Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
När Sparco Corsa är för kort i ryggen vad göra?
1540 besök totalt
bobis
Kungsholmen, Sthlm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 25


Trådstartare
Hoj

Nu när planer smids till riktig banåka bil vill jag köra 4-p bälte, men är orolig för min rygg om jag skulle göra det i en Sparco Corsa, som jag har idag.

Mina axlar hamnar ca 4-5cm ovanför övre delen av hålen för bältet (är runt 195). Lite trist då jag annars passar bra i stolen dock ligger även axelstöden lite långt ner.

Men vad ska jag göra, lyckas inte hitta en stol som är högre i ryggen. Vill ha en godkänd stol så något hemmapul vill jag inte göra.

Kan man få en godkänd stol specialgjord efter sina smäckra former eller vad har jag för alternativ?

En god vän har samma problem fast han är några cm längre.

MVH

_________________
Joel Boberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41693

Forumägare
Forumägare

Jag har faktiskt aldrig sett en stol där hålen för bälten i ryggstödet suttit högt upp nog för min längd.... (196cm).

Har ett svagt minne att det finns en diskussion här nånstans där det snackades om att vinkeln på bälten där de går från hålen i stolen till bak bilen är viktigt och att med rätt stuk på det så var det okej om fästhålen inte var "hela vägen upp" för ens längd. Lite osäker på detta dock.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Jag är 193 cm och hade samma problem. Jag fick plats i Evon. Har du provat den?
Citera
David Berglund
Lidköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 731



Jag är 186 och för mig går det precis att få en horisontell linje på bältet med samma stol.
Så om det stämmer som jag hört, att Corsan är en av de stolar med högst placerade hål, så har jag svårt att se vilken procentil de bygger stolarna efter..

_________________
David Berglund
Ingen Scirocco RSi
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18697



Samma på min Evo2, kastade ut dynan och det gav en hel del. Sen var det faktisk inte så illa som jag trodde när jag faktiskt satt i stolen med bältet fastspänt.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2628



OMP ARS har hålen långt upp.

_________________
Rikard Ahlin
Citera
carreracup
Ystad
Här sen Maj 2004
Inlägg: 284



Kasta oxå ut sittdynan,blev mycket bättre med "högre" sidor, inte als obekvämt(nej jag e inte serkastisk)

_________________
Niclas Thorvaldsson
Citera
bobis
Kungsholmen, Sthlm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 25


Trådstartare
Provade att slänga ut dynan... funkar klart bättre, men det var inte bekvämt för min lilla bak

Får göra ett seriösare prov när stolen sitter i bilen igen...
man kan ju lägga ett tunt liggunderlag eller liknande som inte brinner så lätt så man får det lite mjukt iaf.

Skulle ju va skönt att slippa byta stolar, inte minst för penningpungen...

_________________
Joel Boberg
Citera
Allmänt banåkaforum
När Sparco Corsa är för kort i ryggen vad göra?
1540 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande