Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Racetech Krängningshämmare eller inte? | << 1, 2 6 besök senaste veckan (10320 totalt) |
Hm, jag känner mig skylldig till att följa diskussionen i stället för att läsa och besvara Din första frågeställning. Ett bekymmer är att jag inte vet hur bilen är balanserad som den är. Normalt sett så vill man ha K.fjädrar eftersom dom ger möjlighet till att balansera bilen för olika situationer. Man kan minska understyrningen genom att ta bort K-fjädern fram. Eller köra med mjukare fjädrar. Eller ha mer K-fjäder bak. I det här fallet så verkar mer K-fjäder bak vara lösningen. Då behåller du dessa inställningsmöjligheter som 2 K-fjädrar ger bak o fram. Om dom nu är justerbara. Jag får inte känslan att bilen skulle bli för hårt rollfjädrad, utan risken är nog större att den blir väl rollmjuk om du tar bort framfjädern, även om över-understyrnigs balansen även då blir bra. Vi kan alltså få en bra balans men för mjuk totalt sett. Vilket inte är bra ur cambersynvinkel, som ventilerats på annan plats. På frågan om vinst med hårdare fjädrar, så om du tar bort K-fjädern och sätter dit motsvarande hårdare fjädrar så blir det styrnigsmässigt nollspel, men att den blir hårdare vid raktframkörning, eller ska vi säga vertikalt. Jag tror inte du har önskat detta utan det var understyrningen du ville åt. Så glöm detta. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg |
||||
Dela Göran uppfatting om krängarna fram, den skall vara kvar.
Lättar innre bakhjul eller ej???? Lättar det så är det ingen mening att öka krängningsstyvheten bak, detta pga att när ett hjul lättat på en axel så kan INTE den axen ta mer av viktförstjuningen. Utan ALL resterande viktförstjuting hamnar på ytter framhjul. Är man i denna fas så är det rent förkassligt att ha taget bort krängarn fram. Detta pga att man då får större krängingsvinkel=sämmre camber=sämmre grepp. Hur sjukt det än låter så styva upp bilen fram med mer krängare om innerhjulet bak lättar. Ligger man nu presis på gränsen att innerbakhjulet lättar och bilkräket fortfarnde är understyrt. Man har också optimal camber mm. Så är det bara gör som jag gör på flintaholken, mer gummi i backen i framändan. Min stackar fornlämming skall våldtas med 225 fram(155 är std), det borde vara mer men det får inte plats. Bak kommer det sitta 195. ps För mycket tekniskt mumbo jumbo?????? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Jag vet inte än om den kommer lätta på inner hjulet iom att det blir första säsongen med nya fjädringen, men troligtvis.
betyder: för många termer som jag inte har koll på... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
Då skulle jag föreslå att du väntar en stund och ser. Låt någon med kamera ta bilder av bilen både från ytterkurva och innerkurva så man ser vad som händer. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
Racetech Krängningshämmare eller inte? | << 1, 2 6 besök senaste veckan (10320 totalt) |