| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Phantomgrip diff?
|
1165 besök totalt |
|
Phantomgrip diff?
Är det någon som har erfarenheter av en sådan? Jag håller en i handen just nu och det är en väldigt simpel sak. Mått: 69x43x28 (mm) Jag har en känsla av att denna har ungefär samma funktion som en Rolftorp-diff. Ni med SAAB anknytning vet vad jag menar. Alltså en dif som har en förspänning som sedan inte ändrar sig pga ramper och lammeller osv. Dom amrekanska reaktionerna som jag fått har varit goda så när som några som kört nån Japanare men dom sa att det var dåligt matrial i diffdreven. http://www.saab4fun.com/upload/uppla http://www.saab4fun.com/upload/uppla www.phantomgrip.com _________________ Kristoffer Olsson |
||
|
jag har kollat lite på den och fick lite data från dom för nåt år sen.
när jag läste om den, så fick jag omedelbart känslan av att den funkar nog bra för raktframåka, men är nog inget jag skulle sätta i en banbil eller ens gatbil. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Jag känner inte riktigt igen anordningen som en R-spärr (Rolftorp) Den där grejen verkar mest klämma mot diffdreven för att motverka att de snurrar olika fort
Det lär ju slita lite på dreven, skulle jag tro.
En riktig diffbroms nyper åt mer ju mer kraft man tillför har jag förstått det som, medan R-spärren bara håller emot X-antal Nm innan det slirar. Och då släpper det oftast helt, den där grejen har nog en liknande funktion. Som en internationellt känd Saabkombiägare sa angående R-spärren: Det är lite bättre än en svetsad diff, men inte mycket......
_________________ //Mikael Jardstam |
||
Jag tror du har väldigt rätt men den ska sitta i reserv lådan. _________________ Kristoffer Olsson |
||
|
Jag har personligen hört bara det sämsta om den...enda som trillar dit och monsterar dessa "två metallplattor som gnids mot varandra för 300$" är dom som inte har koll hur en diff fungerar samt inte har råd med riktig spärrdiff.
my 5c. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Phantomgrip diff?
|
1165 besök totalt |