Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 is -88
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (11214 totalt)
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Hallo jag är en total bilnörd som smittades av banåkar "basilusken" vid elva års ålder när jag började "tävla" i Gocart. Jag är en allätare när det gäller bilar men jag hyser ett stort förakt mot "hemma stylade" bilar i " F&F (Fast and the...)" stuk med ögonlock, blaffiga vingar, kapade fjädrar, varvräknare stora som väggklockor och dylikt. Likt de flesta andra här på forumet är jag svag för verkligt "focuserade" bilar likt M3csl, 360 stradale, Porsches gt3 eller RS modeller osv. Själv kör jag en vit Ford Sierra 2,0 is (S för sport) cupe som såldes ny i Schweiz 1988 till en äldre man som 1992 flyttade till Spanien för att sedan sälja den till mina far föräldrar i Spanien 1993. År 2002 kördes bilen hem till Sverige och nu har jag tagit över den. Den har gått 14000 mil och är helt rostfri, några nya oljor och ny bromsvätska är inhandlad. Jag har ganska ödmuka planer för bilen då den har en "svag" motor (115hk) och skall användas som bruksbil. Jag har dock en 2kg brandsläckare och fyrpunktsbälte kompleterat med bältesskärare samt att jag skall ordna en glashammare. Jag funderar på nya stötar och fjädrar av model "kraftigare" samt eventuellt hårdare bussningar. Jag har lättat bilen 33kg, reserv däck -17kg, domkraft -3kg, bakre vindrutetorkare -3kg, radio -2kg, ljudisolering i golvet -3kg och ett litet batteri som väger 8 kg istället för 16kg. Om ni inte får det att stämma med siffrorna så beror det på att brandsläckaren väger 3kg. Jag har även planer på att skruva bort AC pumpen som "ser ut" att väga 5-10 kg. Baksätet väger 20 kg men det sitter i tills vidare. Skivorna fram är slitsade EBC grejor tillsammans med yellowstuff belägg. Tack vare att bilen är såld i Schweiz och körd i Spanien är den befriad från alla former av underredsmassa. Bilen är dock "tyvärr" utrustad med elhissar, AC, taklucka, central lås och annat tjafs.. Bakrutan samt de bakre sidorutorna skall bytas ut mot lexanrutor. Numera ligger mina gammla gocart handskar i handskfacket i väntan på att få krama mocka ratten runt Gotlandring och eventuellt även på den "riktiga" ringen i eifel bergen.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Slit du ut AC och elhissar På skroten måste det finnas gott om handvevade fönsterhissar som är betydligt lättare.

Motorn kan du säkert göra en del roligt med. Finns väl högvis med trim till ford.

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Är det en "äkta" iS är det extremt ovanligt med AC och elhissar ;-)

Svag motor, det är lätt (hyfsat lätt) åtgärdat. Pinton är ju rätt tacksam att trimma om man vill. För att ge en kul banräser i lättad kaross kommer du långt med en trimkam och extraktorrör - helst annan insprutning men originalet hänger med en bit.

Kul med fler Fordar här :-)

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tack för tipsen! Jag har inte tänkt på att man kan byta ut elhissarna mot lättare vevhissar. Jag har inga förutsättningar att göra några stora ingrepp på motorn, vilken typ av motortrim föreslår du om jag inte kan öppna motorn?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Jo det är en äkta is med elhissar, AC och taklucka. Jag vet inte om det är sant men enligt försäljaren som sålde bilen 1993 till farfar sa att den första ägaren hadde privat chaufför!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



Hej!
Roligt bilval =)

Jag har en bok här hemma som heter "How to prepare your sierra for motorsport"
Den lär det säkert stå lite vettiga saker i.
Tyvärr är det inte min, så jag kan inte sälja den.
Men jag kan fota av vissa sidor om det är nått speciellt som kan vara av intresse!
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tack det var minst sagt omtänksamt, jag skall höra av mig när det närmar sig uppgradering av chassit. Det verkar som att jag är ensam om att ha en Sierra is här på rejsa.nu.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



carl skrev:
Tack för tipsen! Jag har inte tänkt på att man kan byta ut elhissarna mot lättare vevhissar. Jag har inga förutsättningar att göra några stora ingrepp på motorn, vilken typ av motortrim föreslår du om jag inte kan öppna motorn?


Hur stora ingrepp kan du göra? Att byta kam kräver ju inte så mycket öppnande förutsatt att det är överliggande kam vilket jag tror att det är...

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Hej

Utan att öppna motorn blir det inte så mycket, det är extraktorrör som gäller. Men efter 14000 mil brukar det ändå vara en god idé att lyfta toppen, byta ventiltätningar och oljerör, och då byter man lämpligen kam/lyftare samtidigt. Det jobbet är inte speciellt svårt, även en rätt ovan skruvare bör fixa det på en helg utan att stressa.

Namne Gustav, jag är intresserad av info från boken. Framförallt runt modifieringar i bakvagnen...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Jag vet inte hur mycket jag klarar av, jag har aldrig öppnat en bilmotor själv så jag har tänkt att mjuk starta lite med att byta stötar och fjädrar. Hur mycket kostar ett extraktorgrenrör?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



carl skrev:
Jag vet inte hur mycket jag klarar av, jag har aldrig öppnat en bilmotor själv så jag har tänkt att mjuk starta lite med att byta stötar och fjädrar.


Låter vettigt tycker jag Ta det i små steg så du inte riskerar att ta på dig för mycket jobb och bli ståendes

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5742



Visst är det klokt att börja lugnt. Du kan glädja dig åt att du har en lättmekad bil och motor, med hyfsat billiga delar, det är en fördel.

Extraktorrör brukar man hitta från runt en tusenlapp begagnat, nya från runt 1700:- och uppåt. Just Sierra har jag dålig koll på leverantörer till men TG Racing (kolla www.fmcs.nu för kontaktuppgifter) kan säkert ta fram.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Gustav Sundberg
Överboda, Umeå
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1309



En kompis har ett extractorrör liggandes i garaget, det har suttit i en taunus men det kanske passar ändå?
Kan höra med han om det är till salu...
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Ja lite grejer bör uppgraderas för att jag inte skall agera bromskloss på kommande banträffar. Förr eller senare kommer jag nog att lyfta toppen, även små effekt ökningar påverkar vikt-effekt förhållandet ganska mycket eftersom det snabbt blir många procent av den totala motorstyrkan. Tack för länken!

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Du behöver inte kolla om det är till salu men det var väldigt omtänksamt.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3324



Kul med en Ford till, välkommen!

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Tack! Ja det är rätt tunt med Fordar på detta forum, jag påstår inte att Fordar är underskattade men de är ofta försummade av de flesta när det börjar snackas bankörning.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Är det någon som vet var man kan köpa bra "plast" att göra rutor av?

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



carl skrev:
Är det någon som vet var man kan köpa bra "plast" att göra rutor av?


Sök på plastrutor, plexiglas eller makrolon så ska du nog hitta ett och annat på forumet

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340


Trådstartare
Vad skulle jag göra utan rejsa.nu??? thumbs up

_________________
Avregistrerad användare
Citera
malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004
Inlägg: 541



Trevligt med en Sierra
Rensa all onödig el, kablar å sånt väger mer än man tror.
Lycka till!


Jag håller på med en själv, fast en GT från 92 som jag hoppas kommer bli skoj på bana.

Gustav Sundberg:
Den där boken är jag med rätt intresserad av. Vad är det för förlag?

_________________
Björn Viklund

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Ford Sierra 2.0 is -88
1, 2, 3, 4   >>
5 besök senaste veckan (11214 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande