| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar | 

|  | Skruva banåkabil  Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten? | 1, 2 >> 6626 besök totalt | 
| 
							Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten?        Är det någon här som har erfarenhet av effektmätning i södra Skåne. Skulle vilja sätta turbo Cupen på rullarna.. Kanske är det någon annan som är intresserad att vara med och göra det till en liten vinterträff för Rejsa?   _________________ Anders Hansson | ||||
| 

Ställde samma fråga på 944Sverige för ett tag sedan och det finns en i Malmö http://www.tgmotor.com/ , en i Helsingborg http://www.jpmotorsport.se/
 TS-Motor vill jag inte köra hos, inget ont mot TS men jag har ett bromspapper därifrån och vill kontrollera om det stämmer   Jag är med   /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO | ||||
| 
							Re: Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten?    
 kan du säga te om ca 2-3 månader isf ? då är min nya motor klar & inkörd     _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! | ||||
|  | ||||
| 
 Låter bra, har du fått någon prisuppgift från TG? _________________ Anders Hansson | ||||
| 

Jag ringde precis till TG Motor och det är 800:- plus moms per bil för en enkel effektmätning. 1500:- för två timmar om man vill göra justeringar.
 om vi kommer två eller fler blir det rabbatt. Behöver boka ett par dagar i förväg. _________________ Anders Hansson | ||||
| 
 Låter ju superbra!! Det tar vi   /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO | ||||
| 
 Gör TG justeringar åt en, eller är det upp till en själv? De borde ju ha bättre vana av sådant än vad man själv har..   | ||||
| 
 Jag har frågat hos TG i Husie (Malmö) för ett tag sedan. Har för mig att TG vill ha runt 1500:- för uppställning samt 2 timmar på rullande landsvägen. TG är en "gammal" motortrimmare med mycket erfarenhet från klassisk motortrimning, som även lär ha en av Skånes vassaste flödesbänkar för topplock. Vad jag har förstått så finns det 2 huvudtyper av rullande landsväg, dels: A/ "Accelerationsbänk" där man använder rullarnas vikt / tröghet för att göra bromsningen. Man accar fullt på en lämplig växel från tomgång till fullvarv. Denna rullande landsväg lär vara speciellt lämpad för effektmätning samt fullgas mappning av motorer. Det är en sådan TG har och är troligen den vanligaste typen. Man får fram ett effektvärde vid accelerationen sedan frikopplar man och ser då ungefärligt vilken förlust som transmissionen ger vid nervarvning. Fredrik B/ "Bromsbänk" (kallas nog något annat) där rullarna bromsas av t.e.x elmotorer/generatorer, vattenbromsar, annan typ av bromsar. Fördelen med denna typ är att man kan "låsa" bänken till ett speciellt motorvarvtal t.ex 3000 rpm och sedan göra en fullständig mappning vid olika belastningar/gaspådrag för detta varvtalsområde för att sedan mappa nästa område. Jag tror att det är en sådan här som TS i Åstorp har. Denna rullande landsväg är lite oexaktare för effektmätning då många faktorer måste korrigeras vid beräkning av verklig effekt. Fredrik | ||||
| 
 Det var av den typen dom hade för ca 3 år sedan ivf. _________________ Pär Hylander | ||||
| 

Skolan i Eslöv (Berga?) 
 har faktiskt en bänk Vet inte alls vad det är för nåt dock, och det är nog bara mätning som gäller då ingen justering direkt. Edit: Är det nån av dem som klarar riktiga bilar förresten (4wd  ) _________________ Daniel Steiner | ||||
| 

Den bänken i Eslöv är av samma sort  som den som TG har ("Accelerationsbänk"), dock inte samma märke.. Har kört min bil på båda dock med justeringar emellan så jag kan inte jämföra dom...
 TG är en väldigt klurig man som kan komma på mycke bra grejor.. Han har gjort vid några av farsans motorer genom åren.. Vet inte om Bergaskolan i Eslöv tar in "kunder" direkt men ring gärna och fråga... Kan möjligtvis kolla upp tel nummer i så fall.. /ted | ||||
| 

Här e nummret till Fordonsprogrammet på Bergaskolan i Eslöv: 0413-62569
 Lycka till! /Ted | ||||
| 
 TS motor klarar AWD annars... men så hade en original impreza GT 265hk i motorn enligt dem...   _________________ Pontus Fyhr | ||||
|  | Skruva banåkabil  Hur ligger det till med effektmätning i Malmötrakten? | 1, 2 >> 6626 besök totalt |