| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Mintex bromsbelägg?
|
4385 besök totalt |
|
Mintex bromsbelägg?
Har börjat jobba på ett ställe där vi tillverkar bromsbelägg till lastbilar nu och i byggnaden brevid så tillverkar dom bl.a Mintex belägg till personbilar som sedan säljs av t.ex Mekonomen har jag för mig. Hörde att dessa kostade en redig slant i butik men att jag får köpa för ett bra mycket bättre pris... Nu till frågan: Är dessa belägg något att ha? Har slitsade och borrade skivor fram nu bilen. Måste man få upp värmen i dom innan dom börjar fungera vettigt osv..? Något ställe man kan läsa mer om dom? _________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
Vi har Mintex-belägg bak på volvon och de kostar ca 800:-, vilket är ungefär hälften av kostnaden för frambeläggen, som är PFC97.
Jag tror att vi har gjort av med 4 omgångar på 5 långlopp, som inklusive tidsträning kanske är totalt strax över 30 timmar bankörning. Så en heldag med 8 timmar körning pallar de med, men inte 2. Nu är våra bromsar lite feldoserade och tar egentligen för lite bak, så det är möjligt att de skulle slitas mer om det var bättre balans. Frambeläggen är fortfarande på sin första omgång och är kanske lite drygt halvslitna, så det var ju ingen lysande ide att köra med Mintex-belägg bak, men vi har hela tiden haft en ide om att bygga om bakbromsarna och då vill man ju inte slösa...
_________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
|
okej, verkar inte vara så mycket att orda om då
Lite skrikande är ju inge probs!
Kanske ska höra om man får köpa några par extra och sälja till lite rejsa folk
_________________ Vh, Johan Mähler - Compello.se Honda S2000 |
||
|
En polare från Australien kör med Mintex 1166 på alla bilar han har. På ena änden av skalan är hans lätta & snabba Caterham, på den andra hans tunga & snabba Holden så de fungerar nog även på tyngre vagnar.
_________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Har Mintex C-tech (har jag för mig de heter, osäker på sifferkoden) på en nästan likadan vagn som din, bara några fler burkar som hoppar upp och ned i fram och med abs. Bytte bara i fram först och detta vill jag avråda ifrån, blev lite obehagliga vardagsegenskaper (kalla bromsar) när bilen bromsar mer än tänkt med bakbromsarna, speciellt i autobahnfarter. Så mitt råd är byt även i bak. Annars inget att klaga på, det dammar rejält och gnisslar lite men det får man ta.
Mvh Magnus _________________ Magnus Lidholm |
||
Det stämmer nog, jag ska ta en tur till garaget och kolla. Men det måste vara mycket lägre friktionskoefficient på mina än på original beläggen. Stå på bromsen har fått en ny innebörd.
Är 1144. _________________ Magnus Lidholm |
||
Nä, som bruksbil med hyggligt trimmad cheva 350. Stor & tung & snabb. Många anser att 1166 är lite för extremt för gatan, dvs det är svårt att hålla värmen i dem. Vi som sett Geoff köra vet dock att han kan konsten att hålla dem varma... _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Mintex bromsbelägg?
|
4385 besök totalt |