Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?
2065 besök totalt
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?

Vi har fått spår på en beg. Holinger H6S, dvs en Holinger-låda med H-mönster.
Är det ngn som vet ifall man kan konvertera en sån till H6S-SEQ, dvs en sekventiell låda, för rimliga pengar?
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



Re: Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?

johann skrev:
Vi har fått spår på en beg. Holinger H6S, dvs en Holinger-låda med H-mönster.
Är det ngn som vet ifall man kan konvertera en sån till H6S-SEQ, dvs en sekventiell låda, för rimliga pengar?


Maila eller ringa o fråga?

http://www.holinger.com.au/index.html

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Det har jag redan gjort men otålig som man är så pallar man inte vänta på svar.
Citera
Gustav Uhlander
Fjollträsk
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2194



johann skrev:
Det har jag redan gjort men otålig som man är så pallar man inte vänta på svar.


Ahhh känner igen det där

_________________
Nu Porsche 996 Turbo.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9887

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

det kommer inte att gå med mindre än att byta bak, mitt-hus samt hela vxl-förarmekanismen och då luktar det som att det är billigare att köpa en ny seq låda.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Jag kan iofs tänka mig att växla med H-mönster med det här priset.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Här det första svaret från Holinger:

Holinger skrev:
Yes it is possible to convert this gearbox to sequential.
Price will depend on what dog configuration the gearbox is.
The older 8 dog versions are cheaper to convert than the later 6 dog 'H' patterns.
Please contact our European distributor, Holinger Europe harald.vogel@holinger.de for more details.


Med andra ord så går det. Jag återkommer med mer info så fort jag fått ngn.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10606



Läcker växellåda, är det sådan där man bara behöver koppla man växlar ner?

_________________
Anders Hansson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.


Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar.

Fick ni med några drevsatser/reservdelar?

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.


Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar.

Fick ni med några drevsatser/reservdelar?


Problemet är att det är 73 kurvor eller 170 beroende på hur man räknar till detta tillkommer GP-banans kurvor.

Vi har inte fått lådan ännu men förhoppningsvis är det iaf lite reservdelar med.
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.


Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar.

Fick ni med några drevsatser/reservdelar?


Problemet är att det är 73 kurvor eller 170 beroende på hur man räknar till detta tillkommer GP-banans kurvor.

Vi har inte fått lådan ännu men förhoppningsvis är det iaf lite reservdelar med.


Då är det enklare att lägga växlarna efter motorns effekt/vrid kurva.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.


Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar.

Fick ni med några drevsatser/reservdelar?


Problemet är att det är 73 kurvor eller 170 beroende på hur man räknar till detta tillkommer GP-banans kurvor.

Vi har inte fått lådan ännu men förhoppningsvis är det iaf lite reservdelar med.


Då är det enklare att lägga växlarna efter motorns effekt/vrid kurva.


Det tror jag också. Jag funderade kring att lägga 1:an så det precis räcker till i de långsammaste kurvorna och sedan stega uppåt med mindre och mindre tapp i varvtal/utväxling?

Låter det vettigt?
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
johann skrev:
Niklas Sandström skrev:
Man behöver bara använda kopplingen vid start, sen går det att växla upp/ner utan den.


Exakt!

Fast vi kommer nog använda kopplingen för nedväxlingar inititalt.

Nu skall vi bara lista ut vad vi skall ha för utväxling.

6:an är 1.0:1 vilket ger oss 276 km/h vid 8500 rpm med 3.91:1 i slutväxel.
Sen är det bara 5 växlar kvar att fundera på.


Kolla vad ni brukar ligga i för hastighet i viktiga kurvor, sedan använder du fulings excelark och kollar vilka växlar som passar.

Fick ni med några drevsatser/reservdelar?


Problemet är att det är 73 kurvor eller 170 beroende på hur man räknar till detta tillkommer GP-banans kurvor.

Vi har inte fått lådan ännu men förhoppningsvis är det iaf lite reservdelar med.


Då är det enklare att lägga växlarna efter motorns effekt/vrid kurva.


Det tror jag också. Jag funderade kring att lägga 1:an så det precis räcker till i de långsammaste kurvorna och sedan stega uppåt med mindre och mindre tapp i varvtal/utväxling?

Låter det vettigt?


Det låter lämpligt att lägga ettan så för annars blir den oanvändbar, för starten är väl inte så viktig för er. Sedan är det att föredra som du föreslog att korta ner växlarna ju högre upp det går.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121


Trådstartare
Vi har start med pace-car så 1:an kan vara rätt hög.
Citera
Skruva banåkabil
Konvertera Holinger H6S till H6S-SEQ?
2065 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande