| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?
|
2065 besök totalt |
|
Vi har fått spår på en beg. Holinger H6S, dvs en Holinger-låda med H-mönster. Är det ngn som vet ifall man kan konvertera en sån till H6S-SEQ, dvs en sekventiell låda, för rimliga pengar? |
||||||||||||
|
Re: Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?
Maila eller ringa o fråga? http://www.holinger.com.au/index.htm _________________ Nu Porsche 996 Turbo. Tidigare: Audi RS4 B5 Audi S2 |
||||||||||||
|
det kommer inte att gå med mindre än att byta bak, mitt-hus samt hela vxl-förarmekanismen och då luktar det som att det är billigare att köpa en ny seq låda.
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||||||||
|
Här det första svaret från Holinger:
Med andra ord så går det. Jag återkommer med mer info så fort jag fått ngn. |
||||||||||||
|
|
||||||||||||
|
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
Exakt!
Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt. Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.
6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel. Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.
|
||||||||||||
Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar. Fick ni med några drevsatser/reservdelar? _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
Problemet är att det är 73 kurvor eller 170 beroende på hur man räknar till detta tillkommer GP-banans kurvor.
Vi har inte fått lådan ännu men förhoppningsvis är det iaf lite reservdelar med. |
||||||||||||
Då är det enklare att lägga växlarna efter motorns effekt/vrid kurva.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
Det tror jag också. Jag funderade kring att lägga 1:an så det precis räcker till i de långsammaste kurvorna och sedan stega uppåt med mindre och mindre tapp i varvtal/utväxling? Låter det vettigt? |
||||||||||||
Det låter lämpligt att lägga ettan så för annars blir den oanvändbar, för starten är väl inte så viktig för er. Sedan är det att föredra som du föreslog att korta ner växlarna ju högre upp det går. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2065 besök totalt |