Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mercedes har blivit galna!
1, 2   >>
2872 besök totalt
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare

Nya CL 65 AMG. 612 kusar och 1000 Nm.... 0-100 på 4,5 s.

Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: Mercedes har blivit galna!

Elise skrev:
Nya CL 65 AMG. 612 kusar och 1000 Nm.... 0-100 på 4,5 s.

Snacka om att det är hk-krig i tyskland för tillfället...

Jag antar att de behövde något att bräcka BMW:s påstådda V10 med 550hk...

Helt otroligt, 4-sitsig "vanlig" bil med över 600hk 1000Nm.... var ska detta sluta???

PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
Re: Mercedes har blivit galna!

ThomasT skrev:
Helt otroligt, 4-sitsig "vanlig" bil med över 600hk 1000Nm.... var ska detta sluta???

Max vrid nås redan vid 2000 varv.....
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Hur kul är det att sitta i sin nya Maranello eller liknande på Autobahn och bli totalt avhängd av en övergödd lyxtysk...

Borde inte sportbilarna ha mer effekt än lyxbilarna?

Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Hur kul är det att sitta i sin nya Maranello eller liknande på Autobahn och bli totalt avhängd av en övergödd lyxtysk...

Det är väl vikt/effekt som räknas?

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Lennart Mäkinen skrev:
ThomasT skrev:

Det är väl vikt/effekt som räknas?

Är inte vikten av underordnad betydelse i +200km/h? eller??

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

Sånt här gillar jag

Den väger ju mer än en maranello men den blev ju ordentligt frånåkt av SL55:an som "bara" har 478hk så räkna med att CL65:an går duktigt rakt fram. Snart kanske inte McLaren F1 eller koenigsegg är världens snabbaste längre. Å vänta bara till Brabus har varit på å pillat på laddtrycket.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens
Trådstartare
SL 55 har numera 500 hk.
Citera
höfläkt

Här sen Nov 2002

Den här diskusionen kan bli FET-intressant! Dags att mobelisera alla forumsurrare...tror tex johann kan gå igång på detta....

En sak som slår mig, bränsleförbrukning - diskuteras inte alls av biltillverkarna. Visst man kan säga att "har man råd till en sådan bil har man råd till soppa" men det resonemanget är inte hållbart genom tiden. Lite krut på Saddam, turkanrna indragna, Kadaffi smackar på Saudierna osv så får vi se vad bensinen kostar sedan.

BMW kommer med v10 M5 på 500-550 hk med smg III, för att dagens 400 hk v8 är för _svag_ och får pisk av både Audo & MB. Som i sin tur måste montera fler cylindrar o fler turboagregat till nästa modellbyte för att ge 600 hk.....osv.

Vad betyder det i förlängningen? Att MB kommer att vara lika snabba som Porsches värsta men bekvämare så köparna väljer dem? (Finns nog många idag som väljer SL 55 före Porsche)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Lotus Samuel skrev:
Sånt här gillar jag

Den väger ju mer än en maranello men den blev ju ordentligt frånåkt av SL55:an som "bara" har 478hk så räkna med att CL65:an går duktigt rakt fram. Snart kanske inte McLaren F1 eller koenigsegg är världens snabbaste längre. Å vänta bara till Brabus har varit på å pillat på laddtrycket.

Förvisso kanske Brabus få dem att axa fortare men bilarna är så tunga att det inte finns några däck som klarar farter över kanske 320 km/h så det dröjer nog ett tag innan de går fortare än Dauer 962, McLaren F1, Koenigsegg etc.
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

höfläkt skrev:
Den här diskusionen kan bli FET-intressant! Dags att mobelisera alla forumsurrare...tror tex johann kan gå igång på detta....

En sak som slår mig, bränsleförbrukning - diskuteras inte alls av biltillverkarna. Visst man kan säga att "har man råd till en sådan bil har man råd till soppa" men det resonemanget är inte hållbart genom tiden. Lite krut på Saddam, turkanrna indragna, Kadaffi smackar på Saudierna osv så får vi se vad bensinen kostar sedan.

BMW kommer med v10 M5 på 500-550 hk med smg III, för att dagens 400 hk v8 är för _svag_ och får pisk av både Audo & MB. Som i sin tur måste montera fler cylindrar o fler turboagregat till nästa modellbyte för att ge 600 hk.....osv.

Vad betyder det i förlängningen? Att MB kommer att vara lika snabba som Porsches värsta men bekvämare så köparna väljer dem? (Finns nog många idag som väljer SL 55 före Porsche)

Vi har redan diskuterat detta massa gånger på bmwm5.com jag kan säga att det är helt vansinningt på ett roligt sätt. Vad gäller bensinpriserna tror inte jag det bekymrar presumptiva köpare av dessa modeller så mkt.

