Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | 1, 2, 3 >> 20210 besök totalt |
Hallå motorintresserade medmänniskor!
Vad jag har förstått så är jag inte den enda som drömmer om att en vacker dag äga en 7:a så därför tänkte jag dela med mig av: http://www.roadster.se/Westsport.pdf Det är dock en "nybörjar" modell men den borde gå att svänga med. För mitt otränade öga så verkar det faktiskt vara en shysst grej?! och om det är det kommer det väl vara slut på skrotade sierror innan snön töar... Så det är bara att och sedan för att , eller? |
||||
Ungefär som när dom släppte på hembyggda/ombyggda fordon i början av 80-talet då? Såldes tusentals buggy karosser (men få blev färdiga). Skämt åsido, det går säkert att få ihop en bil av kittet + en Sierra, men det lär inte stanna vid 42000:-. Diverse smådelar, fälgar, däck o.s.v. O.s.v. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Kolla in:
www.pegasus7.nu En tysk modell av superseven. Säljes av Pegasus sportbilar. Ring och prata med Martin. |
||||
Hej
Det där är nog inte helt tokigt men jag skulle vilja se hur framvagn och bakvagn ser ut (är det motsvarande vanliga Westfields, eller nåt annat?) http://www.westfield-sportscars.co.u 42kkr ger en god start men det tillkommer som sagt en hel del bitar, stolar, ruta, belysning, bränsletank, instrumentering, stötdämpare, styrväxel, kylare, bälte, avgas.... Man kan också räkna med cirka 15kkr i avgifter för besiktning och reggning. Fast kul är det... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
[quote="therealpinto"]Hej
Det där är nog inte helt tokigt men jag skulle vilja se hur framvagn och bakvagn ser ut (är det motsvarande vanliga Westfields, eller nåt annat?) Det finns en Pegasus i Joesjö.. Larssons har varit ett repotage i Wheels om den för några år sen sitter bland annat en Rover V8 i den , så stora bromsar som bara rymms i 15 tum fälgar...Öhlins dämpare runt om...vill ha själv också.. _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Vad bör man eg satsa på för typ av seven, om man vill ha en bil som tål att rastas på banor, för rimliga pengar?
Hur mycket bör man realistiskt räkna med att ett vettig bygge kostar? _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. |
||||
Martin som har Pegasus sportbilar håller själv på med ett modsport bygge.
Rover 3,9l + godis, öhlins, Porsche bromsar, 17" hjul, mm. Jag tror att det har sålts ca 25 Pegasus i Sverige. Det är en mycket fin byggsats. Bra kvalitet. /Patrik Norrman. |
||||
Hej
oj, vilken fråga... Egentligen handlar mycket om hur pass händig man är. Jag tycker att ett Locost-bygge där man själv bygger bilen, är mest prisvärt. Men då måste man kunna svetsa och ha ganska gott om tid och plats. Att sätta ihop en sådan bil kan väl kosta från runt 30kkr till "hur mycket som helst" - men 60-80kkr totalt är nog ganska normalt. Då är det en enkel men ofta effektiv konstruktion. En variant är att köpa ramen till sin "Locost" färdig, MK Engineering har en sats med delar till sin "Indy" som inte alls är tokigt. Kanske kan även herrarna bakom "Esther Seven" smida ihop ramar på beställning. Skall man köpa en byggsats drar kostnaderna iväg - speciellt om "allt" ska köpas i byggsatsen. De 42kkr som startkitet till en Westsport ligger på blir gärna tredubblat om det skall vara en komplett byggsats. Vilka tillverkare som är bra/dåliga är svårt att säga - jag har under en tisdperiod haft ganska mycket kontakt med engelska byggare, och generellt sett verkar Westfield och Caterhams bilar funka bra, så även Dax/Rush och Pegasus. Robin Hood är mer glidare. Det finns *massor* av kitcartillverkare som sysslar med Sevenkopior, och det finns *massor* av info på nätet. Gillar man att läsa mail rekommenderas maillistan "Se7ens", http://www.se7ens.net/ , där får man kontakt med folk som kan dessa bilar. Det är dock en minst sagt diger mailskörd från listan varje dag. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Bra sammanfattning Gustav !!! Man ska inte tro att det stannar vid dom 42 tusen som westfield uppger. Det är mycket som ska till innan det är en komplett bil. Största kostnadsminskningen man kan göra är nog att bygga sin egen ram, kostar väl ca 10-20 tusen att köpa medans materialet till min kostade ca 800 kr. Men man bör veta vad man håller på med ( därmed inte sagt att jag vet det ! ) och va beredd på att det tar lite tid. Sen är ett annat bra tips att köpa en bra donator inte en billig !!!! Håll dig till beprövade koncept, annars tar det tid !!! Av dom kit och ramtillverkare som jag har sett så måste jag säga att esther-bilen imponerar. Mycket snyggt och smart byggd !!! Så där ja, lite midagstips.... |
||||
Hej
Japp, både Pegasus och Dax/Rush har, om jag minns rätt, en bredd anpassad för bakaxel från Taunus - denna är runt 10 cm bredare än Escort MkI-II som de flesta andra kit utgår från i bredd bak (även om de flesta övergivit den till förmån för DeDion eller delade axlar). Åtminstone Westfield gör bilar i olika bredder, så det varierar en del. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
I mitt bygge (som planeras ivrigt för tillfället ), så räknar jag med att köpa färdiga delar för ca 80-85 kkr av Westfield "original"-delar, sedan en drivlina ovanpå detta och ett gäng "lösa" detaljer, såsom bromsok, lampor, instrument osv som är avsevärt billigare om man inte handlar "original"grejor. Det finns en del till div. Locost-byggen som passar, typ lampor.
Jag räknar med en materialkostnad på ca 115-120kkr och då har jag tillgång till både fräs, svarv och annan utrustning via en bilklubb så jag kan göra fästen till bromsar osv. Jag kommer dock att ta bort onödiga detaljer såsom vindruta och lite sånt smått och gått (spar vikt ). Drivlina (tänker mig en 1.6L Zetec eller nåt sånt) lär hamna på ca 20' plus en styrdator av något slag (förhoppningsvis går det att använda originalsprutet en stund). _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Hej
Nej, det kan man inte. Eller, mer utförligt, det beror på hur bilen reggas i Tyskland. Är den typbesiktad och "EU-certifierad", dvs i princip helfordonsgodkänd, så kan du göra det. Såvitt jag vet finns det inga Sevens som uppfyller de kraven. Det bästa är faktiskt att bygga bilen själv - även om man utgår från en byggsats brukar det kunna klassas som amatörbyggt fordon, och det gör att man får ett ganska stort antal lättnader från de ganska hårda fordonskraven - lättnader som gör bilen betydligt enklare och roligare. MK, varför Zetec 1.6? Med nya fordonsreglerna lär det inte vara några problem att regga en Zetec 2.0... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Jag tror man ska satsa på ett känt sevenmärke om man nu ska bygga
en bil. Nackdelen är priset, som Caterham verkar toppa. Men om man tittar under skalet på de mer kända bilarna så inser man att de inte är konstruerade i fikarummet. Jag skulle aldrig köpa ett sevenchassie som inte var krockprovat och utvärderat. Ett ramrör genom bröstkorgen svider mer än det någonsin kan göra i plånboken. Jag är ingen expert på detta, men jag hoppas ni förstår vad jag menar. janne nagy _________________ Jan Nagy |
||||
Vaa..............det kostar väl inte 15 tusen .........accsisen är ju borta _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det går faktiskt..........men det är lite lurigt............första förutsätningen är att bilen är rätt byggd.............sedan får man besiktiga bilen som om du har byggt den själv. Men jag tror inte det är ekonomiskt försvarbart..?? _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Hur kan man besikta om en bil..? _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||
Du kan inte använda dom Tyska pappren.........utan besiktigar det som ett nytt amatörbygge. Du måste bara ha kitto på delarna.......Men om en kompis står som köpare på det Tyska kvittot.........och sedan säljer bilen i delar till dej....och du bygger ett amatöbygge av delarna...så är det fixat _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Sparade trådar/FAQ En seven för vettiga pengar?? | 1, 2, 3 >> 20210 besök totalt |