Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten?
1, 2   >>
6626 besök totalt
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Är det någon här som har erfarenhet av effektmätning i södra Skåne. Skulle vilja sätta turbo Cupen på rullarna..

Kanske är det någon annan som är intresserad att vara med och göra det till en liten vinterträff för Rejsa?

Stockholm
Här sen Jul 2004

I Helsingborg finns ett ställe:TS Motorsport (042-51715).
Tidsbokning behövs när säsongen startar har jag lärt mig. Det bidde ingen test för mig alltså...

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Körde min bil på rullarna hos Lars på LIBA-motor i Degeberga. Duktig man med Bra priser!! thumbs up

Skall du bara mäta effekt eller skall du göra någon optimering/mappning?

Lomma
Här sen Jan 2003

Ställde samma fråga på 944Sverige för ett tag sedan och det finns en i Malmö http://www.tgmotor.com/ , en i Helsingborg http://www.jpmotorsport.se/

TS-Motor vill jag inte köra hos, inget ont mot TS men jag har ett bromspapper därifrån och vill kontrollera om det stämmer

Jag är med thumbs up

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003

Re: Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten?

sweanders skrev:
Är det någon här som har erfarenhet av effektmätning i södra Skåne. Skulle vilja sätta turbo Cupen på rullarna..

Kanske är det någon annan som är intresserad att vara med och göra det till en liten vinterträff för Rejsa?

kan du säga te om ca 2-3 månader isf ? då är min nya motor klar & inkörd

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

jag är också på...

Men tidigast i april
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag provar gärna hos tgmotor, TS har jag själv ingen erfarenhet av men jag har hört väldigt mycket om tvivelaktiga siffror från dem.

Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
964c2 skrev:
Ställde samma fråga på 944Sverige för ett tag sedan och det finns en i Malmö http://www.tgmotor.com/ , en i Helsingborg http://www.jpmotorsport.se/

TS-Motor vill jag inte köra hos, inget ont mot TS men jag har ett bromspapper därifrån och vill kontrollera om det stämmer

Jag är med thumbs up

/Björn

Låter bra, har du fått någon prisuppgift från TG?

Malmö
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Jag ringde precis till TG Motor och det är 800:- plus moms per bil för en enkel effektmätning. 1500:- för två timmar om man vill göra justeringar.

om vi kommer två eller fler blir det rabbatt. Behöver boka ett par dagar i förväg.

Lomma
Här sen Jan 2003

sweanders skrev:
Jag ringde precis till TG Motor och det är 800:- plus moms per bil för en enkel effektmätning. 1500:- för två timmar om man vill göra justeringar.

om vi kommer två eller fler blir det rabbatt. Behöver boka ett par dagar i förväg.

Låter ju superbra!!

Det tar vi

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

sweanders skrev:

om vi kommer två eller fler blir det rabatt. Behöver boka ett par dagar i förväg.

Gör TG justeringar åt en, eller är det upp till en själv? De borde ju ha bättre vana av sådant än vad man själv har..
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Jag är också intresserad!
Tidsperspektivet ligger på 2-3 månader för mej med.
Citera
Fredrik Olsson
Trelleborg, Sweden
Här sen Feb 2004

sweanders skrev:
964c2 skrev:

Jag är med thumbs up

/Björn

Låter bra, har du fått någon prisuppgift från TG?

Jag har frågat hos TG i Husie (Malmö) för ett tag sedan.
Har för mig att TG vill ha runt 1500:- för uppställning samt 2 timmar på rullande landsvägen.
TG är en "gammal" motortrimmare med mycket erfarenhet från klassisk motortrimning, som även lär ha en av Skånes vassaste flödesbänkar för topplock.

Vad jag har förstått så finns det 2 huvudtyper av rullande landsväg, dels:

A/ "Accelerationsbänk" där man använder rullarnas vikt / tröghet för att göra bromsningen.
Man accar fullt på en lämplig växel från tomgång till fullvarv.
Denna rullande landsväg lär vara speciellt lämpad för effektmätning samt fullgas mappning av motorer.
Det är en sådan TG har och är troligen den vanligaste typen.
Man får fram ett effektvärde vid accelerationen sedan frikopplar man och ser då ungefärligt vilken förlust som transmissionen ger vid nervarvning.

Fredrik

B/ "Bromsbänk" (kallas nog något annat) där rullarna bromsas av t.e.x elmotorer/generatorer, vattenbromsar, annan typ av bromsar. Fördelen med denna typ är att man kan "låsa" bänken till ett speciellt motorvarvtal t.ex 3000 rpm och sedan göra en fullständig mappning vid olika belastningar/gaspådrag för detta varvtalsområde för att sedan mappa nästa område. Jag tror att det är en sådan här som TS i Åstorp har.
Denna rullande landsväg är lite oexaktare för effektmätning då många faktorer måste korrigeras vid beräkning av verklig effekt.

Fredrik
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Fredrik olsson skrev:
"Bromsbänk" (kallas nog något annat) där rullarna bromsas av t.e.x elmotorer/generatorer, vattenbromsar, annan typ av bromsar. Jag tror att det är en sådan här som TS i Åstorp har.
Fredrik

Det var av den typen dom hade för ca 3 år sedan ivf.

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Betalade 1200 kr för en helkväll hos Lars på LIBA inkl en del Webermunstycken... thumbs up

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Skolan i Eslöv (Berga?)
har faktiskt en bänk

Vet inte alls vad det är för nåt dock, och det är nog bara mätning som gäller då ingen justering direkt.

Edit: Är det nån av dem som klarar riktiga bilar förresten (4wd )

Eslöv
Här sen Mar 2004

Den bänken i Eslöv är av samma sort som den som TG har ("Accelerationsbänk"), dock inte samma märke.. Har kört min bil på båda dock med justeringar emellan så jag kan inte jämföra dom...

TG är en väldigt klurig man som kan komma på mycke bra grejor.. Han har gjort vid några av farsans motorer genom åren..

Vet inte om Bergaskolan i Eslöv tar in "kunder" direkt men ring gärna och fråga...

Kan möjligtvis kolla upp tel nummer i så fall..

/ted

ted.brink
Eslöv
Här sen Mar 2004

Här e nummret till Fordonsprogrammet på Bergaskolan i Eslöv: 0413-62569

Lycka till!

/Ted

Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

TG kunde ta min bil också så jag är på jag med. Verkar ha samma tidsperspektiv jag med.

De hade kört quattros där de tagit bort kardenen bara.

Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

Daniel7xQ skrev:
TG kunde ta min bil också så jag är på jag med. Verkar ha samma tidsperspektiv jag med.

De hade kört quattros där de tagit bort kardanen bara.

Edit: Stavkoll

Lund
Här sen Dec 2002

Daniel7xQ skrev:
Skolan i Eslöv (Berga?)
har faktiskt en bänk

Vet inte alls vad det är för nåt dock, och det är nog bara mätning som gäller då ingen justering direkt.

Edit: Är det nån av dem som klarar riktiga bilar förresten (4wd )

TS motor klarar AWD annars...

men så hade en original impreza GT 265hk i motorn enligt dem...

1, 2   >>
6626 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande