| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kvalitétsverktyg
|
1, 2 >> 11680 besök totalt |
|
Kvalitétsverktyg
Jag drog sönder en ny Kamasa spärrnyckel idag och det gjorde mig mycket irriterad. Som tur är det garanti på den men ändå.
Sökte lite om det hade varit någon tråd om kvalité men vi har mest varit inne och nosat på det i verktygsförvaringstrådarna. Så vad säger ni? Vem tillverkar bäst verktyg inom rimlig prisnivå? Har Tengtools-sats hemma och den är jag mycket nöjd med. Lite klumpig spärrnyckel men annars mycket skön känsla i grejerna. _________________ Wer später bremst, fährt länger schnell... |
||||
|
Jag gillar olika tillverkare beroende på vilken typ av verktyg det är frågan om.
Gedore brukar hålla måttet tycker jag. Deras blocknycklar är dock riktigt trista att skruva med. Sandvik/Belzer gör fin fina blocknycklar. Tumnycklar är Big Dick duktiga på! Stahlwille har en serie med annan vinkel på nyckelgreppet vilket kan vara önskvärt ibland. Tengtools gör bra pennmagneter. Deras spärrskaft gillar jag inte. Bahco har däremot helt ok spärrskaft tycker jag.
I många fall blir det en kostnadsfråga.. Mer pengar=ofta bättre verktyg. Garanti är ju kanon men hjälper inte när verktyget gått sönder och man måste ha just det just då. >
Överlag tycker jag Bahco är mest bang for the buck. Men det är fortfarande ganska budget om man jämför med "lösvikt" valt efter behov. Sen en annan sak, om man drar sönder ett flång nytt verktyg bara så där så är risken ganska stor att det är frågan om tillverkningsfel. Dvs så länge man inte dragit med rör och grejer på ett spärrskaft så går det antingen sönder på en gång eller så håller det hur länge som helst. Det är min (i sällskapet ganska korta) erfarenhet. _________________ /Anton Lillsund |
||||
|
Jag kör med Bacho spärrskaft, min bror med Teng-tools och något annat fabrikat, minns inte riktigt
och jag tycker att alla funkar bra och håller för hårda tag Dumsnål som man är så har man vissa biltemaverktyg och då slutar det allt som oftast såhär
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
det där luktar handhavandefel lång väg
mina första torx/insex(bacho/kamasa) gjorde jag sådär med. men det var innan jag kom på att man ska sätta i hylsan och ta och ge bulten en tjongare med hammare innan man ger sig på att lossa den. sen dess har jag aldrig haft sönder en igen _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
vad menar du
det är ju ett dorn med torxformad spets
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
jag bedömmer verktyg enl. två skalor, hobby- och yrkesmässigt bruk ..
Kamasa är (enl. mitt tycke) de bästa "hobbyverktygen" du kan köpa, de når inte upp till "yrkesmässig" kvalitet. Teng Tools ligger i botten på den yrkesmässiga skalan .. Jag tycker att man bör fundera över hur mkt man använder ett verktyg, innan man köper det. Ett 1/2" spärrskaft, som jag använder jämt, betalar jag gärna 1000 spänn för ett Facom, medans en specialhylsa, som man användes en gång och aldrig mer, med fördel handlas ur Biltemas 10-års. garanti sortiment. Bacho, Sandvik/Belzer (vilka heter Bacho numer), Craftsman, Snap-on och Facom är väl bland det bästa man kan få tag på, men det kostar jue oxå därefter. |
||||
Tro det eller ej men det var faktiskt så jag gjorde...
Gav den en tjongare asså... _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
Facom har jäkligt härliga lednycklar och spärrskaft (förrutom att gummit lossnar...)
Ang ringnycklar så måste man ha minst två uppsättningar, en med bacho-stuk på ringen och en med kamasa-stuk.. Facoms ringnyckar är tåliga och bra, men inte såå bekväma att hålla i tyvärr. |
||||
|
Jo..
Är det nått man har lärt sig genom åren så är det att det finns inget som är så irriterande som dåliga verktyg.. Hur många har inte svurit över när man ska lossa ett bromsrör med 11ans nyckel som är minst 12mm ytterst och liknar mera ett V än ett U. Men det är samtidigt svårt att köpa allt i bra kvalla, det kostar ju mer än bilen man skruvar i.. Fast köper man en gigantisk hylsnyckelsats på biltema (10årsgaranti) och kompletterar med ett par vettiga spärrskaft den dagen dom går sönder så klarar man sig på hyffsad budget iaf. Jag brukar alltid snegla på rea-borden på verktygsaffärerna, ofta kan man fynda där! |
||||
|
Ett annat bra ställe att snegla efter billiga verktyg kan vara olika småloppisar.
Jag köpte et OK Kamasa spärrskaft för 30:- på en, och en Komplett Bacho hylsnyckelsats för 150:-
|
||||
Jo, det är nog vad jag använder mest också, samt en sats skitblocknycklar som mothåll. Snap-on känns klart bäst, men är lite väl dyra. Bland det värsta är nog polygrip av skitkvalite som många verkar ha i sin verktygslåda. En jäkla skillnad mot knipex. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||
|
AmPro tycker jag efter en hel del användning funkar suveränt!
Men annars så slår hjärtat för Bacho / Belzer & Kamasa... Skall väll ha i tanken att bara för att det står ett visst varumärke på så har faktiskt producenterna olika "kvalitér" på sina grejor ändå. en 100lapp upp åt kan göra stora skilnader i livslängd på verktyget. _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
||||
|
Biltema spärrskaft, de orangea med 10 års garanti funkar ypperligt, kan komsumera några st av dsom under 5-10 st och man gråter inte varje gång man KÖPER en.
Kanske är jag mästare på att utföra handhavande fel ? Men skruvmejslar lönar det sig att köpa TENG TOOLS, superb kvalitet. _________________ Kör cheva numer. |
||||
|
om man skall se till "mest för pengarna" så är väl nog Biltemas stora sats den som ger mest för pengarna.
tror den är nere i 998:- och det är ju en tredjedel(minst) mot vad vissa "super" märken tar.....och med 10 års garanti så känns det lagom
Mvh. _________________ Ascona_A |
||||
LOL! Annars så är jag mest nöjd med min lilla Kamasa 3/8 sats. Den har räddat mig många gånger...Den kanske håller för att när det blir grovjobba så kommer biltema 1/2 delarna fram odå gråter man ju inte om man fimpar någon hylsa eller skaft. Kanske jag oxor jobbar fel...
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Kvalitétsverktyg
|
1, 2 >> 11680 besök totalt |