Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (29908 totalt) |
Re: Utrustning för tidtagning
Vad gäller det? Vill du mäta tiden så finns det olika modeller. Handhållna, golvmodeller, torntypen m.fl. ![]() ![]() Skämt å sido. I GTI Klubben byggde vi vår egna tidtagningsanläggning och den består av två uppsättningar fotoceller och ett vanligt tidtagarur. Fotocellerna är inkopplade parallellt till tidtagarurets start/stopp-knapp. Enkelt och har fungerat ypperligt i många år. Tyvärr skulle vi vilja ha en stor display som visade tiden, men sådana kostar kosing. Kostnaden för denna utrustningen låg på 3-4000 har jag för mig. Det går att komma billigare undan, men vi använde proffsfotoceller som tål en del. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har en känsla av att "4real AB" har eller håller på att utveckla något. Prova att ta kontakt med dem. http://www.4real.se/
Jag tror att Johan Jansson a.k.a. "B20mannen" har något finger med i spelet. Lazzat använde det systemet (en prototyp?) på sin konbane-challenge. |
||||
KH Motorsport har ett flertal typer av tidtagningssystem, tyvärr ganska dyra ![]() ![]() _________________ DRM Corvette 2000 FRC/Anders Rosvall http://www.vette.se - Rototest, 4-hjulsinställning, Corner weight |
||||
Jag hjälpte Mantorp ta fram ett system till sin drivingschool.... Och där köpte killen som byggde ihop systemet grejerna löst på Elfa... Och materialkostnaden totalt sett var under 500:- med fotocell och allt.... Och kopplade det sen till en PC.... fast programmering kostade sen... men det är helt möjligt.... kanske har torkel något till Tracktimer som funkar färdigt ?
|
||||
olika former av "lap-timers" finns över allt, Dalhems, GA, KHmotorsport...
Fast de är jäkligt dyra! En styck medhjälpare med en tavla och ett tidtagarur är mycket billigare men då får man inte tiden förrän varvet efter och det är en klar nackdel. Fotoceller måste ju innebära att man bara kan köra en bil åt gången, annas stoppas ju klockan för varje bil som passerar! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Har gjort ett mycket bra tidtagningsprogram där man enkelt kan koppla till en fotocell (från t.ex. Claes ohlsson). Programmet finns på min hemsida, demoversionen fungerar bra till mindre tävlingar. Vill man köpa en registrerad version kostar det bara 1800kr. Är det trots allt någon finess som du tycker saknas, är det bara att du slår en signal... /Hans _________________ Hans Norén |
||||
Programmet verkar vara riktigt bra
![]() En fråga från en som inte ![]() ![]() Hur går detta till i praktiken??? Vad behöver man från tex Claes ohlsson? _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
||||
Jag saknade en liten komigångsida med det absolut minsta man behöver för att sätta upp en anläggning för en eller två strålar. Detta ser ju stålande ut för konbanekörning. Gäller bara att hitta en gammal Laptop som går på 12V... Edit ![]()
Visserligen går det att desiga lämpliga slingor som har samma start och mål men med två stålar har man mycket större frihet. Printerport borde väl ge möjlighet till 8-kanaler men de är ju också på väg bort. Finns det ingen leksaks I/o till lågt pris som jobbar med USB (dvs som kan användas utan att plocka fram lödkolven)? |
||||
Du kan ju koppla flera strålar till samma pinne, kravet är bara att signalen på pinnen ändras från 1 till 0. om du vill ha flera COM portar så finns det USB till serie konverters, ska gå att ha många portar. _________________ Daniel Ahlin Bygger Ginetta G20 (seven med skal) |
||||
![]() Det blir nog att tjata lite på SVKG så att vi kan pensionera vårt fotocellstyrda tidtagarur vi har nu (som inte alltid fungerar som det gjorde en gång). Nackdelen är att en dator kan strula på några tusen fler sätt... (om man inte sätter en person som ansvarig så kan det bli problem) |
||||
Varför 12V? Finns ju ganska billiga laddare på clasohlson ![]() _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
Jag fyller på i en gammal tråd....hoppas på hjälp av elektronikmaffian
Hastigt fick jag ett behov av att bygga ett enkelt tidtagningssystem, fotocellsstyrt. Jag har en fotocellsmoj från Clas ohlson med en NPN-utgång, och ett enkelt stoppur (elektroniskt). Jag vill få NPN-utgången att parallellkoppla sig till start/stoppknappen på uret. Nånstans känns det som att en liten transistorkrets behövs men sen tog känslan slut. Idéer? om det är enklare kan jag använda en laptop istället för tidtagaruret, med programvaran som det länkas till tidigare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Laptop i all ära men papper och penna är svårt att få problem med (tidtagaruret blådumpar inte så ofta heller). Tidtagaruret bör förresten vara av en sort det går att byta batterier i (det är så tråkigt när de tar slut). |
||||
OK...jag behöver lite klara instruktioner om jag ska bygga något ;-)
Timerkrets borde man kunna slippa om cellen sitter så högt att det är karossen och inte hjulen som bryter, eller? Just nu är enkelhet prio 1, den ska funka på lördag ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Vet inte alls om detta lämpar sig för vårt ändamål men det verkar inte så dyrt att testa iaf (tyvärr sändare+motaggare, borde fungera sisådär med reflex om man vill köra allt på samma batteri)
http://www.kemo-electronic.com/en/ba Men det finns möjlighet till start+stop stråle ![]() |
||||
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Bra tips men eftersom det här måste vara på plats i Fällfors om cirka 12 timmar och fungera, fick det bli snabba lösningar. Nu har en fungerande prototyp, eller typ betaversion. Funkar den bra i helgen kommer det upp "ritningar".
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Betaversionen visade sig ha vissa barnsjukdomar så det blev istället den enklaste av lösningar.
Utgången från Clas ohlsons dörrklocka (36-1731 http://www.clasohlson.se/Product/Pro Det funkar men eftersom utgången är "NC" krävs en brytare i serie med utgången som kan bryta kontakten för att kunna stoppa uret utan att springa förbi strålen. Stoppuret är inte idealiskt eftersom det var väl trångt att löda in tåtarna, man kan testa med andra modeller kanske. Timerkretsen som Niklas pratar om är inte implementerad men det är nog något jag ska kika på, till nästa gång. Nu fick jag några feltriggningar på för blanka bilar när fotocellen satt mitt i fälghöjd. Trots det kan man alltså bygga en hyfsat fungerande anläggning för cirka 500kr (med marginal). När tiden och lusten infinner sig gör jag en skiss på prylarna. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (29908 totalt) |