Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3350 besök totalt |
Bra väghållning utan krängningshämmare?
Det här med krängningshämmare är jag intresserad av att veta mer om. Är i planeringsstadiet för att köpa ett kit och har i den jakten snubblat över Ultima GTR. Det slog mig att väghållningen på Ultiman får mycket bra betyg av sina ägare och att bilen samtidigt saknar krängningshämmare. Mina funderingar: Har krängningshämmaren någon funktion som inte helt kan kompenseras i chassiet eller hjulupphängningen? Vad förlorar man på att inte ha krängningshämmare? och för den delen, vad kan man vinna på det? Frånsett Ultiman, finns det någon bil som har erkänt bra väghållning (om nu Ultiman har objektivt sett bra väghålling) trots avsaknad av krängningshämmare? Kanske är bäst att tillägga att den bil jag kommer bygga ska vara vald och byggd med bankörning som prioritet nummer ett (även om den ska vara gatreggad). Så ovanstående frågor bör ses i ljuset av bankörning ![]() Edit: Frågorna passar kanske bättre i "Skruva banåkabil"-forumet? ![]() _________________ Anders Sandström |
||
Re: Bra väghållning utan krängningshämmare?
Bara för att börja från en ände. Jag har själv ingen K-fjäder för tillfället. Vilket inte betyder att det är bäst, eller tvärt om. Problemet är ligger i själva frågeställningen, om det blir bra eller dålig med eller utan K-fjäder. Huruvida en bil är bra eller dålig, i det skick den råkar vara för tillfället, beror på vad den ska användas till. Vi kan inte bygga en bil som är bra oberoende av användning. Jag har diskuterat mycket bilegenskaper och fått mig till livs en massa åsikter om bilar som är bra eller dåliga. Tidningar som lägger fram saken på samma sätt. Det är dock VÄLDIGT FÅ som har annat än subjektiva omdömen att lägga fram. För att då avgöra vilken substans omdömet står för måste vi veta vilken kaliber som förare det är på den som uttalar sig. Ultiman är en bil som alla andra hyggliga sportbilar, det skiljer inte särskillt mycket i geometri som används. Utan vi måste titta på vad som händer med en bil (vilken som helst) med olika uppsättningar. Då kan vi säga att en K-fjäder gör bilen mer rollstyv utan att det påverkar den lodräta fjädringshårdheten. Vi kan tänka oss olika behov om banan är vågig eller tvärt kurvig. Vidare är K-fjädrar mycket användbara för möjligheten att justera över-understyrning snabbt och enkelt. Man kanske råkar ut för regn rätt vad det är. Vi kanske har däck som kräver hårdare kontroll på cambervinklarna, varför K-fjädrar kan bidraga positivt. Det är alltså en fråga om större justeringsmöjligheter. Rent generellt så kan vi därför inte kompensera borttagna K-fjädrar med någon annan superinställning. Däremot kan vi kompensera för borttagna K-fjädrar i en ENSKILLD SITUATION. Men en bana innehåller fler än ETT moment. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Göran,
Tackar för det utförliga svaret! "Då kan vi säga att en K-fjäder gör bilen mer rollstyv utan att det påverkar den lodräta fjädringshårdheten". Det var ingen dum förklaring! Nu klarnade det rent "teoretiskt" i huvudet. Efter ditt inlägg är min tanke: "varför konstruerar man en prestandabil/sportbil utan k-hämmare?" Det kan väl knappast vara som en kostnadsbesparing? Jag kan ju se en rad situationer där man vill kunna ha en möjlighet att ändra förhållandet mellan styvheten i sidled och längsled (du hade bra exempel). Men jag kan inte se en situation där det det kan vara en fördel att vara begränsad till ett fast förhållande mellan dessa. _________________ Anders Sandström |
||
Jag har själv funderat mycket över varför bilar byggs som dom gör. Och svaret blir nog rätt så nyanserat. Att tillverka och konstruera egna delar kostar oerhörda pengar, mil ifrån att köpa komponenter som finns, så kostnadsskäl finns absolut med i bilden. Jag skulle gärna se betydligt modernare konstruktioner främst i framvagnarna på kitcar bilar. Men samtisigt så vet jag inte om det skulle försvara efterfrågan på den stora marknaden, som inte alltid ser bilar från samma perspektiv som här på Rejsa. MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
3350 besök totalt |