Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
704 besök totalt |
Chassieteori, har några frågor.
Förkyld som man är, har man ju inget annat att göra än att ligga och läsa böcker och vänta på att bli frisk... ![]() Är egentligen ganska bra! ![]() Har spenderat de senaste dagarna med att läsa väghållningsböcker och annat jag haft på hyllan och försöker klara ut ett par oklarheter som dykt upp; 1: Måttet trial, avståndet mellan däckcentrum och styraxelns projektion (sett ur sidovy). Detta varierar beroende på konstruktionen på spindeln, samt castervinkeln.. Frågan är då; Vid tillverkning av egen spindel, är det då bra med lite/ingen trial? Hur upplever man en bil som har mycket trial till skillnad från en som har lite? (tex broms, acc, kurvtagning, kombinationer etc) 2: Scrubb, förhållande mellan däckcentrum och styraxelprojektionen sedd framifrån. Som jag förstår det hela, är det bra med lite scrubb, så nära noll som möjligt men inte noll.. En bil som har liten scrubbradie kräver mindre kraft att svänga (utan servo), även om den har breda däck? Vidare ger stor scrubbradie ökad styrkänsla - men när blir stor för stor och hur upplevs bilen då?(tex broms, acc, kurvtagning, kombinationer etc) Scrubbradie bak, på en bakhjulsdriven bil, hur stor roll spelar den jämfört med scrubb fram? Gäller samma regler för scrubb bak som fram? tar mycket scrubb och lite trial ut varandra och vice versa? 3: Vilken ordning skall man utforma den övre bärarmen i sin hjulupphängning? Lite förenklat, men.... Man skaffar först lämpliga fälgar, därefter spindlar som ger bra scrubb/trial etc, därefter bestämmer man längd på undre bärarm och sen övre bärarm; 3.1: vinkeln på bärarmen i förhållande till markplanet och därmed RC, eller 3.2: längden på den och därmed camberförändringen vid fjädring. Jag förstår att sakerna hänger ihop med varandra och att man inte kan göra antingen eller, men samtidigt verkar det svårt att sitta och laborera med båda faktorerna samtidigt? 4: Vad anser rejsa.nu ang justerbarheter på chassien? Jag ser det som vettigt att, om man bygger hjulupphängning från scratch, bygga in justerbarheter i tex; antidive/squat, camber gain (vad heter det på svenska?), ackermann, bump steer, rollcenterhöjd etc för att på så sätt kunna testa sig fram och se vad olika saker ger för utslag på bilen. Blir det overkill eller vettig idé? EDIT: stavfel |
har du testat sökfunktionen???
lite hittade jag snabbt https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
704 besök totalt |