| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromskretsar
|
1436 besök totalt |
|
Bromskretsar
Vad fyller det egentligen för funktion att ha diagonala bromskretsar, alltså VB och HF i en krets å HB och VF i den andra. Förstår att det skall vara så att om en krets börjar läcka ska den andra fortfarande fungera men så är det ju inte i verkligheten. Skruvar man av en bromsnippel töms ju båda kretsarna lika fort ändå...? Anledningen till att ja frågar är att jag vill flytta om så att kretsarna blir HB, VB och HF, VF. Komplikationer med detta? Kan bara se en komplikation som jag skrev ovan... Tidigare 205:or hade ju tillochmed kretsarna Fram/bak så de borde väl inte vara några problem?? _________________ /Fredrik Fröberg |
||
|
På clion byggde vi om till en krets bak och en fram..
För att kunna sätta en reduceringsventil till bakbromsarna... /Ted |
||
|
Hej
om en krets töms måste systemet ändå ge bromsverkan på resterande krets. Det är ett krav för att en bil öht ska få reggas i Sverige (och har varit så länge). Bromsvätskebehållaren har separerade kamrar för de två kretsarna, om den ena töms ska det ändå finnas vätska kvar så att den andra kretsen klarar att hejda framfarten. Jag vet att det funkar i praktiken på Ford i alla fall (har tyvärr provat). Att ändra kretsindelningen brukar gå bra om huvudcylindern klarar det. Det gäller ju att balansen fortfarande blir rätt, men det brukar den bli om indelningen är som du beskriver. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Separerade kamrar stämmer nog dåligt, ett dussinvis antal vw/dkv årgångar från 75 - 95 ungefär har samma behållare för båda kretsarna utan mellanvägg etc i behållaren. Dock finns det 2 hål ner i huvudcylindern men bromsvätskan i en sån räcker för max 1 tryck på pedalen om så mycket ens. _________________ Roland Johansson |
||
Jaså? Alla Ford/Volvo jag skruvat bromsar i och bytt komponenter mellan (det blev en del skruvande i samband med ombyggnaden av mitt system) har en ganska hög mellanvägg. Jag tog för givet att snål-Ford inte komplicerat saken mer än nödvändigt... För att uppfylla kraven räcker det ju med att man klarar en inbromsning när ena kretsen är borta... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Bromskretsar
|
1436 besök totalt |