| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (3919 totalt) |
|
Krom-molybdenrör.
Är i desperat jakt efter ett krom-molybdenrör. Materialet ska vara 4130 och vara 1" i dia och 0,134" i godstjocklek. Längd, allt över 1 meter är av stort intresse
_________________ /Kristian Elisson |
||
|
Kolla hos http://www.snowball.se/. De har ganska stort sortiment.
_________________ /Markus Lefors Mx5 NB -99 Standard Cup |
||
|
Kolla med Weldtech i Värnamo.
ola är gammal DR-chassibyggare och tydligen en av få mindre företag som har CrOMo-rör på hyllan. Hur det är med kvalisort osv har jag inte en susning av. Fråga kan ju inte vara farligt. EDIT: Slö var man oxå... |
||
|
arigo teknik i bromma http://www.arigoteknik.se/
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Samma sak där... Tunnare tjocklek finns
Står och väger lite just nu, hålla tummarna och räkna om hållfastheten och se om ett .120-rör håller eller fortsätta jakten på "rätt" dimension. Pest eller kolera
||
|
ringde du eller kollade du bara på hemsidan?
dom brukar ha en hel massa spillbitar i verkstan. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Hoppas du vågar dyka upp med din Flintabil på en bana nära mig.
|
||
|
Re: Krom-molybdenrör.
[OT] Ett stort steg för amerikaniseringen av rejsa har idag tagits, då andra än undertecknad börjat använda sig av det högst underskattade tummåtten när de frågar efter saker på rejsa!
Snart börjar folk mäta sin motorvolym i cui ska ni se!!!
[/OT] |
||
|
Re: Krom-molybdenrör.
Fortfarande inga direkta napp men åtmoinstone folk som ska återkomma med lev.tider. Dessutom snackas det snarare om att flyga in rör inom 1v istället för 6v Det löser sig nog, tack alla tipsare
Minst 8h om dagen är det nästan bara tum som gäller för mig
||
|
Jag behöver också en svensk ÅF av Crommoly. Det handlar om större mängder (vi håller eventuellt på att dra igång tillverkning av Cro_mo iskruvsburar).
Har någon kontaktdata? _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
bröderna edstrands i malmö har väl haft det innan. Har för mig att det numera är utlejt till någon underlev, men ring dem och fråga! |
||
|
Finns det rör i någon legering som är stöddigare än Cro-Mo? Isåfall kan du kanske gå ner i dimension. Å andra sidan blir det kanske problem med svetsningen om du har använt Cro-Mo i resten av konstruktionen
Hoppas det löser sig. _________________ Martin Öling |
||
En av våra leverantörer samt Dudes tips: http://www.arigoteknik.se/ Även om de inte hade hemma i rätt dimension (vad ska du med så grovt till?? ) blev jag väldigt väl bemött, de skulle se vad de kunde få fram på kort varsel _________________ /Kristian Elisson |
||
Förutom svetsningen så blir det problematiskt eftersom hållfastheten bygger lite på rörets deformation
Men jag tror att dagens telefonterror har resulterat i att jag får fram rätt dimension på hyfsad tid. Någon av alla leverantörer måste kunna skaka fram ett rör. _________________ /Kristian Elisson |
||
Fick svar idag. De tar hem det jag behöver till förstaexet/prototypen på en vecka och till riktigt bra pris _________________ /Kristian Elisson |
||
|
(Läser materiallära i skolan nu...)
Varför vill man ha CrMo-rör? Vilka halter av Cr å Mo är det (sökte på google men fann ej)? Cr ökar härdbarhet och skyddar mot korrosion i högre halter. Mo förebygger anlöpningssprödhet. Bilramar m.m. som byggs i detta material kan jag knappast tänka mig ska härdas. Jag frågade min lärare om detta å han såg ut som ett frågetecken. MVH PS. Tyckte det passa i denna tråd... _________________ David Ålind |
||
Härdas
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Krom-molybdenrör.
|
1, 2 >> 7 besök senaste veckan (3919 totalt) |