Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4915 besök totalt |
Pantera?
Jag har alltid haft ett mycket gott öga till Panterans koncept. Jag har också sett några olika gat-Panteror på banträffar men aldrig någon som gått speciellt bra annat än rakt fram... Lite sämre än M3a'n när det svänger o mycket mycket fortare på rakorna. Går det att bygga en riktigt kompetent banbil av den? Hur är hjulupphgängningar? Hur är det med vikten? Vad kör en riktigt bra Seven runt Kinnekulle? Snabbaste Porschen? Snabbaste gat-Panteran? (alla utan slicks då) _________________ ![]() |
||||
_________________ ![]() |
||||
Den här lär kunna skrämma vettet ur vem som helst.
8,7 LITERS HEMI. ![]() Mvh Leif http://hem.passagen.se/hemipanter/ _________________ Leif A |
||||
Ja! Panteror är trevliga!
![]() http://www.detomaso.it/gb/vetture/ieri/pantera.html Den här panteran hade (har?) ju rekorder på stående kilometern i sverige.. Ser ut att kunna åka på bana också! ![]() ![]() |
||||
Re: Pantera?
Kul att Panteran tas upp. Tyvär så är det bara Carapi som gjort seriösa fartförsök. Han körde lite på några banor för skojs skull också, men jag vet inga tider. Mer än mina egna, men dom ligger jag lågt med. Panteran har samma grund geometri som många andra mittmotrobilar från 70 talet. Så ur den synvikeln så handlar det mest om vem som tunar bilen, vilket resultat som uppnås. Själv e jag en för dålig förare för att jag ska ta upp kampen på banorna. Eller ska jag säga "otränad". Det dräller ju inte av träningstillfallen precis. Dessutom e jag 60 år, så det känns lite sent påtänkt nu. Panteran har, som alla bilar, sina för och nackdelar. Jag har ju hållit på 27 år med bilen. Det som jag anser dåligt, eller rättare sagt tycker e knepigt med min egen bil, är golvet under motorn. Eller rättare sagt, det obefintliga golvet under motorm. Det är en gammal 70 tals design som i stort omöjligjör en bra ground effect design. För smal spårvidd fram. Som ifs är större på Gt-5;an, men mer behövs. Det finns inte mycket 15 tums gummi idag. Å större ytterdiameter fram än 600 mm är en omöjlighet, så bilen MÅSTE ha låg inställning fram. Mao, en Pantera med 17 fälgar å uppåt fram är inget hot på en bana. Panteran fungerar intemed mer än 40% rollmotstånd från krägningshämmarna. Resten får tas med fjädrarna. Med min inställning har jag lätt roll understeer, vilket känns rätt bra. I övrigt bör man hålla (fram) fjädringsrörelserna inom vissa begränsningar å använda lite mer däcksprofil. Fram pariet är väl inte heller det roligaste. Med GT-5 spoilern så blir det bättre, å ganska bra tillsammans med den huv som jag gjorde tidigare och även används av Carapi. Chassit behöver också en vridförstärkning. Min tidigare Pantera vägde 1065 kilo med 302 Fordmotor. Den nuvarande 1350. Men jag har inte lagt ner för mycket lättningsjobb på den. 150 kilo bort är inga problem. Hurvida den blir potent på en bana hänger väl mycket ihop med regler, om den går att klassa fördelaktligt. Om det vet jag lite. Att den går att få snabb är jag övertygad om. Men det går ju med många bilar bara man kan dom. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Med nya asfalten så var snabbaste varv under rejs 57.xx har jag för mig. |
||||
Re: Pantera?
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
OT: Hehe...det finns en Ford 302 konvertering till Miata i USA. Vikten på drivlinan är inte så himla mycket mer än miatans original-lina, dvs ca 200kg...vore nåt för vardags-bilen...ehm... ![]() _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Re: Pantera?
Jo, det är den bilen. Men den saknar rätt mycket som jag behållit resp sålt runt 1993. Så den är en del tyngre nu. Tror runt 1250kg. Den 302;an jag hade kom från Falkoneer Dun som på70 talet handhade Fords racingavdelning. Den fanns med i Fords partlista för homologiseringen. I Fords partlista står det "9000 rpm capability". Det måste vara det värsta i någon partlista för järnVåttor. Så trimbar är ett väl valt ord. Min gav 427 hkr vid 6800 rpm. Å hade 4 IDA 48;a. Topparna var samma som Boss modellen men med resta kanaler. Numera skulle man ha samma bottendel men med alu motorsport toppar, mumma.... Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Pantera?
En gammal kompis till mig håller på med ett hemmabygge med Panterakaross och om den blir klar så lär den bli en dräpare väghållningsmässigt. Det byggaren inte kan om hjulupphängningar och chassiteorier är inte värt att veta. Att jag skrev "om den blir klar" beror på att han bygger lite, funderar, skrotar, bygger om allt för femtielfte gången o.s.v. Planerna från början var att göra en gatbil, men nu lär det bli en ren banåkarbil. Kan väl också tillägga att han gjorde först en uppsättning fälgar, tröttnade på dom (15") och gjorde ännu en uppsättning och köpte en omgång Pirelli PZero, samma dim. som till F40:n. Nu är dom också omoderna och därför är nya på gång igen... ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Re: Pantera?
En gammal kompis till mig håller på med ett hemmabygge med...... Kan det vara Micke Dahlman? Det finns en bil till som är på gång. En bil med utbytt ytterskal till kolfiber? Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Pantera?
Det finns ju en svart Pantera i ÖSK som _total_renoverats efter att den hamnat under vatten eller nåt? Någon som vet mer om den Kan det vara den som hamnade i Riddarfjärden på 80;talet? Den kom till Uppsala sen och har sålts vidare. vore kul å se var den hamnat. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Jag minns inte historian tyvärr... men Riddarfjärden tror jag inte... De har en Cobra o Pantera. En son o far. Mycket bra puts på grejerna!
Den om Riddarfjärden ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Pantera?
De var en försäkrings historia. Sen sänkte dom bilen. Men det uppdagades, bedragarna åkte dit, å bilen hissades upp. Vill inte nämna några namn om senare ägare. Även fast dom inte har med detta att göra utan köpt bilen ärligt av förs-bolaget. Göran Malmberg. _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||||
Re: Pantera?
Micke heter han, men Fredriksson och bor i Lidköping. (Inte Mr. Abarth här på forumet) _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Har Panteran problem med att den är lätt fram på samma sätt som en Porsche-elva? Tex det jag förstått om elvan att man inte kan smacka till på bromsen fullt direkt utan bör förflytta fram vikten först lite snabbt innan man bromsar fullt? Den här frågan borde gälla alla mitt/svansmotor-bilar antar jag i olika utsträckning men vissa kanske är bättre på att få fäste fram än andra....
![]() _________________ ![]() |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 4915 besök totalt |