| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Trimma koja?
|
1485 besök totalt |
|
Trimma koja?
Hallå! Har nyligen köpt en Hundkoja en -74:a
Just nu är den i akut renoverings behov
och eftersom det bara sitter en 998cc motor med 38 hästar i den så funderar jag att trimma den (naturligtvis)!
Så till mina frågor: Hur mycket effekt går det att skrämma ur en sådan motor? Vad klarar växellådan (har läst någonstans att den ska klara ca 90 hästar)? Finns det någon duktig firma eller person i Borås- Göteborgs -trakten som jag kan anlita? Eller är det smartare att köpa en störe motor ev. med turbo? _________________ Mats Machnow |
||
|
Koja
Hej ngn stans runt 100Hk är nog max ur 998'an Vi hade 85 ur en vältrimmad 998 +0,40 300deg kam Weber 40, 1275 topp etc. 77Hk ur en historisk med dubbla 1,5" SU Billigast och bäst är nog att skaffa en 1275 från en Allegro eller en nyare koja. Blir ganska lätt 80-90 Hk med hyffsd körbarhet. Henrik _________________ Henrik Hansson |
||
|
Köp kojatrimmarens bibel
Tuning the A-Series Engine: The Definitive Manual on Tuning for Performance or Economy
Här finns allt och då menar jag verkligen allt vad du behöver veta om kojatrimmning. Mycket bilder och jämförelser i bromsbänk mellan olika modifikationer, köp en så sen upplaga som möjligt då David hela tiden vidareutvecklar sina böcker. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
såg ett mkt snyggt mini-bygge med en vässad nissan micramotor med låda.
billigt och lätt _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Kan man få ur nån effekt ur dom? Har en koja 1965, jag med................................ _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||
Inte vad jag hade valt, men säkert funktionellt. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
ok då är det säkert ett mycket bra val annars om man vill ha mer ork så hade jag stoppat i en Kadett Gsi 16v maskin i kojan, ca 150hk org och en bra momentkurva och bra driftsäkerhet. _________________ MVH Kristofer Eklund [Kristofer Eklund Motorsport] KEM SuperMini (Projekt) Lexus nx450H -24(Bruksbil) Vw polo Tdi-13 (Bruksbil) |
||
|
_________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Trimma koja?
|
1485 besök totalt |