| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Diffbroms på E30 för en sista gång nu.
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5413 totalt) |
|
Så, nu är intresset för diffspärr till bilen jättestort. Jag vet att det finns lite trådar om det här, men mina sökningar ger mig absolut inget
Så: Vilka diffspärrar funkar till 318is
EDIT: Rätt ämnesnamn nu också
|
||||
|
Du vill inte ha en diffspärr, det har man på Volvo BM T600 och det är en, iofs grymt bra men ändock, traktor.
Du vill ha en diffBROMS.
De som passar är väl i stort de avsedda för E30. E21-innehåll i den lilla E30-klumpen stöter på problem tydligen så det spåret la jag ner. I den stora E30-klumpen kan du ta en broms från de "mindre" E28 eller hela klumpen för den delen...om du byter lite kåpor/medbringare. Dålig koll på det dock. Innehållet passar iaf. Den till 535 är dock en jättesak så glöm den. Även bromsarna från E36 ska väl gå att sätta i E30-klumparna om jag minns rätt. Den klumpen som länkades till här på rejsa för ett tag sedan var en liten från en 323:a. Ta bromsen ur den och sätt i din så utväxlingen stämmer. Vore kanske enklast om du inte hittar en stor... Skitenkelt...
Annars har Peder bromsar liggandes. www.mobimech.com |
||||
För att klara ut lite här, om jag hittar en E30 323 med diffbroms, så funkar det kanon
|
||||
det som skiljer mellan stora och lilla klumpen är alltså?
|
||||
Hmm att den ena klumpen är till storleken större än den andra, som då logiskt sett borde vara mindre än den ..... stora. Typ
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
|
På E36 skiljer längden på kardanaxel och drivaxlar mellan stora och lilla klumpen.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
om du hittar en 323 bakaxel som är diffbromsad så passar den i infästningar och dylikt det är sannolikt den "stora" klumpen. Kardanen går att justera längden på i viss mån ev. att det skiljer på längden till drivknutarna har inte koll på lilla klumpen E30. vad du bör veta är att det finns en klump som är större typ 535 så egentligen så är den "stora" bara en "midi" om man går utanför E30 sammanhanget och blandar in E28
. Vad du bör veta mer är att 323 klumpen är sannolikt en 3:46 utv. på men det går att flytta piniong och kronhjul från din axel passar rakt av bara schimsa in..om du inte vill plocka isär din klump så kan du använda innehållet från en E28 518 dom flesta är 4:10, räkna varven för säkerhets skull däremot kan du inte använda 518 klumpen även om det ser ut så den är några centimeter högre i bakstycket och infästningen ser lite annorlunda ut på bakre kåpan...och vad gäller E36 innehållet så passar grejorna från Z3 hela klumpen är i stort sett samma på en M modell tror det var dom enda med diffbroms när det gäller Z3, enda skillnaden är mer kylning på bakre kåpan och en utv. på 3:0 nånting kul om du vill kunna köra i 100km/h på ettans växel men inget att rekommendera ...
_________________ Mattias Becker Bmw 323ti compact -98 Bmw 120d M-sport -08 |
||||
Innanmätet passar inte mellan stora och lilla klumpen iaf inte mig veterligen. Drivaxlar och sånt passar rakt av mellan lilla o stora E30 klumpen, kardanen får man dock som sagt justera lite på "muttern" som sitter mitt på kardanen.
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
och detta baserar du på vilken fakta då?
|
||||
|
Polaren forskade lite i ämnet och fick fram att stora diffen endast sitter i 325.
323 är den bil som oftast hade diffbroms då den ingick i nått paket, till ex vis 325 var det löst extratillbehör. Polaren har nu en 323 -84 utan broms/ lilla diffen Tidigare hade han en 323 -86 (stora M paketet) med broms/lilla diffen Jag har en 325 -88 utan broms/stora diffen (dock nu 100% för vinterbruk )
_________________ Rikard Gjersvold 070 511 30 73 Styrelseladamot Lazzat MK BMW 325i -92 |
||||
Jag blir nästan dummare av all fakta
Men stora och lilla diffen har båda samma infästningspunkter etc. ? Bara att stora diffen inte får plats i min bil helt enkelt? Eller är det utväxlingen som diffar, isf åt vilket håll (mer acc eller högre toppfart)? |
||||
Den som kallas för stora diffen är som sagt var den största i E30 men det finns en större modell som sitter i tex E28:orna. om du hittar en klump med diffbroms som har suttit i en E30 så kommer den att passa i din bil. Det borde vara det enklaste istället för att hålla på och skruva isär 2 klumpar som sen ska shimsas in för att få det hela rätt. De flesta klumparna kommer som sagt var från de motorstarkare modellerna och har då en utväxling som gör att bilen teoretiskt går fortare och varvar mindre. Numeriskt är då utväxlingen lägre, tex 3,25 som M3:an har jämfört med 4,10 som tex 318 har, dock så brukar man säga att utväxlingen är högre på de bilar som går fortare. Solklart eller hur?!
_________________ Jonas Edling |
||||
|
||||
Så sätter jag på den stora diffen så kommer bilen således att bli slöare
|
||||
Det har inget att göra med diffens storlek utan UTVÄXLINGEN som sitter i. Finns stora med samma utv. som de små... Men läs nu en gång till så kan du se att den stora sitter på de motorstarkare och de har oftast ett annat utväxlingsförhållande än de vi vill ha på våra. Men det är lösbart genom att byta utväxling i sin stora fina diffade axel. Tex har 518 E28 rätt kronhjul och pinjong för att ge dig 4.10. |
||||
Jo jag såg det, jag menade att det där med bolt on sket sig
En 316 borde väll ha lägre utväxling en en 318is? om man ändå ska hålla på o byta så...
|
||||
|
316 har lilla klumpen och 4.27... Jäkla surrande på landsväg mao men det funkar ju om man absolut vill.
|
||||
Vet inte men på autopower har dom en mkt trevlig snabbomräknare för vartal/hastioghet. |
||||
Jag har antagligen en 4.27 i Touringen (kan vara en 4.45 också, men det tror jag inte). I 140 km/h så har jag ca 4100 på varvräknaren..
Difftabell E30: http://www.behindmatrix.com/e30/foto Autopower: http://www.autopower.se/tips/default _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (5413 totalt) |