Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Mintex bromsbelägg?
4385 besök totalt
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Mintex bromsbelägg?

Har börjat jobba på ett ställe där vi tillverkar bromsbelägg till lastbilar nu och i byggnaden brevid så tillverkar dom bl.a Mintex belägg till personbilar som sedan säljs av t.ex Mekonomen har jag för mig.

Hörde att dessa kostade en redig slant i butik men att jag får köpa för ett bra mycket bättre pris...
Nu till frågan:
Är dessa belägg något att ha? Har slitsade och borrade skivor fram nu bilen.
Måste man få upp värmen i dom innan dom börjar fungera vettigt osv..?

Något ställe man kan läsa mer om dom?

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
skogshuggarn
Borås
Här sen Okt 2004
Inlägg: 179



Har Mintex 1155 på Speedstern, och dom funkar kanon i vardagstrafik oxå, bettar fan så mycke bättre än orginalbeläggen, det skriker dock en del

Sen är dom ju mycke billigare än många nadra kända märken thumbs up

_________________
Johan Classon
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Vi har Mintex-belägg bak på volvon och de kostar ca 800:-, vilket är ungefär hälften av kostnaden för frambeläggen, som är PFC97.
Jag tror att vi har gjort av med 4 omgångar på 5 långlopp, som inklusive tidsträning kanske är totalt strax över 30 timmar bankörning. Så en heldag med 8 timmar körning pallar de med, men inte 2. Nu är våra bromsar lite feldoserade och tar egentligen för lite bak, så det är möjligt att de skulle slitas mer om det var bättre balans.
Frambeläggen är fortfarande på sin första omgång och är kanske lite drygt halvslitna, så det var ju ingen lysande ide att köra med Mintex-belägg bak, men vi har hela tiden haft en ide om att bygga om bakbromsarna och då vill man ju inte slösa...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



Jag har 1144 fram, till vardags funkar dom bra, avlägger rapport efter första banträffen iår

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
okej, verkar inte vara så mycket att orda om då Lite skrikande är ju inge probs!

Kanske ska höra om man får köpa några par extra och sälja till lite rejsa folk

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Många med lättare bilar kör bana med Mintex och är nöjda. Däremot vet iaf inte jag någon med stor tung bil som kör bana med Mintex.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2204



En polare från Australien kör med Mintex 1166 på alla bilar han har. På ena änden av skalan är hans lätta & snabba Caterham, på den andra hans tunga & snabba Holden så de fungerar nog även på tyngre vagnar.

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42373

Forumägare
Forumägare

Björn Larsson skrev:
En polare från Australien kör med Mintex 1166 på alla bilar han har. På ena änden av skalan är hans lätta & snabba Caterham, på den andra hans tunga & snabba Holden så de fungerar nog även på tyngre vagnar.
På bana då alltså? Holden gör maffiga grejer

_________________
Magnus Thomé
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004
Inlägg: 678


Trådstartare
Låter nästan ypperligt för min 1200kg's bil då thumbs up

_________________
Vh, Johan Mähler - Compello.se
Honda S2000
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



Har Mintex C-tech (har jag för mig de heter, osäker på sifferkoden) på en nästan likadan vagn som din, bara några fler burkar som hoppar upp och ned i fram och med abs. Bytte bara i fram först och detta vill jag avråda ifrån, blev lite obehagliga vardagsegenskaper (kalla bromsar) när bilen bromsar mer än tänkt med bakbromsarna, speciellt i autobahnfarter. Så mitt råd är byt även i bak. Annars inget att klaga på, det dammar rejält och gnisslar lite men det får man ta.

Mvh Magnus

_________________
Magnus Lidholm
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3343



C-Tech är väl egentligen modellserien och innefattar 1144, 1155 och 1166 om jag inte missminner mig

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Magnus Lidholm
Lidköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 539



RS 1800 skrev:
C-Tech är väl egentligen modellserien och innefattar 1144, 1155 och 1166 om jag inte missminner mig


Det stämmer nog, jag ska ta en tur till garaget och kolla. Men det måste vara mycket lägre friktionskoefficient på mina än på original beläggen. Stå på bromsen har fått en ny innebörd.

Är 1144.

_________________
Magnus Lidholm
Citera
Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004
Inlägg: 2204



Citat:
På bana då alltså? Holden gör maffiga grejer


Nä, som bruksbil med hyggligt trimmad cheva 350. Stor & tung & snabb.

Många anser att 1166 är lite för extremt för gatan, dvs det är svårt att hålla värmen i dem. Vi som sett Geoff köra vet dock att han kan konsten att hålla dem varma...

_________________
Björn Larsson
Life's to short for shortfillers.
Lotus 7S1 -59
Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Skruva banåkabil
Mintex bromsbelägg?
4385 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande