pumpen har gått ~10 timmar. Pris: 1800:- EDIT: Det kompletta artikelnumret på denna är 0 580 254 040 |
||||||
102l/h vid 6.5 bar kommer från den i mina ögon tillförlitligaste källan, Bosch själva, däremot använder de alltid N-Heptan som testvätska. Sänker man trycket så ökar flödet, frågan är bara hur länge pumpen klarar av det högre flödet. Men jag skulle aldrig likställa 040:n med 044:an, jämför man dem finns det ju lite skillnader på storlek, anslutningarnas storlek (M10 vs M12) och strömförbrukning. Det finns ju en del bilar som har höga systemtryck, varför skulle Bosch annars erbjuda 044:an specad för 8/10 bars tryck? _________________ Bo Eliasson Det är kul att köra fort. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Välja bränslepump...
|
2 besök senaste veckan (3150 totalt) |