M5:an borde hamna ngnstans kring 530-550 hk enligt de senaste rönen och det räcker kanske ett tag. Jag hopppas dock att den blir lättare än E39 M5 för som utvecklingen ser ut hos MB och Audi samt även Porsche så blir bilarna bara tyngre och tyngre vilket är en trist trend. thumbs down

För de som mest kör (eller skall man säga åker?) på Autobahn spelar vikten säkerligen mindre roll och det är troligt många som vill ha "det snabbaste" köper den bil som är snabbast men inte nödvändigtvis ger mest körglädje.

En annan reflektion som jag gör är att BMW antingen kommer behöva arbeta med överladning eller gå upp ännu mer i slagvolym på sikt, frågan är hur man gör det senare med bibehåller motorvikt utan att kostnaderna skenar iväg.
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Jag satt precis och bläddrade i en gammal Teknikens Värld från 1974, numret handlade om Geneve mässan. Man hade tydligen precis infört hastighetsbegränsning till 130 på motorvägarna i klocklandet. En stor del av reportaget gick ut på att Ferrari och liknande vara dödsdömda, vem skulle köpa en bil som gick i 300 om man inte ens fick köra hälften så fort? och bensin drog dom också, hugaligen.

Journalistens kristallkula visade tydligen inte rätt.

Merca, BMW, Porsche m. fl. kommer nog att kränga iväg sina största bilar i fortsättningen också.

JohanR

Göteborg
Här sen Nov 2002

Fjantig bil tycker jag lär ju mer eller mindre vara okörbar utan antispinn/sladd , förutom på autobahn och där går ju trenden mot fler hastighetsbeg. men men det finns ju alltid de som vill vara värst

Shoppingclion
Citera
Lennart Jarmyr
Motala
Här sen Dec 2002

Den här sidan har ni väl sett??

http://www.brabus.com/homee.htm

Samuel Lindkvist
Horda
Här sen Nov 2002

johann skrev:

Förvisso kanske Brabus få dem att axa fortare men bilarna är så tunga att det inte finns några däck som klarar farter över kanske 320 km/h så det dröjer nog ett tag innan de går fortare än Dauer 962, McLaren F1, Koenigsegg etc.

Jo däcken är jag medveten om, det är därför brabus begränsar sin värsta elektroniskt vid 340Km/h Det hindrar ju dock inte nån att köra fortare vid ett test. Begränsningen finns ju för att garantera att man kan hålla 340km/h i 10mil utan att däcken ska paja. Frågan är vad däcken på koenigsegg är begränsade till? och dom har ju trots allt "bara" kört 365 km/h med den än väl? Det skulle nog brabusen också klara av utan spärr på nån lämplig bana.
Jag ser inget negativt i hästkraftskriget, det blir bara roligare för oss plus att utvecklingen på motorerna går fortare och som i sin tur blir effektivare och egentligen bensinsnålare sett till effekten. Vänta bara till det blir krig på väghållningssidan och utvecklingen där skenar iväg.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lotus Samuel skrev:
....Vänta bara till det blir krig på väghållningssidan och utvecklingen där skenar iväg.

Wooohoo!!! Vilken dröm!

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
Lotus Samuel skrev:
....Vänta bara till det blir krig på väghållningssidan och utvecklingen där skenar iväg.

Wooohoo!!! Vilken dröm!

Kanske Volvos S60R och V70R med Four-C chassiet är början till det....

johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:

Säkert!
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002

ThomasT skrev:
Lotus Samuel skrev:

Fast det fick inte direkt lysande kritik när evo testade dem...

"It has moments of brilliance but it's almost as if Volvo's engineers have thrown the baby out with the bath water - they've worked so hard on getting the systems to communicate and itnteract that they forgotten the basics, namely making the driver feel involved with tactile steering and brakes.

Most of the time the S60R doesn't feel connected to the road like a sports saloon should and you wonder what an R without the electronics would feel like."

Som avslutning skriver Mr Barker att han hellre skulle välja en BMW 330i...

Nä, till syvende och sist skall det nog vara ett bra grundchassi och bilen skall fungera även utan elektroniska gizmos...

Håller för övrigt med tidigare talare, skall bli kul att se var hästkraftskriget slutar...

///martin

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Martin G skrev:
"It has moments of brilliance but it's almost as if Volvo's engineers have thrown the baby out with the bath water - they've worked so hard on getting the systems to communicate and itnteract that they forgotten the basics, namely making the driver feel involved with tactile steering and brakes.

Most of the time the S60R doesn't feel connected to the road like a sports saloon should and you wonder what an R without the electronics would feel like."
///martin
Den där beskrivningen påminner om min upplevelse av när jag körde två Audi A4 (1.8TQ och 2,4) nu i veckan. Ratten kändes som en PC-ratt med återfjädring utan Force Feedback.

Hästkrafter är inte allt, men det hjälper till att göra livet roligare!

Slåtte
Här sen Nov 2002

Jag säger bara Bugatti Veyron, 1000 hk...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2872 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande