Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur lätt kan en 911 bli?
5 besök senaste veckan (1623 totalt)
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Hur lätt kan en 911 bli?

Hej, Jag är i full gång med att lätta bilen.
All inredning förutom instrumetpanel är borta även renskrapad.
kofångare, framskärmar, huv, lucka o dörrar bytas mot glasfiber.

Tänkte ge mig på underredet med skrapan i helgen...

Undrar om någon av er har gjort det samma och vad era bilar väger?

Vad kan man mer göra för att lätta ytterigare?


_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



En 911 ST kunde bli 790-810 kilo lätt på tidigt 70 tal, begränsningen ligger i plånboken.

Försakar du bling bling grejer som stora fälgar och styling så går det att få ner till ca 1050-1100 kg, därefter krävs lite mer drastiska åtgärder.

Själv siktar jag på 1000 kg då jag har en lättare motor än original att bygga på.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Kan ju tillägga att den vägde 1113kg innan jag skrapade karossen och jag har ej monterat all plast(dörrar, rutor skärmar, huv, vinge...). Fast det tillkommer vikt i form av bur.

Det hade varit riktigt nice o komma ner i 1050 eller t.o.m.lite mindre

Mattias, tror du inte att jag kan komma ner i 1000kg?

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716



Har du gjort allt annat kan det vara en ide att investera i lätta fälgar och det finns ju några kilo att tjäna även på däcken.. Förmodar att du bytt till rääserstol också?

_________________
Rachid Rachid
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jonas Lindell skrev:
Kan ju tillägga att den vägde 1113kg innan jag skrapade karossen och jag har ej monterat all plast(dörrar, rutor skärmar, huv, vinge...). Fast det tillkommer vikt i form av bur.

Det hade varit riktigt nice o komma ner i 1050 eller t.o.m.lite mindre

Mattias, tror du inte att jag kan komma ner i 1000kg?


Med lite vilja så går det, ju nyare bil det är, desto mer kan du banta ner till idealvikten.

Dörrar, rutor, skärmar och bort med all lyx som elhissar, elspeglar osvosv som inte är absolut nödvändigt för SBP.

Imponerande att din bil var så lätt, min SC vägde enligt regbeviset 1210 kg.
men en del är borta nu så att säga.

Men bur tillkommer med ca 50 kg.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13314



Mattias Hellöre skrev:


Med lite vilja så går det, ju nyare bil det är, desto mer kan du banta ner till idealvikten.

Dörrar, rutor, skärmar och bort med all lyx som elhissar, elspeglar osvosv som inte är absolut nödvändigt för SBP.

Imponerande att din bil var så lätt, min SC vägde enligt regbeviset 1210 kg.
men en del är borta nu så att säga.

Men bur tillkommer med ca 50 kg.


Hur mycket bur får man för de 50kg? Någon bild?
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Anders Jeppsson skrev:
Mattias Hellöre skrev:


Med lite vilja så går det, ju nyare bil det är, desto mer kan du banta ner till idealvikten.

Dörrar, rutor, skärmar och bort med all lyx som elhissar, elspeglar osvosv som inte är absolut nödvändigt för SBP.

Imponerande att din bil var så lätt, min SC vägde enligt regbeviset 1210 kg.
men en del är borta nu så att säga.

Men bur tillkommer med ca 50 kg.


Hur mycket bur får man för de 50kg? Någon bild?

En mormal fullbur som man köper via Gunnarsjö Svets o smide.
Stål då, aluminium och Cr-Mo är en annan femma.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004
Inlägg: 517


Trådstartare
Mattias Hellöre skrev:
Jonas Lindell skrev:
Kan ju tillägga att den vägde 1113kg innan jag skrapade karossen och jag har ej monterat all plast(dörrar, rutor skärmar, huv, vinge...). Fast det tillkommer vikt i form av bur.

Det hade varit riktigt nice o komma ner i 1050 eller t.o.m.lite mindre

Mattias, tror du inte att jag kan komma ner i 1000kg?


Med lite vilja så går det, ju nyare bil det är, desto mer kan du banta ner till idealvikten.

Dörrar, rutor, skärmar och bort med all lyx som elhissar, elspeglar osvosv som inte är absolut nödvändigt för SBP.

Imponerande att din bil var så lätt, min SC vägde enligt regbeviset 1210 kg.
men en del är borta nu så att säga.

Men bur tillkommer med ca 50 kg.


Den vägde ju inte det från början, 1113kg är utan inredning(med rääserstolar).
Jaja, vi får väl se vad den landar på... thumbs up

Jan Tolli skall montera bur snart o skall passa på att väga rörhögen innan.

_________________
Jonas Lindell
-porsche 911 race-
-porsche gt3 cs-
- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Anders Jeppsson skrev:
Mattias Hellöre skrev:


Med lite vilja så går det, ju nyare bil det är, desto mer kan du banta ner till idealvikten.

Dörrar, rutor, skärmar och bort med all lyx som elhissar, elspeglar osvosv som inte är absolut nödvändigt för SBP.

Imponerande att din bil var så lätt, min SC vägde enligt regbeviset 1210 kg.
men en del är borta nu så att säga.

Men bur tillkommer med ca 50 kg.


Hur mycket bur får man för de 50kg? Någon bild?


komplett bur Anders :-)

"DTM" BMW M3 -86-89 hade 38meter rör som vägde ca 45 kg

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Var det inte Porsches mekaniker som fick en flaska skumpa för varje kilo 911 RS blev lättare inför nått lopp dom skulle köra ! (Nån annan kanske sitter inne på exakt fakta?)
Så ta en sväng förbi bolaget för varje kilo thumbs up !

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Fredrik C skrev:
Var det inte Porsches mekaniker som fick en flaska skumpa för varje kilo 911 RS blev lättare inför nått lopp dom skulle köra ! (Nån annan kanske sitter inne på exakt fakta?)
Så ta en sväng förbi bolaget för varje kilo thumbs up !


Det gällde en 911 ST.
Här är länken till fotade sidor i min bok.
http://www.sdr.org/kid/911ST/

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Jämför ni samma vikter nu? Får känslan att det pratas både motsvarande tjänstevikt (ungefär samma som tävlingsvikt) resp vikt utan förare och bränsle....

_________________
Pär Hylander
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Pär Hylander skrev:
Jämför ni samma vikter nu? Får känslan att det pratas både motsvarande tjänstevikt (ungefär samma som tävlingsvikt) resp vikt utan förare och bränsle....


Jag siktar på 1000 kg med full tank och raceklar men utan förare?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Skruva banåkabil
Hur lätt kan en 911 bli?
5 besök senaste veckan (1623 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande