Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Diffbroms på E30 för en sista gång nu.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5413 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Diffbroms på E30 för en sista gång nu.

Så, nu är intresset för diffspärr till bilen jättestort.
Jag vet att det finns lite trådar om det här, men mina sökningar ger mig absolut inget
Så:
Vilka diffspärrar funkar till 318is

EDIT: Rätt ämnesnamn nu också
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Du vill inte ha en diffspärr, det har man på Volvo BM T600 och det är en, iofs grymt bra men ändock, traktor.

Du vill ha en diffBROMS.

De som passar är väl i stort de avsedda för E30.
E21-innehåll i den lilla E30-klumpen stöter på problem tydligen så det spåret la jag ner.

I den stora E30-klumpen kan du ta en broms från de "mindre" E28 eller hela klumpen för den delen...om du byter lite kåpor/medbringare. Dålig koll på det dock. Innehållet passar iaf. Den till 535 är dock en jättesak så glöm den.

Även bromsarna från E36 ska väl gå att sätta i E30-klumparna om jag minns rätt.

Den klumpen som länkades till här på rejsa för ett tag sedan var en liten från en 323:a.
Ta bromsen ur den och sätt i din så utväxlingen stämmer. Vore kanske enklast om du inte hittar en stor...
Skitenkelt...

Annars har Peder bromsar liggandes.

www.mobimech.com

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Du vill inte ha en diffspärr, det har man på Volvo BM T600 och det är en, iofs grymt bra men ändock, traktor.

Du vill ha en diffBROMS.

De som passar är väl i stort de avsedda för E30.
E21-innehåll i den lilla E30-klumpen stöter på problem tydligen så det spåret la jag ner.

I den stora E30-klumpen kan du ta en broms från de "mindre" E28 eller hela klumpen för den delen...om du byter lite kåpor/medbringare. Dålig koll på det dock. Innehållet passar iaf. Den till 535 är dock en jättesak så glöm den.

Även bromsarna från E36 ska väl gå att sätta i E30-klumparna om jag minns rätt.

Den klumpen som länkades till här på rejsa för ett tag sedan var en liten från en 323:a.
Ta bromsen ur den och sätt i din så utväxlingen stämmer. Vore kanske enklast om du inte hittar en stor...
Skitenkelt...

Annars har Peder bromsar liggandes.

www.mobimech.com


För att klara ut lite här, om jag hittar en E30 323 med diffbroms, så funkar det kanon
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Alla diffklumpar som var originalmonterade på E30 passar rent fysiskt på alla andra E30 oavsett om det är stora eller lilla klumpen. Svaret på din fråga är således ja

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Micke Eriksson skrev:
Alla diffklumpar som var originalmonterade på E30 passar rent fysiskt på alla andra E30 oavsett om det är stora eller lilla klumpen. Svaret på din fråga är således ja


det som skiljer mellan stora och lilla klumpen är alltså?
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Andrew Petrykowski skrev:
Micke Eriksson skrev:
Alla diffklumpar som var originalmonterade på E30 passar rent fysiskt på alla andra E30 oavsett om det är stora eller lilla klumpen. Svaret på din fråga är således ja


det som skiljer mellan stora och lilla klumpen är alltså?


Hmm att den ena klumpen är till storleken större än den andra, som då logiskt sett borde vara mindre än den ..... stora.

Typ

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



På E36 skiljer längden på kardanaxel och drivaxlar mellan stora och lilla klumpen.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
mattias becker
kulltorp
Här sen Apr 2003
Inlägg: 329



om du hittar en 323 bakaxel som är diffbromsad så passar den i infästningar och dylikt det är sannolikt den "stora" klumpen. Kardanen går att justera längden på i viss mån ev. att det skiljer på längden till drivknutarna har inte koll på lilla klumpen E30. vad du bör veta är att det finns en klump som är större typ 535 så egentligen så är den "stora" bara en "midi" om man går utanför E30 sammanhanget och blandar in E28 . Vad du bör veta mer är att 323 klumpen är sannolikt en 3:46 utv. på men det går att flytta piniong och kronhjul från din axel passar rakt av bara schimsa in..om du inte vill plocka isär din klump så kan du använda innehållet från en E28 518 dom flesta är 4:10, räkna varven för säkerhets skull däremot kan du inte använda 518 klumpen även om det ser ut så den är några centimeter högre i bakstycket och infästningen ser lite annorlunda ut på bakre kåpan...och vad gäller E36 innehållet så passar grejorna från Z3 hela klumpen är i stort sett samma på en M modell tror det var dom enda med diffbroms när det gäller Z3, enda skillnaden är mer kylning på bakre kåpan och en utv. på 3:0 nånting kul om du vill kunna köra i 100km/h på ettans växel men inget att rekommendera ...

_________________
Mattias Becker
Bmw 323ti compact -98
Bmw 120d M-sport -08
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



mattias becker skrev:
om du hittar en 323 bakaxel som är diffbromsad så passar den i infästningar och dylikt det är sannolikt den "stora" klumpen. Kardanen går att justera längden på i viss mån ev. att det skiljer på längden till drivknutarna har inte koll på lilla klumpen E30. Vad du bör veta mer är att 323 klumpen är sannolikt en 3:46 utv. på men det går att flytta piniong och kronhjul från din axel passar rakt av bara schimsa in..


Innanmätet passar inte mellan stora och lilla klumpen iaf inte mig veterligen. Drivaxlar och sånt passar rakt av mellan lilla o stora E30 klumpen, kardanen får man dock som sagt justera lite på "muttern" som sitter mitt på kardanen.

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



mattias becker skrev:
det är sannolikt den "stora" klumpen. ...


och detta baserar du på vilken fakta då?

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Isåkare
Munsö
Här sen Dec 2004
Inlägg: 402



Polaren forskade lite i ämnet och fick fram att stora diffen endast sitter i 325.

323 är den bil som oftast hade diffbroms då den ingick i nått paket, till ex vis 325 var det löst extratillbehör.

Polaren har nu en 323 -84 utan broms/ lilla diffen
Tidigare hade han en 323 -86 (stora M paketet) med broms/lilla diffen
Jag har en 325 -88 utan broms/stora diffen (dock nu 100% för vinterbruk )

_________________
Rikard Gjersvold
070 511 30 73
Styrelseladamot Lazzat MK
BMW 325i -92
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare


Jag blir nästan dummare av all fakta
Men stora och lilla diffen har båda samma infästningspunkter etc. ?
Bara att stora diffen inte får plats i min bil helt enkelt?
Eller är det utväxlingen som diffar, isf åt vilket håll (mer acc eller högre toppfart)?
Citera
M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2499



Andrew Petrykowski skrev:


Jag blir nästan dummare av all fakta
Men stora och lilla diffen har båda samma infästningspunkter etc. ?
Bara att stora diffen inte får plats i min bil helt enkelt?
Eller är det utväxlingen som diffar, isf åt vilket håll (mer acc eller högre toppfart)?


Den som kallas för stora diffen är som sagt var den största i E30 men det finns en större modell som sitter i tex E28:orna.
om du hittar en klump med diffbroms som har suttit i en E30 så kommer den att passa i din bil. Det borde vara det enklaste istället för att hålla på och skruva isär 2 klumpar som sen ska shimsas in för att få det hela rätt. De flesta klumparna kommer som sagt var från de motorstarkare modellerna och har då en utväxling som gör att bilen teoretiskt går fortare och varvar mindre.
Numeriskt är då utväxlingen lägre, tex 3,25 som M3:an har jämfört med 4,10 som tex 318 har, dock så brukar man säga att utväxlingen är högre på de bilar som går fortare. Solklart eller hur?!

_________________
Jonas Edling
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Isåkare skrev:
Polaren forskade lite i ämnet och fick fram att stora diffen endast sitter i 325.

323 är den bil som oftast hade diffbroms då den ingick i nått paket, till ex vis 325 var det löst extratillbehör.



_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
M3Jonas skrev:
Andrew Petrykowski skrev:


Jag blir nästan dummare av all fakta
Men stora och lilla diffen har båda samma infästningspunkter etc. ?
Bara att stora diffen inte får plats i min bil helt enkelt?
Eller är det utväxlingen som diffar, isf åt vilket håll (mer acc eller högre toppfart)?


Den som kallas för stora diffen är som sagt var den största i E30 men det finns en större modell som sitter i tex E28:orna.
om du hittar en klump med diffbroms som har suttit i en E30 så kommer den att passa i din bil. Det borde vara det enklaste istället för att hålla på och skruva isär 2 klumpar som sen ska shimsas in för att få det hela rätt. De flesta klumparna kommer som sagt var från de motorstarkare modellerna och har då en utväxling som gör att bilen teoretiskt går fortare och varvar mindre.
Numeriskt är då utväxlingen lägre, tex 3,25 som M3:an har jämfört med 4,10 som tex 318 har, dock så brukar man säga att utväxlingen är högre på de bilar som går fortare. Solklart eller hur?!


Så sätter jag på den stora diffen så kommer bilen således att bli slöare
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew Petrykowski skrev:


Så sätter jag på den stora diffen så kommer bilen således att bli slöare


Det har inget att göra med diffens storlek utan UTVÄXLINGEN som sitter i. Finns stora med samma utv. som de små... Men läs nu en gång till så kan du se att den stora sitter på de motorstarkare och de har oftast ett annat utväxlingsförhållande än de vi vill ha på våra. Men det är lösbart genom att byta utväxling i sin stora fina diffade axel. Tex har 518 E28 rätt kronhjul och pinjong för att ge dig 4.10.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Andrew Petrykowski skrev:


Så sätter jag på den stora diffen så kommer bilen således att bli slöare


Det har inget att göra med diffens storlek utan UTVÄXLINGEN som sitter i. Finns stora med samma utv. som de små... Men läs nu en gång till så kan du se att den stora sitter på de motorstarkare och de har oftast ett annat utväxlingsförhållande än de vi vill ha på våra. Men det är lösbart genom att byta utväxling i sin stora fina diffade axel. Tex har 518 E28 rätt kronhjul och pinjong för att ge dig 4.10.



Jo jag såg det, jag menade att det där med bolt on sket sig
En 316 borde väll ha lägre utväxling en en 318is? om man ändå ska hålla på o byta så...
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



316 har lilla klumpen och 4.27... Jäkla surrande på landsväg mao men det funkar ju om man absolut vill.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
316 har lilla klumpen och 4.27... Jäkla surrande på landsväg mao men det funkar ju om man absolut vill.


Definera jäkla surrande, vad snackar vi om för varvtal på 120-140km/h?
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Andrew Petrykowski skrev:
Andreas Lidström skrev:
316 har lilla klumpen och 4.27... Jäkla surrande på landsväg mao men det funkar ju om man absolut vill.


Definera jäkla surrande, vad snackar vi om för varvtal på 120-140km/h?


Vet inte men på autopower har dom en mkt trevlig snabbomräknare för vartal/hastioghet.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2550



Andrew Petrykowski skrev:
Definera jäkla surrande, vad snackar vi om för varvtal på 120-140km/h?


Jag har antagligen en 4.27 i Touringen (kan vara en 4.45 också, men det tror jag inte). I 140 km/h så har jag ca 4100 på varvräknaren..

Difftabell E30: http://www.behindmatrix.com/e30/fotost/f00023/f00023.htm

Autopower: http://www.autopower.se/tips/default.asp (Längst ner)

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Skruva banåkabil
Diffbroms på E30 för en sista gång nu.
1, 2   >>
1 besök senaste veckan (5413 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande