Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900/ 9-3 -97 btcc
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (13614 totalt)
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Jag hade tänkt mig bygga färdigt bilen som Saab hoppade av i 11 timmen...
Bilsport skrev en artikel -97 om ett ryckte om att saab skulle göra som volvo och ge sig in i britiska standard vagns serien för att bättra på sitt lite luggslitna rykte som "tävlings märke"...

Dock vart det sämmre tider och saab tvingades till sparlåga och tvingades dra ner på alla vilda planer....

dock fanns artikeln kvar i bilsport`så för mig har drömen aldrig svalnat,, dock har även jag tvingats vänta till det ekonomiska läget tillät ett sådant bygge...

Nu i höstas verkade det som om min dröm såg en liten ljusning
Nordic i Norrköping (känd stor saab trimmare) hade en kaross stod som dom hade inhandlat för likande projket med som hade blivit ståendes.. dock hade rosten bitit tag i den's charm men det ser inte en sann antusiast som redan var ute och körde på Gelleråsen eller var det silverstone

Nu är jag i alla fall på ge!
med en ny blästrad och lackad tom kaross... så nu är det bara resten kvar ...

Skall bara skaffa något ställe att laddda upp bilder så kommer ni att kunna följa byggets gång!!

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Figgz
Göteborg
Här sen Dec 2002
Inlägg: 6496



Underbart att bygget är igång Tobbe!
Lycka till! thumbs up

_________________
Fredrik Boivie


Kör nu Lotus Elise S1, tidigare Westfield & Opel Speedster
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



o så här ser bilen ut som Tobbe ska bygga thumbs up ! Mums .



Såg karossen i dag. Men du har inte berättat vad du har tänkt göra med motorn ?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Zolektric

Här sen Maj 2004
Inlägg: 973



VAR ÄR BILDERNA?!?

_________________
Björn Hansson
Citera
Pontus Fyhr
Lund
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5087



Zolektric skrev:
VAR ÄR BILDERNA?!?


Men läs vad han skrev för guds skull, "Skall bara skaffa något ställe att ladda upp bilderna så kommer ni att kunna följa byggets gång!!"

Du kunde kanske skrivit ett konstruktivt inlägg för en gångs skull? Kanske berättat för honom att det går UTMÄRKT att ladda upp bilder här på rejsa (knappen "ladda upp bilder" sitter högst upp i högra hörnet förresten sahlin). Så kommer nog bilderna såsmåningom utan ytterligare ett var är bilderna inlägg... En tom blästrad kaross som nyligen fått lack är ju inte jättespännande ändå innan det börjar hamna prylar i den...

Jag kanske är taskig och det kanske kan klassas som personpåhopp, så jag passar på att be om ursäkt redan nu, men jag är i alla fall ganska trött på att bara läsa helt meningslösa och tomma enradsinlägg utan något konstruktivt i dem alls, visst man kan bli upphetsad och jävligt imponerad av ett bygge, typ mickes trike eller swiften som ska få rwd eller så, men VARJE byggtråd utan bilder får ett "var är bilderna" snabbare än man hinner säga växellådshaveri och varje byggtråd med bilder får två tummar upp och en hyper smiley... Ja snälla förlåt mig men jag står nästan inte ut...

_________________
Pontus Fyhr
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Tack!!
nu hittade jag funktionen
Men som du säger det är inte mycket att titta på en tom blästrad kaross.. men håll till godo.

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Sebastian Petersson
Gävle
Här sen Jul 2003
Inlägg: 322



Det där var verkligen en jättefin grund att bygga vidare på... thumbs up

Det är för mig något upphetsande över att se ett tomt vitlackat skal till bil...

Påminner mig om att jag borde ta tag i mitt projekt...ska lägga upp det med här så man kan få lite inspirerande komentarer!
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3873



Tobias, framvagnen på 900ng/9-3 är ju ganska ökända för att vara rätt veka... Hur har du tänkt komma rut det? En helt egen subframe?

Eller är det hemligstämplat?

Mvh
Mangan

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Blir det en bil för tävling eller bara lek?

Vad du än ska göra så tycker jag du ska lägga ner krut på nya bärarmar mm fram...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3438



Kul att få börja jobba på en ren och fräsch kaross, men hade det inte varit bättre att svetsa i all bur innan lack?

Mvh Peter

_________________
/Peter Wärhner

Nu: 968CS -93 PCSR 8B
Tidigare: 997.2 T -10, 997GT3CS -07 996GT3CS -01 E46M3 -01, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Ett tips Tobbe är ju att bygga den så att den går att klassa in i nån racingklass när den är klar.
Detta gör nog bilen mer lätt såld om den nån dag ska säljas. O vem vet du själv kanske blir sugen att börja tävla nån dag . Då är ju bilen redan klar för det.

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Daniel Ekström skrev:
Blir det en bil för tävling eller bara lek?

Vad du än ska göra så tycker jag du ska lägga ner krut på nya bärarmar mm fram...


Han skulle juh köra BTCC skrev han juh

Som sagt jättefint utgångsobjekt.
Var på Ace Competition i höstas och såg en sportquattrokaross nyligen hemkommen från karossrenovering... vit... Måste säga att de reste lite ståpäls på mig oxå

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Magnus Karlsson skrev:
Tobias, framvagnen på 900ng/9-3 är ju ganska ökända för att vara rätt veka... Hur har du tänkt komma rut det? En helt egen subframe?

Eller är det hemligstämplat?

Mvh
Mangan


Jo det är sant..

Kan inte riktigt säga fullt ut men är välldigt när ett fin fint spons avtal med en frima som har både det ena och det andra....

och då har väldigt mycket delar ligandes,,, som man kan få ta del av till en vettigt peng...

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Pontus Fyhr skrev:
Zolektric skrev:
VAR ÄR BILDERNA?!?


Men läs vad han skrev för guds skull, "Skall bara skaffa något ställe att ladda upp bilderna så kommer ni att kunna följa byggets gång!!"

Du kunde kanske skrivit ett konstruktivt inlägg för en gångs skull? Kanske berättat för honom att det går UTMÄRKT att ladda upp bilder här på rejsa (knappen "ladda upp bilder" sitter högst upp i högra hörnet förresten sahlin). Så kommer nog bilderna såsmåningom utan ytterligare ett var är bilderna inlägg... En tom blästrad kaross som nyligen fått lack är ju inte jättespännande ändå innan det börjar hamna prylar i den...

Jag kanske är taskig och det kanske kan klassas som personpåhopp, så jag passar på att be om ursäkt redan nu, men jag är i alla fall ganska trött på att bara läsa helt meningslösa och tomma enradsinlägg utan något konstruktivt i dem alls, visst man kan bli upphetsad och jävligt imponerad av ett bygge, typ mickes trike eller swiften som ska få rwd eller så, men VARJE byggtråd utan bilder får ett "var är bilderna" snabbare än man hinner säga växellådshaveri och varje byggtråd med bilder får två tummar upp och en hyper smiley... Ja snälla förlåt mig men jag står nästan inte ut...


thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12861



Du får iaf berätta lite mer om byggplanerna? Vad är det tänkt för motor? Blir det, som rubriken skvallrar om, fullrace eller gatbil för banträffar?
Håller med övriga här inne, hade det inte varit enklare att svetsa buren innan lack?

Pontus Fyhr skrev:
Zolektric skrev:


bla bla bla bla bla bla
...visst man kan bli upphetsad och jävligt imponerad av ett bygge, typ mickes trike eller swiften som ska få rwd eller jeppsson pontiac eller så, men VARJE byggtråd utan bilder får ett "var är bilderna" snabbare än man hinner säga växellådshaveri och varje byggtråd med bilder får två tummar upp och en hyper smiley... Ja snälla förlåt mig men jag står nästan inte ut...




thumbs up
Citera
Ulf Lögdberg
Linköping
Här sen Feb 2004
Inlägg: 279



Tjenare Tobbe!

Skoj att se dig här! Låter som ett superskoj projekt! Tycker ju att 900NG/9-3 är en riktigt, riktigt snygg bil och är övertygad om att det kan bli hur coolt som helst! Hade inte Nordic kvar något skoj från den tiden då det kördes STCC med en Vectra? Kanske finns lite prylar som kan passa...

Lycka till!

M.v.h. Uffe

_________________
Ulf Lögdberg
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 71



Det blir nog bra det här Tobbe, känner att jag nog kommer bli rätt inblandad i det hör projektet (eller är jag redan det ) Full fart framåt, -flaggan väntar runt hörnet!

_________________
Markus Österberg
Kör alldeles för lite racebil...
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:
Du får iaf berätta lite mer om byggplanerna? Vad är det tänkt för motor? Blir det, som rubriken skvallrar om, fullrace eller gatbil för banträffar?
Håller med övriga här inne, hade det inte varit enklare att svetsa buren innan lack?

Pontus Fyhr skrev:
Zolektric skrev:


bla bla bla bla bla bla
...visst man kan bli upphetsad och jävligt imponerad av ett bygge, typ mickes trike eller swiften som ska få rwd eller jeppsson pontiac eller så, men VARJE byggtråd utan bilder får ett "var är bilderna" snabbare än man hinner säga växellådshaveri och varje byggtråd med bilder får två tummar upp och en hyper smiley... Ja snälla förlåt mig men jag står nästan inte ut...




thumbs up



jo det hade varit en bättre lösning.... men i stirdens hetta snubblade jag och lackade bilen
Men enligt leverantören av bur skall det inte vara några bekymmer.

Ang motor så kommer det att bli en 2,0 sug motor enbart för att det skall vara så likt orginalet som möjligt om det nu hade funnits något orginal...

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Sahlin skrev:

Ang motor så kommer det att bli en 2,0 sug motor enbart för att det skall vara så likt orginalet som möjligt om det nu hade funnits något orginal...


En vass 2,0 sugis låter ju som helt rätt thumbs up

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Sugmotor, häftigt! Vad har du för planer med motorn?

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Sahlin
katrineholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 22


Trådstartare
Mitt första mål får jag nog lov att säga är att få den på hjul med .. men efter diskuttioner i går med min sponsor så har jag löst hjulupphägning mot gentjäsnter!
Har även fått nyss på en uppsättning Riktiga bttc hjul med centrum bult
så nu är jag på jakt efter någon som kan bygga om till det...Förslag tips motages mer än gärna!!

Tanken var att bilen skulle stå på elmia ......... Men nu verkar det som det inte finns någon plats till mig så då för vi satsa på nästa evenemang och det borde väll vara emaboda eller turbodragons träffar i maj någon gång... men visst det kilar ju i fingrarna när man läser hur j...la skoj ni verkar ha på bana.. har ju aldrig kört bana så jag är riktigt sugen

Det som är helt klart är att det blir en 2,0 sugmotor för att efterlikan den bil som kunnde ha byggts för ändamålet..
Sedan kan man ju gå hur långt som helst men allt hänger ju på pengar givtvis...
Så även här tas alla tips imot med öppna armar! får lova att säga att jag kan lack och plast men motor och dyligt är jag helt vilsen

Dock är ju ett dröm mål runt 200hk... seddan får vi se vad pengaran räcker till! med lite tur kanske det trillar in grejor efter hand från sponsorer och liksinade...

_________________
MVH Thobias Sahlin
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Saab 900/ 9-3 -97 btcc
1, 2, 3   >>
6 besök senaste veckan (13614 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande