Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 931 -79
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7816 totalt)
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare


Dags att lägga upp sin bil här.
Bilen är som sagt en Porsche 924 Turbo, 1979 årsmodell.
Köpte bilen 2 år sedan, genom Utzons hemsida. Det var en dam som hade haft den innan, sedan 1986. Bilen har stått i garage sedan 1993, då sista besiktningen var gjord. Mao, bilen är väldigt fin.
Tyvärr innebär det att jag inte har lust att "skära"/skruva förmycket med den.
Mitt motto är(Just nu iallfall), allt som jag gör skall jag kunna återställa till orginal.(Utan att lägga ut pengar)

I dags läget har jag två saker som jag inte kommer att kunna återställa
1. Ett hål i skinnsätet bak, för midjebälte
2. Ett hål i slangen till Turbon, för vatten insprutningen.

Vad har jag gjort med bilen och vad skall jag göra

Förra året:
- Köpt R-däck
- Installerat vatteninsprut till Turbon (Kör ~1.05 bar laddtryck)
- Installerat laddtrycksmätare

Detta år
- Nya R-däck (köpt!)
- Shift Lights (Köpt!)

- Splitter (Skall testa en budget variant för att se om det ser OK ut på min bil)
- Möjligen göra en "sadel" till min orginal förarstol av polyester och byggskum.
(Tanken blir att kunna "dra" den över hela ryggpartiet)
- Variant för vevehusventilationen som idag går "rätt in" i luftmängdsmätaren.
(oljefälla från en alfa 75'a får duga= införskaffat!)

- Race overall (Beställt)
- Race skor (Beställt)

Önskemål för framtiden
- Ställbara dämpare

Det var nog allt.

Planerar att åka på x antal PCS banmöten och köra SVKG sprintlopp i år.

Det var nog allt för nu.

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Dags för budget splitterbygge!
Meningen med detta är att se om bilen passar i detta!
Någon direkt aerodynamisk effekt förväntar jag mig inte, då bilen idagsläget kränger som en gammal åsna.
Så för att inte spendera hur mycket tid och pengar som helst, för att inse att bilen inte passar i detta blir det en budget variant.
Tanken är att plasta på plats och skapa finish och fin form senare i form av spackel.
Den stösta nackdelen är väl att om jag blir nöjd och råkar köra sönder den, så kommer jag inte ha någon mall

Steg 1
Skapa en form av trä för att få fram front delen av splittret. Formen tog jag av främre kofångaren.
Sedan var det bara att passa in den under bilen och försöka få den att sticka ut likamycket överallt!
+ att naturligtvis få den i rätt höjd. Jag har lämnat ~10cm mark frigång.

Bild 1


Steg 2
Skapa en form från befintlig spoiler ner till brädan. Detta gjorde jag av vävtejp. Tanken är att plasta på tejpen senare. Så allt som är vitt skall plastas på plats. Främre kanten komer jag bara låta plasten hänga ner, då den riktiga skivan senare skall passas in i den formen .Mao, den skivan som ligger där under plastningen skall bort.

Bild 2

Steg 3 (Till helgen)
Blir att "fetta" in all tejp, så att inte plasten fastnar på tejpen.
Tanken igen, är att jag skapar en ganska tunn plast hinna för att sedan ta bort splittret och fortsätta "offline".
Det intressanta blir att se om plasten (Väven) kommer att hålla sig kvar i dom vertikala lägena under själva jobbet?!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Pierre Broberg
Åtvidaberg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 87



En sak bara, nu vet ju inte jag vilken tjocklek av glasfiberväv du använder, men ett "tunt" lager funkar inte.
Beroende på väv så ska det ju helst vara 2-4 lager väv direkt på formen innan du tar bort den.

Jag gjorde ett par baslådor (vilket jag misslyckades brutalt med) vilka jag bara la ett lager i formen, lät det stelna och tog ur den.. tji fick jag.. för efter att jag lagt på tre lager till utanför formen så märkte jag att efter ett monteringstest så hade det sjunkigt ihop en del.

så lägg minst 2 lager innan du tar bort den från tejpen så det är någorlunda stadigt!

_________________
//Pierre Broberg
Mercedes C180K
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Kul med en riktig "kult" bil, jag vill bara framföra att det är en döds synd att köra sönder eller repa en sådan bil. Om jag var en riktig orginal nörd skulle jag gråta när man kikade in här på forumet. Jag ber dig på mina knän att du inte gör något som inte går att återställa till orginal. Jag har funderat lite på 924 turbo som finbil men suget efter en biturbo Maserati är för stort

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
Kul med en riktig "kult" bil, jag vill bara framföra att det är en döds synd att köra sönder eller repa en sådan bil. Om jag var en riktig orginal nörd skulle jag gråta när man kikade in här på forumet. Jag ber dig på mina knän att du inte gör något som inte går att återställa till orginal. Jag har funderat lite på 924 turbo som finbil men suget efter en biturbo Maserati är för stort


Hej,
(Kul att du tycker om den. Det är inte en rostbubbla på den. Tyvärr hade damen innan mig lyckats välta sin cykel på den, så jag har tre knappnåls stora "märken" på bagageluckan + att sido speglarna ser ut som dom gör på alla bilar efter 13.000 mil. Annars är den kalasfin. Säten+instrument panel är i nyskick!)

Nä, så länge bilen inte råkar ut för en olycka som försäkringsbolaget vägrar laga, så kommer bilen att vara i orginalskick. Allt jag gör (enligt första strängen) skall jag enkelt kunna återställa till ursprungs skick!
Det är ett måste!!!

Dock så håller jag på och undersöker möjligheterna att bygga ett garage till och då blir det en riktig racebil!

Vi får se!

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Steg 3 (Till helgen) (Kunde inte hålla mig så länge, var bara tvungen att)

Jag smorde in tejpen med fett och började lägga på glasfiberväv + polyester.
Blev faktiskt helt OK till en början.
Första lagret är på:



Sedan satte jag dit två plåtbitar som jag kommer att plasta in som förstärkning för senare montage:


Sedan la jag på lite plast/väv till. Ser helt OK ut just nu:



Skall nu vänta två timmar och sedan gå ner och lägga på ett lager väv till. Tack för tipset Pierre!
Sedan får det härda helt innan jag vågar ta bort allt!

Just det. Misslyckades med en sak. Den främre kanten försökte jag plasta ner väv i samma radie som splittret, men väven ville inte stanna kvar i en sådan liten radie. Det blir att göra detta offlne istället!

Fortsättning följer!
EDIT: Då var det tredje lagret laggt! Nu får det härda igenom innan jag försöker ta loss den.
Tyvärr är jag inte hemma i helgen, så det får bli efter helgen!

Steg 4,
Blir dock att skapa en radie framifrån sett på splittert där skivan skall sitta sedan + att förstärka på diverse ställen med ytterliggare polyester och väv. Denna gång från insidan av tejpen!

Hmmm, undrar om man kan spackla och sedan plasta på spacklet???? (För att få en finare form + att inte riskera att spacklet krackelerar!)

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Ha, jag var bara tvungen att ta bort splittret från bilen, så fort jag kommit hem!

Det gick förvånandsvärt smidigt. Det tog 1 minut. Dock så märker jag att det blir mycket att spackla, innan jag kan lägga på ett lager plast till, för att sedan spackla ytfinish!
Här är en bild iallfall!


Dags att köpa spackel nu!!!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Då var spacklingen initerad!
Det var inte försvårt. Vissa ställen behövde mycket, vissa kommer jag att behöva slipa ner plasten på.
Svårast blir kanterna, som har varit lite deformerade från karossen/mallen.
Här kommer en bild. Skall spackla en gång till minst + att justera formen. Sedan skall allt plastas in i ett/två skikt och sedan skall det finspacklas!


Sedan fick jag en idé. Frågan är om det är en bra eller dålig idé!
Se bild.

Skall jag gjuta in dessa (liknande) förstärkningar på sidorna?
Skulle dom ge mig mer eller mindre aerodynamik tro?
Som jag ser det, borde dom ge mig mer downforce, men kanske istället "bromsa" upp bilen, då luften inst skulle kunna flöda förbi!?
Någon som har något att tillägga?

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jag har läst lite aerodynamik när jag tog flyg cert. Jag tror att kanterna bidrar till bättre downforce men jag tror att de kommer att bromsa onödigt mycket. Luften som träffar nosen av bilen måste ta vägen någon stans och med hjälp av din splitter kommer att hindra att onödigt mycket luft kommer under bilen vilket är fördelaktigt. Luften som din splitter hindrar från att strömma under bilen kommer att flöda mot sidorna av bilen, om du sätter dina hörn ivägen kommer det att bildas onödigt mycket vortex. Om jag var du skulle jag byggaut spittern på sidorna för att hindra luften att läcka in under/bakom fronten. Detta är mitt lekmanna utlåtande som jag bildat helt utan igentliga kunskaper om din bils aerodynamik men jag tror på att du skall underlätta för luften att pasera ut på sidorna.

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Hej Johan,

Tack för inputen. Jag skall nog inte ha dom då!
Men jag tror inte heller att jag skall förlänga splittret ut på sidorna. Det känns inte som om formen på splittret kommer att passa till bilens form längre. Jag skall kika lite till.
Måste hitta på något ikväll, då jag vill komma vidare med bygget.

Tack igen!
MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2334



Meningen med en splitter är ju att skapa ett statiskt övertryck på ovansidan. Så dina kanter kanske har en bra funktion trots allt?

https://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

_________________
/Daniel Kihlgren
VW 1200 -65
Punto GT -96
Citera
Avregistrerad (739)

Här sen Jan 2005
Inlägg: 340



Jo om man endast är ute efter maximal down force är det nog bäst att montera kanterna, om inte de skapar ett övertyck som är så stort att luften i allafall tar sig under bilen, tänkte på strutarna som moped gubbarna använder. Där bildas det ett övertryck som gör att luften tar en annan väg... det är viktigt att ha ett stort "flöde" för att minska motståndet, det krävs kraft för att flytta på något och ju mer man flyttar ju mer energi krävs det. Om man kollar på de stora grabbarna i Dtm osv så har de sällan kanter som påminner om de som det är snack om här. Jag tror att splittern som den serut idag kan hjälpa både toppfart som högfarts stabilitet, det kan nog handla drygt 10-15 kilos mindre lyftkraft i toppfart, enligt min fantastiska uppskattnings förmåga...

_________________
Avregistrerad användare
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Tack Daniel,

Det var en intressant fil. Dock så stod det ju inget direkt om liknande "plattor" som jag har funderingar på, men mycket om krafter o.s.v.

Övertryck lär jag få mer, men frågan är om det även blir en liten bromskloss, då luften inte kommer förbi/runt lika enkelt!?

Skall jag vara helt ärlig, så är en av anledningarna för detta påhitt oxå att skapa en "snyggare" avslutning av splittret på sidorna!

Kanske skall gå halvägs och sätta dit en mindre platta, typ boomerang liknande form med kanske ~2 cm höga kanter!

Vill bara inte att formen av splittret skall bli helt olikt bilens form!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Man oxå vill är att luften ska accelerera under splitterplattan så du där för ett undertryck.
Skillanden i det lägre trycket under skivan och det högre över är din vinst.

Dina ca 20mm höga bananer är nog en bra ide. Styr upp luften samt ger lite mer DF utan allt för stor kostnad. Tycker det ser mkt snyggt ut och kan du bara få till de små detaljerna vi nu snackar om lär det blir stor skillnad.

Glöm sedan inte att du ska/kan höja upp bakkanten av din platta under bilen. Du har ju gjort en föredömligt lång sådan till skillnad mot det mesta man ser.

Låt säga att först har en plan bit 150-200 mm och sedan sveper upp bakkanten lite i runt 5-7° vinkel.
Gärna med ett par lister på sidorna så luften inte väljer att gå ut mot hjulhusen när uppsvepningen kommer.

Nu blir effekten kanske inte gigantisk iom att du har relativt stor höjd men lite gör det nog och det är ju alltid skönt att veta att man gjort vad man kan iaf.

thumbs up

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Det var ju uppmuntrade ord från er alla!
Tyvärr börjar jag få krupp! Det var/är tänkt att vara ett budget bygge som inte skall/kan bli fint, bara för att se om splitter överhuvudtaget passar till bilen, men nu när man börjar se alla "misstag" som man gjort får man frispel! Värst är ytterkanterna på splittret som tagit formen av min dåliga form på bilen. Ser inte likadant ut på båda sidorna!!! Nåja, som sagt, ser det bra ut sedan, så är det bara att börja göra ett riktigt från början.

Tillverkade snabbt två par bitar som jag limmade fast provisoriskt. Skall spacklas och sedan skall då allt plastas in. Träbitarnas form är kanske lite stora, men det hjälper att dölja dom stora skillnaderna på dombåda sidorna!

Får skriva(editera) mer imorgon!



_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Lite inspiration från en närbesläktad modell som går i SLC.


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Nu vet jag inte hur du tänkt med dina bananer men min tanke var att de ska vara jämhöga, ca 20mm, höga hela dess väg och öppna i bakant.
Kolla ngn gammal BTCC-bil så lär det finnas liknande lösningar där.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Jet skrev:
Lite inspiration från en närbesläktad modell som går i SLC.



Ja Tack, den tar jag
Tyvärr ställer mina framskärmar till det, så att jag i stort sett aldrig kan få en sådan form utan att och på dom!

MVH

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Nu vet jag inte hur du tänkt med dina bananer men min tanke var att de ska vara jämhöga, ca 20mm, höga hela dess väg och öppna i bakant.
Kolla ngn gammal BTCC-bil så lär det finnas liknande lösningar där.


Behöver en bild/skiss på det du menar!!!

Läs Answer istället för thread!!!!

Än har jag inte gjort så mycket. Dom är bara på"nästade", så har du en bättre idé så är det enkelt fixat!

Angåendeplattan under bilen, så har jag ett "litet" problem. Det sitter redan en platta under motorn, som går åt fel håll. Mao, tvärtom vad en sådan splitterplatta(Diffuser) skall göra. Om jag låtr den plattan sitta kvar kan jag inte göra min platta så lång, för då måste jag kapa den rejält för att få en vinkel på den.
Men jag skall se. Kanske lika bra att ta bort! Är inite hundra på vad den nuvarandra plattan har för syfte.
Motorskydd?, Någon slags diffuser, bromsa luft till motorrummet!?!?

Dock listerna som du nämnda att sätta på under skall jag även ha dit. Dom lät ju som en kalas idé!

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Avregistrerad anv. skrev:
................................................................Jag tror att splittern som den serut idag kan hjälpa både toppfart som högfarts stabilitet, det kan nog handla drygt 10-15 kilos mindre lyftkraft i toppfart, enligt min fantastiska uppskattnings förmåga...


Tycker om fantastiska uppskattningsförmågor!!!

Mera sånt! thumbs up

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Diver
Gbg
Här sen Maj 2003
Inlägg: 199


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:


Låt säga att först har en plan bit 150-200 mm och sedan sveper upp bakkanten lite i runt 5-7° vinkel.
Gärna med ett par lister på sidorna så luften inte väljer att gå ut mot hjulhusen när uppsvepningen kommer.

thumbs up


Har du någon teori om hur höga listerna bör vara? 10-15mm eller pratar vi om ännu högre lister ?
Kanske även ett par korta som styr in luften till den bakre plattan, då den främre är mycket bredare än den bakre eller är det overkill?

_________________
/Martin Antosch
931, -79
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 931 -79
1, 2   >>
2 besök senaste veckan (7816 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande