Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Kylare
661 besök totalt
hegge
München, Tyskland
Här sen Okt 2004

Trådstartare
Kylare

Jag har en liten fundering angående kylare som jag skulle vilja ha hjälp med.

Finns det någon tumregel för hur kylkanalerna på en kylare ska vara orienterade, spelar det någon roll om de ligger horisontellt (vågrätt) eller vertikalt (lodrätt) ?

om man har kylaren med kanalerna lodrätt och inloppet uppe så "åker" vattnet neråt med hjälp av tyngdkraften och inte flödet ... Men är detta någon nackdel.

/henrik

Bromma
Här sen Feb 2003

Re: Kylare

hegge skrev:
Jag har en liten fundering angående kylare som jag skulle vilja ha hjälp med.

Finns det någon tumregel för hur kylkanalerna på en kylare ska vara orienterade, spelar det någon roll om de ligger horisontellt (vågrätt) eller vertikalt (lodrätt) ?

om man har kylaren med kanalerna lodrätt och inloppet uppe så "åker" vattnet neråt med hjälp av tyngdkraften och inte flödet ... Men är detta någon nackdel.

/henrik

Nej, det spelar ingen roll. Det är mer en fråga om utrymme för tankarna, monteringsmöjligheter och så.
Det är ide att låta kanalerna gå i den längsta ledden på kylaren emellertid. Försök göra kylaren tunn och med stor frontalyta. Det är bättre än flera rader och liten frontyta. Sedan är en viktig faktor själva elementet. Där finns det mycket effektiva konstruktioner nu för tiden, med stor skillnad på värme avledning till luften. Tala med en kunnig kylargubbe som har kännedom om de element som finns på marknaden.
Göran Malmberg

Kylare
661 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande