Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2872 besök totalt |
Re: Mercedes har blivit galna!
Snacka om att det är hk-krig i tyskland för tillfället... ![]() Jag antar att de behövde något att bräcka BMW:s påstådda V10 med 550hk... Helt otroligt, 4-sitsig "vanlig" bil med över 600hk 1000Nm.... var ska detta sluta??? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Hur kul är det att sitta i sin nya Maranello eller liknande på Autobahn och bli totalt avhängd av en övergödd lyxtysk...
![]() Borde inte sportbilarna ha mer effekt än lyxbilarna? ![]() _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Är inte vikten av underordnad betydelse i +200km/h? eller?? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Sånt här gillar jag
![]() Den väger ju mer än en maranello men den blev ju ordentligt frånåkt av SL55:an som "bara" har 478hk så räkna med att CL65:an går duktigt rakt fram. Snart kanske inte McLaren F1 eller koenigsegg är världens snabbaste längre. ![]() ![]() |
||||
Den här diskusionen kan bli FET-intressant! Dags att mobelisera alla forumsurrare...tror tex johann kan gå igång på detta....
En sak som slår mig, bränsleförbrukning - diskuteras inte alls av biltillverkarna. Visst man kan säga att "har man råd till en sådan bil har man råd till soppa" men det resonemanget är inte hållbart genom tiden. Lite krut på Saddam, turkanrna indragna, Kadaffi smackar på Saudierna osv så får vi se vad bensinen kostar sedan. BMW kommer med v10 M5 på 500-550 hk med smg III, för att dagens 400 hk v8 är för _svag_ och får pisk av både Audo & MB. Som i sin tur måste montera fler cylindrar o fler turboagregat till nästa modellbyte för att ge 600 hk.....osv. Vad betyder det i förlängningen? Att MB kommer att vara lika snabba som Porsches värsta men bekvämare så köparna väljer dem? (Finns nog många idag som väljer SL 55 före Porsche) _________________ Stefan Larsson |
||||
Förvisso kanske Brabus få dem att axa fortare men bilarna är så tunga att det inte finns några däck som klarar farter över kanske 320 km/h så det dröjer nog ett tag innan de går fortare än Dauer 962, McLaren F1, Koenigsegg etc. |
||||
Vi har redan diskuterat detta massa gånger på bmwm5.com jag kan säga att det är helt vansinningt på ett roligt sätt. ![]() M5:an borde hamna ngnstans kring 530-550 hk enligt de senaste rönen och det räcker kanske ett tag. ![]() ![]() För de som mest kör (eller skall man säga åker?) på Autobahn spelar vikten säkerligen mindre roll och det är troligt många som vill ha "det snabbaste" köper den bil som är snabbast men inte nödvändigtvis ger mest körglädje. En annan reflektion som jag gör är att BMW antingen kommer behöva arbeta med överladning eller gå upp ännu mer i slagvolym på sikt, frågan är hur man gör det senare med bibehåller motorvikt utan att kostnaderna skenar iväg. |
||||
Jag satt precis och bläddrade i en gammal Teknikens Värld från 1974, numret handlade om Geneve mässan. Man hade tydligen precis infört hastighetsbegränsning till 130 på motorvägarna i klocklandet. En stor del av reportaget gick ut på att Ferrari och liknande vara dödsdömda, vem skulle köpa en bil som gick i 300 om man inte ens fick köra hälften så fort? och bensin drog dom också, hugaligen.
Journalistens kristallkula visade tydligen inte rätt. Merca, BMW, Porsche m. fl. kommer nog att kränga iväg sina största bilar i fortsättningen också. JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Fjantig bil tycker jag lär ju mer eller mindre vara okörbar utan antispinn/sladd , förutom på autobahn och där går ju trenden mot fler hastighetsbeg. men men det finns ju alltid de som vill vara värst
|
||||
_________________ Mvh Lennart Jarmyr! |
||||
Jo däcken är jag medveten om, det är därför brabus begränsar sin värsta elektroniskt vid 340Km/h ![]() Jag ser inget negativt i hästkraftskriget, det blir bara roligare för oss plus att utvecklingen på motorerna går fortare och som i sin tur blir effektivare och egentligen bensinsnålare sett till effekten. Vänta bara till det blir krig på väghållningssidan och utvecklingen där skenar iväg. ![]() |
||||
Kanske Volvos S60R och V70R med Four-C chassiet är början till det.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Fast det fick inte direkt lysande kritik när evo testade dem... "It has moments of brilliance but it's almost as if Volvo's engineers have thrown the baby out with the bath water - they've worked so hard on getting the systems to communicate and itnteract that they forgotten the basics, namely making the driver feel involved with tactile steering and brakes. Most of the time the S60R doesn't feel connected to the road like a sports saloon should and you wonder what an R without the electronics would feel like." Som avslutning skriver Mr Barker att han hellre skulle välja en BMW 330i... Nä, till syvende och sist skall det nog vara ett bra grundchassi och bilen skall fungera även utan elektroniska gizmos... Håller för övrigt med tidigare talare, skall bli kul att se var hästkraftskriget slutar... ![]() ///martin _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Hästkrafter är inte allt, men det hjälper till att göra livet roligare! _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2 >> 2872 besök totalt |