Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Ofjädrad vikt | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (55580 totalt) |
Man jagar att få så liten ofjädrad vikt som möligt, men vad ger tex +-1kg på den ofjädarde vikten.
Vad masströghetsmomentet gör på hjul,bromsskivor mm kan man få ett hum om man räknar lite rent axmässigt. Inte lätt att räkan på, men det går. Men vad händer med köregenskapen med tungre hjul eller skivor??? Eller/och vad skull tex tidsvinsten bli att minska hjulvikten med 5kg/per hjul på en typ std bil på bana??? Jag är helt med på att lätta grejor är att föredra men ger det valuta för pengrana att köpa dyra saker bara för de är lätta????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
om inte annat så känns det bra och ser ballt ut med aluminium och kolfiber _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Men man kan ju köpa billiga saker som är lätta Jag ska tex byta till 15" BMW original alu fälgar som fans till E39 karossen, de ser ut som svarta pressade plåtfälgar, men är alltså i aluminium och således mycket lätta, dessutom billiga! ca 1000:- för en uppsättning på skroten. Det blir markant billigare med R-däck i 15" än vad de hade kostat till mina 17" alpina fälgar.. Det blir såpass mycket billigare att jag med god marginal kan lämna bort två av fälgarna och få dem breddade och ändå komma undan billigare än vad bara 4 st 17" R-däck hade kostat |
||||
Är det så? |
||||
om vi tittar på vad "Norrmännen" med det nedrullande hjulet klargjorde så såg vi att accelerationstiden på kvartsmilen kan bli markant bättre med lätta hjul. Ok, det är dragracing, fast det spelar ingen roll, kan vi få "gratishästar" så accar vi bättre på banan också. Kan vi göra 0,5 sek till dr-målgången på Mantorp så gör vi samma vinst på varvet. Och då har vi bara tagit med accvinsten EN gång. Sen ska bilen bromsas också, ehhh. Om det är plan o fin bana så betyder den ofjädrade vikten mindre fjädringsmässigt sett, så som sådan så varierar vinsten rätt skapligt. Sedan har vi viktförflyttningen i kurvorna där den ofjädrade vikten lever sitt eget liv gentemot den fjädrade, och den är inte heller till sin fördel. 4 hjul väger en del. Sammantaget, om någonting ska lättas så ligger hjulen rätt så bra till i mina ögon. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Det beror självfallet på dämparen, vad den väger. Samt, var på länkarmen den sitter monterad. Sedan har vi TVÅ typer av ofjadrad vikt. Roterande och bara vägandes. Vi kan alltså inte blanda ihop dessa. Dämparen ger bara fjädringsrörelsevinst. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
ok, för ax och broms kan jag ställa upp en hjälplig matimatisk formel som stämmer hyfsat för verkligheten.
Men för fjädringen, hur skulle en sådan se ut??? När man tar med den ofjädrade vikten. _________________ Johan Sjölinder |
||||
jag tror återigen att det man behöver räkna på är den ofjädrade vikten relativt till den fjädrade.
|
||||
Det beror på vad man vill veta. Vill vi veta varvtiders förbättring? Eller vill vi veta en sorts förhållande som är lämpligt? I det första exmplet så går det inte att räkna ut eftersom det är beroende av banan. Är banan plan så kan vi bara räkna på viktförflyttningen enär verkan av rörelsemassan är minimal. Men som tummregel så kan vi tänka oss en siffra. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
På bruks bilen (BMW 525 -91) har jag 17"x8,5"/10" skittunga ronell fälgar med 235/45 / 255/40 däck på sommaren och på vintern 15" e39 plåtfälgs liknade aluminium fälgar med 195/65.
och det skilljer minst 1 sekund 0-100 mellan sommar och vinterdäck! Vet inte hur väghållningen påverkas men misstänker att tyngden på sommardäcken kompenseras av den lägre och stabilare profilen. _________________ mvh Kristian |
||||
Intressant ämne Fuling!
Har själv funderat mycket om jag gjorde en väghållningsmiss när jag bytte ut bromssystemet mot värre grejer! Större skivor, (tyngre). Större bromsok, fyrkolvs. (tyngre) R-däck, (tyngre). Det jag vinner i senare bromspunkt och klistrigare väghållning kanske förloras i sämre väghållning med alla tunga delar? Å andra sidan kanske bilen håller sej bättre kvar på banan med alla tunga prylar lågt monterade?... _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge |
||||
pålsson:
R-däcken ligger på pluss även om de är tyngre pga bättre grepp både i kurvhastiget och bromsförmåga. Skivorna ligger bara på minus, om de gamla bromsarna inte skulle brinna upp med R-däcken förståss. Hmm oken då, just det. Bra fråga Ur viktsynpunk får de också minus. citat: Å andra sidan kanske bilen håller sej bättre kvar på banan med alla tunga prylar lågt monterade?... Men nu skall vi ha i åtanke att däcken grepp/my inte är linjärt utan lastberoende så ökad vikt är inget man eftersträvar, fjädrad som ofjädarad. Men oken sitter ju ca i navsentrum, på ca 300mm från baken och CGH ligger på ca 450-550mm. Med andra ord oken sitter inte lågt. Skivans vikt sitter också i navcentrum, hjulen med. Allså ingen av viktökingrna sitter lågt. Men just det, ligger vi på pluss eller minus väghållingsmässigt/kurvhastighet??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
om vi antar ett hjul med belstingen
ofjädrat 20 och fjädrat 200 en annan ofjädrat 30 och fjädrat 190 Vi åker på samma bana med samma bil med samma förutsättingra. Allså allt är samma och max justerat, vad blir skilnden på typ Kinnekulle??? Eller vad blir skilnaden om vi åker på typ en rallycross bana???, för där måste den ofjädrade vikten spela större roll. Eller??? _________________ Johan Sjölinder |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Den frågan har "plågat" mej länge o jag har inte lyckats hitta nåt vettigt svar. Alla vet att det är bra men ingen kan säga hur viktigt. Det närmaste jag kommit är simulatorn från DATAS som har med ofjädrad vikt som beräkningsparameter. Inte kommit mej för att maila o fråga skaparen än. En bit ned på sidan så ligger ett pps-dokument med skärmdumpar.http://www.datas-ltd.com/productsset.html /Bo _________________ Bo Danerius |
||||
Bo:
Vist är det iriterande Att mindre vikt är bra behövs det ingen längre utläggning om, men HUR bra? Eller hur mycket bättre det blir med x antal kg mindre ofjädrad vikt, det är frågan? Jag tittate på sidan, och hittade en fakror för den ofjädrade vikten. Men min engelska i skrift är rätt kass så jag har svårt att förstå om den används statiskt eller dynamiskt. Rent statiskt för krängningen/pitch är det inte så svårt ta bort/lägga till den ofjädrade vikten. Men dynamiskt vid fjädring blir det värre, här har jag bara ett hum. På typ en std holk som vi för det mästa krånglar runt en bana så har jag en känla av att ett par kilo ofjädrad vikt mer eller minder spelar cykelpump. Det kommer jag tro till någon kör ner fakta i halsen på mig _________________ Johan Sjölinder |
||||
Finns det ingen skumpig kurva på nån av våra svenska banor där det skulle gå att göra ett test med lite olika fälgar?
om två kilo tyngre fälgar (och likadana däck) inte gör det svårare att behålla fästet i kurvan (både med och utan kompensation med dämparinställning) så spelar det cykelpump. Det kanske finns bättre tester för ofädrad vikt men detta skulle ju kunna gå att genomföra "hyffsat" enkelt. |
||||
Racetech Ofjädrad vikt | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 10 besök senaste veckan (55580 totalt) |