| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gatbesiktiga fd. banbil...
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (12360 totalt) |
|
Håller på och sätter ihop den gamla Trend-amazonen för tillfället, hade tänkt att röva bort den ifrån den rena racingen och gat-regga den. Skrämma lite M-emblemstrimmade 318:ons vid korvkiosken... Problemet ligger mest i att SFRo och SBP inte gillar uniballs.
Snackade med den lokale sfro-snubben tidigare idag och han godkänner bara om man åker med gummi på ena sidan tex 4-länks stagen. Jag känner inte för att sätta kapen i de gamla kaross-infästningarna direkt. Undrar om det finns några färdiga gummi-hylsor som man kan använda som direkt ersättning mot uniballsen eller om man får tillverka dem själv? Han godkänner inte nylon, ptfe eller någon annat bussningsmaterial heller vilket försvårar det hela... Det bästa vore om man kunde få det till en ren utbytesgrej. Vill man sätta tillbaka uniballsen ska det bara vara att skruva dit dem. Några förslag på hur man smidigast löser problemet? Borde väl vara ett antal som stött på problemet tidigare? Det sura är att man får förpassa rör-a-armarna till hyllan. Hur länge det nu går innan man måste testa...
_________________ Emanuel Nilsson |
||||||
|
Vet inte hur du ska gå tillväga, men i denna tråd så hittar du lite nostalgi
.
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||||
Det skulle jag vilja höra en bra motivering till. Det verkar som om SFRos besiktningsmän inte har samma idéer allihopa. Inte så bra. SBP (& även SFRo) vill ibland att man monterar dammskydd på UNI-balls. Jag skulle dock skita i SFRo & besiktiga bilen på papper robbade från en annan Amazon. Det de inte känner till har de inte ont av... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||||||
|
Hej
Snowball har "rodändar" med gummibussning, även om de kanske ser aningen tveksamma ut på bild. Kan dock funka lysande. När jag själv letade liknande saker hittade jag också en amerikansk tillverkare som gjorde både uniballs och "gummilänkhuvuden", som såg bättre ut. Minns förstås inte vad den hette... Frågan om uniballs är okej är inte så lätt att svara si eller så på. Varje SFRo-besiktningsman måste göra en bedömning av aktuellt fall, men normalt sett ser jag inga hinder för att använda uniballs i hela upphängningen, bara de är kraftiga nog, har "bricka" som skyddar mot att de hoppar av och är av lämplig modell (gärna tätade). Det gäller också att geometrin är rätt eftersom uniballs inte ger efter något för vinkelfel. Nylonbussningar eller liknande är dock inte så bra i en fyrlänk eftersom man kommer att få "binding" när det kränger. Trend-amazonen är nog kanske lite för häfigt modifierad för att kunna besiktas på Amazonpapper utan att SFRo blandas in. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
om de nu ska vara så griniga, så får du väl i värsta fall byta till sådana här:
finns säkert här i sverige, men jag handlar aldrig här, så jag vet inte
länk (fruktansvärt lång! jag har delat upp den, så du får ta bort radbrytningarna) http://www.speedwaymotors.com/xq/asp str_base_no.000%2DCATALOG+RACE%2C1170702%2C1170808L%2C1750100STD%2C1750310%2C1750326%2C1750705%2C1756041%2C3159604 %2C5464108%2C91001500%2C91002090%2C91002326%2C91034134%2C91034158%2C91034212%2C91034234%2C91034258%2C91636055%2C/ header_title.Race+Products%2DRod+Ends+ %26+Sleeves/page_name.prod%5Flist%5Fdisplay%2Easp/search_type.L1%7E105/search_option./deptsearch./deptSearch_id.2/dept_id.L1%7 E105/dept_id_p.2/dept_name./dept_name_p.Race+Products/ShowImages.yes/sq.0/cont.1/intPgNo.1/redirect./qx/product.htm |
||||||
|
_________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||||
|
Det största problemet var inte livslängden enligt besiktiningskillen, utan att det blir så stumt med uniballs att om man kör på sveriges normala väg-nät riskerar svetsarna till infärstningarna att spricka. En förutsättning för att få använda uniballs någonstans överhuvud taget var att man använde den där gummisockan som bla snowball säljer.
En annan som han också besiktigar bilen åt bygger gatbil också av en gammal 240 banracer. Han hade gjort hela fyrlänksinfästningen i karossen gummiupphängd istället. Känns dock lite väl hädiskt. Kan nog glömma att besiktiga på "vanliga" amazon-papper... Tror inte ens de skulle ta in mig i hallen om jag kom dit då. Den ser rätt extrem ut. Tänkte ta och lägga upp lite bilder på den när jag har fotat i verkstaden. Har ingen egen digitalkamera dock. Vad är enklast, att bygga nya fästen brevid de gamla för nya gummi-upphängda stag och fortfarande ha möjlighet att sätta dit uniballsen vid bankörning eller göra någon sorts gummi-uniball? om man gör sådana gummi-uniballs så måste det bli rätt stora brytningar i övergången till gängan också då de inte inte finns någon kula som är lagrad. Är det överhuvudtaget möjligt att göra sådana??? Just nu lutar det åt nya infästningar parallellt med de gamla. Ska göra en förbesiktning om en månad nu snart så man får ta och bestämma sig lite kvickt här...
||||||
Hehe, hittade faktiskt två bilder med amazonen på. Bild nr 18 & 19 om jag inte räknande fel... Känns lätt igen på att kylarna sitter i bakskärmarna. Ingen som har med bilder på den liggandes?
||||||
|
Hmm jag har svårt att svälja att vägen beskfenhet skulle ha med skrukna svetsar att gör.
Jag vet om en rallybil som gick/går med 4-link och och en rallyväg måste ses som RIKTIGT dålig gämnfört med en asfaltsväg. Och det höll. Det som talar för gummi på tex på 2st stag är att med en 4-link så blir det alltid lite brytingar pga att gymetrin inte kan vara exakt. Dessutom vi krängning blir det värr om gymetrin inte är exakt. Nästa grej är att det är ju fjädringen som skall ta upp ojämnheterna i vägen. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
om detta är den fantastiska TREND-amazonen som jag kommer ihåg ifrån svunna tider så finns det bara ett ställe den skall köras på
SSK Classic, så klart! _________________
/LOLA-Christian |
||||||
|
"Vinkelfel" kanske är fel uttryckt, men med uniballs måste allting "linjera" rätt bra för att inte få brytningarna som fuling nämner.
Jag tycker att du monterar gummibussade länkhuvuden i "original" infästningar, alternativt tar ett nytt snack med besiktningsmannen. Men, de gummibussade länkhuvudena måste ha rätt mycket gummi. De från "Speedwaymotors" ser ut att ha rätt lite gummi. Jag hittade tillverkaren av de andra nu, Art Morrison, http://www.artmorrison.com/techtipso /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Byt SFRo-gubbe.
Det finns alltid några i en sådan organisasion som ska visa sig duktiga och tolka hårdare. Men som Gustav sagt.....dom måste vara ganska grova. M16 till bärarmar....har vi varit överens om tidigare. Att fästena i karossen skulle spricka är skitsnack.......för om dom gör det så är det inte uniballens fel.....utan det är för klena fästen i karossen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Ja, helt korrekt. Det gör ju att man börjar tvivla på dessa besiktingsmän. Det finns väl 20 st SFRo-killar i sverige och säkert också 20 st olika åsikter om hur man ska tackla detta problem. Ska nog ta och ringa runt lite och fråga de andra i närheten...
Jo, det är den, än lever legenden... Själv är jag inte mycket för att tävla, roligare att skruva och få "omöjliga" saker genomförda. Som att gatregga amazonen...
Dock är tävlingsbanorna, och kommer nog alltid att vara, dess riktiga hem. Ingenting kommer att modifieras på så sätt att den inte ska gå att plocka ut igen med små medel.
Sitter snart 240 fjäderben på den. Håkan Sandin som byggde den på 70-talet åkte med Capri-ben fram men de försvann hos någon föregående ägare. Han jag köpte den av hade redan kapat upp innerskärmarna och provisoriskt satt dit dessa ben. Justerbara Sellholm. Har måttat in dem nu och håller på och bygga torn för fullt. Har inte de exakta camber/caster måtten i huvudet dock. Riktigt skoj att denna bil fortfarande efter drygt 30 år är så pass välkänd! Ser verkligen fram emot att kunna få lufta den på vägarna och banorna till sommaren...
||||||
|
citat:
Sitter snart 240 fjäderben på den. Håkan Sandin som byggde den på 70-talet åkte med Capri-ben fram men de försvann hos någon föregående ägare. Han jag köpte den av hade redan kapat upp innerskärmarna och provisoriskt satt dit dessa ben. Justerbara Sellholm. Har måttat in dem nu och håller på och bygga torn för fullt. Har inte de exakta camber/caster måtten i huvudet dock. Hmm MacPeston, jag trodde de dubbla A-armana var kvar
Men det går ju att få stil på MacPestonben också. VI VILL SE BILDER :woot: _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Jag hoppas det. Hade iofs varit roligare med dubbla A, men man kan inte få allt...
Fördelen är att man själv skruvar rallycross åt ett team som åker med samma ben som mig så det finns billiga reservdelar att tillgå dessutom. Men en amazon ska ju egentligen ha A-armar... _________________ Emanuel Nilsson |
||||||
|
Jag vill inte gå för hårt i polemik för att "försvara" SFRo, det är inte min roll som besiktningsman. Men jag kan ju förklara lite kanske, SFRo är en organisation och alla vi som jobbar som besiktningsmän inom SFRo gör det på vår fritid. Vi träffas som regel en eller två gånger per år för samlad utbildning och "kalibrering" men av förklarliga skäl hinner vi inte gå igenom alla aspekter på byggen då. Vid dessa dagar (normalt sett en helg eftersom få kan vara lediga från ordinarie arbeten) ska vi också hinna gå igenom nya regler, "lobbying" visavi VV och Bilprovningen, årsmöte etc. Tiden är alltså rätt begränsad, de flesta har ju också långt att resa.
I sakfrågan (eller kanske snarare det formella runt denna bil) då, så tycker jag som sagt att du ska ta ett snack med aktuell person igen. Att bara byta besiktningsman gör inte att vi blir mer samstämmiga, det är bättre att ta diskussionen och kanske be denne besiktningsman prata med andra inom SFRo också. Det rullar ju bilar med uniballs och någon har godkänt dem - man kan alltså be oss besiktningsmän ta ett resonemang om saken. Det kan ge en långsiktig effekt. Sedan finns det som sagt anledning att fundera på om inte bussningsändar med gummi är bättre/lika bra i det här fallet ändå. Jag är som sagt övertygad om att du får dit sådana utan att ändra på upphängningen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
|
Jag har nog en trave bilder någonstans när det var tänkt jag skulle låna den av Sandin för lite kul racing tyvär räckte bara budgeten till en rejäl uppfrächning av bilen då jag inte var så gammal och farsgubben fick lite för mycket restskatt. Detta var någon gång i början på 80-talet.
Förstör inte bilen för mycket med att bygga om den till gatbil då det är en klassiker på banorna och borde vara K-märkt.... men bilen skall rulla! När vi började fick vi rensa den på diverse turboinstallationer, tydligen fanns en 1,4 B20 turbo som en utgåva i mitten på 70-talet! före alla F1 mm om jag inte mins fel. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Tog och snackade med Uno från SFRo igår igen. Efter en givande disskution gick han med på att köra med uniballs i bakvagnen. Hans synpunkter förutom slitage och påfrestningar på varför man kanske inte borde åka med sådana var iofs rätt intressanta och tänkvärda. Han hade också framtida ägare i bilden. Även om jag kan ha koll på uniballsen kanske inte den som köper den i framtiden har det. Bilen borde vara tillräckligt användarvänlig för "vemsomhelst". Dock är detta en banbil i grunden och kommer alltid att vara det. Användarvänlighet existerar nog inte.
Ett stort tack till Gustaf som hjälpte mig att lösa detta problem på det absolut smärtfriaste sätt möjligt. Sverigens bilbyggarregler är faktiskt helt underbara egentligen. Torngren och Ambell visste vad de gjorde...
Åhå! Jäklar... Mållös. Eh, å fan. Har du negativ också så man kan göra kopior? Blev faktiskt lite chockad att det ver fler här som skruvat med bilen. Riktigt intressant! Enligt ryktet har Sandin fortfarande kvar den B20:n och visst var det den som gick som artikelserie i IMS runt '76? Läste dom tidningarna när jag var liten men det enda jag minns förutom drömmen om att äga den bilen var att de smälte turbos på löpande band... På en ung motor-idiot hade gav det intrycket att stål-mannen kunde slänga sig i väggen i jämförelse.
När jag köpte bilen var det egentligen bara en riktigt risig tom urkapad kaross med en skrotad 240 turbo i delar brevid. Mitt mål har varit att göra så lite modifieringar som möjligt på bilen. Helst hade jag velat bygga den i det utförandet den var i 76-77-78 helt och hållet, men en kompromiss blev att i alla fall att försöka återskapa utsidan och bygga så mycket banracing det går under skalet med min budget. Helst hade den enda modifieringen varit ett något utbyggt elsystem för lampor och det är väl ungefär på den nivån det hamnar. Anti-bling bling... Till sommaren åker jag med utsidan som den är, ser fortfarande ut som den gjorde när Peo Davidsson m.fl åkte långlopp med den '97. Till nästa säsong är målet att fixa finishen och måla den som den såg ut på 70-talet. Har samma vördnad inför bilen som arkeologerna har inför Keops pyramid. Men hade jag byggt den enbart för bana hade den inte rullat många timmar per år, på detta sätt får både jag och bilen mer timmar på asfalten. _________________ Emanuel Nilsson |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 5 besök senaste veckan (12360 totalt) |