| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem på v-motorer!
|
752 besök totalt |
|
Avgassystem på v-motorer!
Hej! Jag planerar ett avgassystemsbygge på min vagn som är försedd med en v6a. Den ursprungliga iden var att ha en separat pipa per cylinderbank. Men när jag kikat lite och frågat runt en del så verkar det inte helt ovanligt att man har en punkt där man dragit ihop piporna för att sedan fortsätta med separata rör hela vägen bak. Vad är vitsen med detta? P.S Det är en biturbomatad v6a, om det nu kan ha någon betydelse. mvh Martin. _________________ Martin Öling |
|
Poängen är att man med hjälv av krysset tar hjälp av avgaspulserna och skapar ett litet sug mellan varje puls. Jag har för mig att ett gammalt jänkeknep är att dra raka rör från var bank och sedan måla med någon färg. När man sedan startar upp kollar man var färgen bränns bort först och kryssar sedan med det avståndet. På moderna bilar med katalysator brukar dock katen sitta just där det blir varmast först så de får man flytta på eller plocka bort för att optimera..
Jag hade en krysspipa till min 928GT men sålde bilen innan den monterades. På turbobilar borde det (väl) ha mindre betydelse då turbon effektivt hackar sönder pulserna... _________________ Anders Hansson |
|
På en turbomotor så finns det ingen mening med att dra fler än ett avgasrör från var turbo. Har man en sugmotor där man går samman i en kollektor så finns inte heller någon direkt mening med flera rör. Ha flera rör är mera för att det ser häftigt ut eller om man har platsproblem så att ett greövre rör inte får plats. Flera mindre rör sägs också ge lite bättre ljuddämpande effekt.
|
![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystem på v-motorer!
|
752 besök totalt |
