Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Spårviddens inverkan på lastväxlingen.
1 besök senaste veckan (2162 totalt)
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
Det har i tidigare tråd diskuterats hur ändrade spårvidder påverkar styrtendensen. Bodin lade sin syn på saken och menade att bilen blir understyrdom man ökar den främre spårvidden. Vilket det fanns motsägande uppgifter om.
Som en liten bieffekt till mitt rollcentrum teoretiserande så gjorde jag en excellräknare som innehåller både spårvidder och rollcentrum fram o bak som parametrar för att beräkna lastväxlingar. Vi får då en lastväxling som är avhängig "anti roll" som går rakt ned i hjulgreppet och orsakar jacking. Vars fördelning hänger på "kraftlinjevinkeln" mellan Ic till däcksgreppet. Den har även en ytterligare fördelning via spårvidden fram o bak.

Sedan har vi den andra delen av lastväxlingen som sker via roll och belastar marken via fjädringen. Den fördelas via fjäder systemet samt spårvidden fram o bak.

Vi har En bil mad spårvidderna 1600-1600 och hjulbasen 2500 som ger en belastning av VF 83kg
HF 312kg VB 184kg HB 421. Om ökar spårvidden fram till 1800 så får vi VF 83kg HF 317kg VB 197kg HB 403kg. Nästan samma bleasningar på framhjulen men mer mer över bakhjulen 117 kg mot 102kg. Alltså mer bakvagnsgrepp med bredare spårvidd fram. Vinsten av den ökade spårvidden fram hamnar som en utjämning av lastväxlingen över bakaxeln.

Rc var vid föregående exempel 50mm både fram o bak. Nu bibehåller vi den bredare spårvidden fram och höjer bakre Rc till 100 mm. Det ger VF 90kg HF 310kg VB 190kg HB 410 kg och lika mycket lastväxling över båda axlarna. Bilen är alltså tillbaka till samma balans som vid 1600-1600 spårvidden pga att bilen gjorts mer överstyrd med högre Rc bak men uppvisar en totalt sett lägre lastväxling pga den genomsnittligt bredare spårvidden.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

citat:
VF 83kg HF 312kg VB 184kg HB 421

ger 395kg fram och 605kg

citat:
VF 83kg HF 317kg VB 197kg HB 403kg

ger 400kg fram och 600kg bak

om vi nu inte har flyttat något mellan axlarna så borde vikten vara lika i båda fallen, eller???
Vi kan ha olika förhållande i viktförstjuting fram och bak, men summan av vikten på sidorna på en axel är kontant.
Eller har jag missat något???

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
VF 83kg HF 312kg VB 184kg HB 421

ger 395kg fram och 605kg

citat:
VF 83kg HF 317kg VB 197kg HB 403kg

ger 400kg fram och 600kg bak

om vi nu inte har flyttat något mellan axlarna så borde vikten vara lika i båda fallen, eller???
Vi kan ha olika förhållande i viktförstjuting fram och bak, men summan av vikten på sidorna på en axel är kontant.
Eller har jag missat något???


Jag var för sömnig i gårkväll, ser ut som 7 blev till 2. Skrev av slarvigt och "jämnade ut" dessutom. Här är nya siffror.

Spårvidd bak 1600-fram 1600 rc bak 50- fram50mm
82,81-317,19

182,81-417,19

1600-1800 rc 50-50.
82,76-317,24

197,41-402,59

1600-1900 rc 100-50.
90,06-309,94

190,11-409,89

Ledsen för slarvet.

Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Det här är ju precis det jag gått igenom med fuling i vinter i samband med utjämningen av spårvidd fram/bak på min bil (den var smalare fram än bak). I samband med lite högt RC bak så var bilen väldigt överstyrd. Nu tror vi att bilen borde bli mer balanserad. Verkligheten får visa, jag vet om ett par månader.

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Racetech
Spårviddens inverkan på lastväxlingen.
1 besök senaste veckan (2162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande