Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tömma ABS system helt på vätska?
1059 besök totalt
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003

Trådstartare

Jag vill minnas att jag har läst att man inte ska tömma bromssystemet på en bil med ABS helt på bromsvätska. Efter att ha läst på lite hur ABS funkar generellt så blev jag inte så mycket klokare på varför. Jag kan tänka mej att bilen kan vara konstruerad så att det är svårt att komma åt att byta all vätskan i hydrauldelen av ABS.

Är det märkesspecifikt månne?
Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Det brukar va svårt att lufta ur ABSenheten.
Jag jobbar med AUDI och där finns det ett speciellt program i datorn som aktiverar ABS funktionen när man luftar om man har bytt enheten tex.

Lund
Här sen Feb 2003

kan man inte bara dra ur säkringen under tiden man byter vätskan?
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Det är inte bara så det är en risk för luftbubblor i enheten? Lastkännande ventiler kan ju också hålla på luftbubblor ibland. t.ex.

Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004

Flertalet Japanska bilar tex Honda, Mitsubishi mfl, har ett separat system med vätska i ABS enheten och det är nog det som du hört om.

Jag hade en Honda Accord 2,3 SRi för några år sen, och pratade med en mek som sa att vätskan i det systemet skulle bytas ibland, dock inte lika ofta som den vanliga vätkan. För att byta i det systemet behövdes specialverktyg.

Jag byter rostiga bromsrör typ en gång per vecka och har aldrig haft nått problem med att lufta bilar med ABS, inte ens på bilar där vätskan runnit ut helt.

BMW 325i -92
Citera
Skruva banåkabil
1059 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande