Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Utformning av plenum/insug?
2 besök senaste veckan (4657 totalt)
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499


Trådstartare
Utformning av plenum/insug?

Hur har alla som har byggt sina egna insug tänkt och konstruerat?
Enklaste vore att bara ta ett stort alurör som man svetsar igen ändarna på och sen helt enkelt gör hål för runners samt inloppsrör. Hur bra skulle ett sånt funka?
Är det mindre noga med utformning och mått när man ska åka överladdat?

MVH Jonas

_________________
Jonas Edling
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Utformning av plenum/insug?

M3Jonas skrev:
Hur har alla som har byggt sina egna insug tänkt och konstruerat?
Enklaste vore att bara ta ett stort alurör som man svetsar igen ändarna på och sen helt enkelt gör hål för runners samt inloppsrör. Hur bra skulle ett sånt funka?
Är det mindre noga med utformning och mått när man ska åka överladdat?

MVH Jonas

Själva formen på plenumet är inte så noga om det inte är extremt liten volym. Låt trattarna ligga fritt i röret, alltså sticka in en liten bit. Man kan ju alltid tycka att det går att kompensera med lite laddtryck, men principen för en väl fungerandes kanal o plenumutformning är ju en "gratiseffekt" tekniskt sett.
Den bör man om man kan ta till vara på.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
holmsjon
Umeå
Här sen Okt 2004
Inlägg: 35



om inloppsluften till plenument kommer in genom ett inlopp på första cyl ska tvärsnittsarean minska ju fler cylindrar som plenumet passerar i sin väg. Dvs om det är s14 motorn du bygger på, ska snittarean från första insugsporten minska med en fjärdedel för varje följande port. På detta vis kommer du att få ett koniskt plenum.
Dessutom bör man även förlänga plenumkammaren en bit bortanför sista porten då luften som kommer i hög hastighet har en förmåga att svepas ned i den sista porten om man inte förlänger den en aning, detta med för mager blandning på den cylindern som följd.

_________________
Johannes Andersson
Citera
Daniel Ahlin
Östergötland
Här sen Jul 2004
Inlägg: 558



Förlorar man något mer än effekt på ett "fulplenum" där man struntar i trattar och bara kör med ett rör ?

_________________
Daniel Ahlin
Bygger Ginetta G20 (seven med skal)
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Daniel Ahlin skrev:
Förlorar man något mer än effekt på ett "fulplenum" där man struntar i trattar och bara kör med ett rör ?


Jag kan inte ge någon siffra på hur mycket man förlorar, men utformningen av ingången på insugningskanalen är mycket viktig, och jag skulle inte göra ett insug där rören sitter rakt insvetsade i sidan på ett plenum. Allara minst en snygg radie ned i kanalen.

Sedan håller jag med "holmsjön" att en konisk plenum är bra och vad som tillverkas och säljs av många.
Men det hänger som sagt på volymen mycket, och var spjällhuset är tänkt sitta.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



Jag håller på att planera mitt insug, och funderar lite över om jag skall köra med plenum/filterbox, eller om jag skall köra med bara trattsockor.


Jag kommer åka med separata spjäll och trattar på spjällhusen, och tänkte mig sedan en box/plenum varifrån det går ett rör akteröver till ett bättre placerat luftfilter, som får in lite friskare luft

Det jag funderar lite över är utformningen av själva kammaren. hur långt avstånd behövs rakt framför trattöppningen, och runt. Spelar det stor roll om rören/trattarna är raka eller böjda?
Är det viktigt att alla trattarna är lika långa, eller kan man ha olika längd på dem, vad ger det isåfall för effekter.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5880



Magnus L skrev:
Det jag funderar lite över är utformningen av själva kammaren. hur långt avstånd behövs rakt framför trattöppningen, och runt. Spelar det stor roll om rören/trattarna är raka eller böjda?
Är det viktigt att alla trattarna är lika långa, eller kan man ha olika längd på dem, vad ger det isåfall för effekter.


Har pratat en hel del med Gunnar L angående detta.
och det hans erfarenhet är: Har du tex en 50mm tratt diameter så klarar man sig på 25 mm från trattkanten till väggen på luftboxen.
Kan man använda raka trattar bör man göra det.
Skall vara samma längd på trattarna.

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3498



Jag har ett liknande problem som någon gärna får hjälpa mig med...

På min seven kommer jag att ha ett filter för varje tratt, men då klarar jag inte bullernivåerna på besiktningen. Kan man göra ett plenum på något enkelt sätt av grovt plaströr bara just för att få ner ljudvolymen under bullerprovet eller blir det för varmt så det smälter alt. undertrycket skrynklar ihop det?

tänkte inte kapa upp huven innan då filtrena troligen behöver lite mer plats än vad som finns under huven..

_________________
Svante Hoberg

No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Magnus L skrev:
Jag håller på att planera mitt insug, och funderar lite över om jag skall köra med plenum/filterbox, eller om jag skall köra med bara trattsockor.


Jag kommer åka med separata spjäll och trattar på spjällhusen, och tänkte mig sedan en box/plenum varifrån det går ett rör akteröver till ett bättre placerat luftfilter, som får in lite friskare luft

Det jag funderar lite över är utformningen av själva kammaren. hur långt avstånd behövs rakt framför trattöppningen, och runt. Spelar det stor roll om rören/trattarna är raka eller böjda?
Är det viktigt att alla trattarna är lika långa, eller kan man ha olika längd på dem, vad ger det isåfall för effekter.


Jag skulle säga att du gör detta plenum så stort du kan. Har man ett gemensamt spjäll så kan man förlora respons på ett för stort plenum, men det är ju inte fallet för dig iom att du har separata spjäll.

Det kommer heller aldrig att bli lika stort undertryck i detta plenum som i ett vanligt, så det behöver inte vara lika stabilt byggt. Det är nog inte heller nån katastrof om den suger i sig lite tjyvluft (förutom att tjyvluften kan vara smutsig iom att den inte passerat genom filtret).

_________________
William Ekström
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



självklart kommer jag bygga så stor kammare som möjligt, men sedan så är det ju frågan om insugningsrören/trattarnas längd, jag vet att de skall vara ganska långa i förhållande till utrymmet mellan toppen och huven. så frågan är hur nära väggen jag törs sluta med trattarna.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003
Inlägg: 231



Slänger in en fråga jag med.

Vi som kör kompressor och har spjället innan kompressorn, hur bygger man bäst plenum där?

Tänker på att tryckrören efter kompressorn, eller tom efter spjället, borde räknas in i plenumvolymen. Och i sånt fall kanske det är lämpligt att bygga designen som ett bakvänt avgassystem (1-4)?

Fick ideén nu och har inte hunnit tänka efter så noga...

_________________
David Lindblom
Citera
Skruva banåkabil
Utformning av plenum/insug?
2 besök senaste veckan (4657 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande