| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera omvändkoppling(pull-type) Typ Porsche
|
1, 2 >> 2278 besök totalt |
|
Hej! Är det någon som monterat en tryckplatta av pull-type, där det ska sitta en vanlig? Jag har en bil med hydrualisk koppling. Hur löser man det vanligast? Finns det omvända cylindrar som drar, eller ska man fixa det genom annan ledpunkt av kopplingsgafflen? Jag vet att det går att köpa dessa till Japsar och sånt. Så det borde finnas nån som gjort det i alla fall! Tryckplattan kommer från en Porsche Gt3, Är det nån som vet hur mycket en sån pallar (org 385nm). Den ser ganska grov ut i alla fall. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
|
Varför vill du göra detta? Vad är det för bil/växellåda?
Det låter bara vanskligt att bygga om hela urtrampningsmekanismen bara för att kunna stoltsera med en Porsche GT3 tryckplatta (som dessutom kommer från en sugis). Det är inget Porschemagiskt med den...det är en järnbit tillverkad av Saschs som till vilken skitbil som helst, fast av pull-typen. Det finns uppsjö av pusch-tryckplattor som pallar mycket vrid och inte kräver ombyggnad. SAAB 9000 2.3T tryckplatta pallar massa vrid, t.ex. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Visst är det lite jobb med detta. Jag har urtrampningslager och så till den, så det blir nog inga större problem. Den ska sitta på en mercedes 190 2.3-16 som är turbomatad. Måste ändå svarva om svänghjulet om jag ska ha 240mm koppling
Saken är den att solfjädern ser ganska grov ut om man jämför med tex en M5 3.8 koppling. Det är ialla fall den grövsta koppling jag fått tag i till bra pris(begränsad ekonomi). Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
vad för låda ska du andvända?och hur mycke vrid är/blir det i motorn? och vad kåstar en ny tryck plata och fjäder från gt3 när du har kört sönder/nöt utt den du har?!
om det inte sitter en dragande mekanism på lådan du har från början så tror jag det blir billigare/bätre att använda en mer orginal liknade kopling! men lite mer info om låda och motor vore trevligt för att få en helhets bild av drivlinan! _________________ jonny strand |
||||||
Hmm...så du ska bygga om hela mekanismen för att sätta dit en Sachsplatta för att den ser "ganska grov ut"??
Läser du av artikelnamnet så kan du kolla i Sachskatalogen vilken anligningstryck den har. (Porsche 930 har 1200kg tryckplatta t.ex.) Sen är det bara att kolla om det finns en annan tryckplatta i lämplig dimension med tillräcklig tryck. Det är trotts allt inget annat än metallring som pressas mot lamellen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Hej Gordon!
forumreglerna säger att du ska berätta lite om din bil och vad den ska användas till för att du ska få ställa frågor om den här.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
|
Hej!
Bilen jag har är somsagt en Mercedes 190 2.3 16 -86 som är turbomatad. Schrick 274grader 9,5 lyft kammar, hemgjorda justerbara kamdrev mm. Bafflat oljetråg. Den är för närvarande utrustad med orginaldämpare och Einbach fjädrar. Ett Koni gul dämparkit är på önskelistan. Bakvagnen är ombyggd med egensvarvade(16st) polyurethanbussningar och en lamelldiff från en w126 med högre utväxling. Kortade 500e drivaxlar. Ombyggd för justering av camber. Framvagnen ska få nya bussningar i år(kanske också fjäderbensstag om det gör nån nytta). Växellådan är orginal, en dogleglåda, vet inte nummret, men det är något liknande 262rc. Bromsar bak från 420e, bromsar fram 500e med aluok. Textar bromsklossar. Jag gör allt själv på min bil, det enda jag inte gjort är borrning av motorblocket. Jag har varken råd eller tycker det är kul att köpa allt från tex. "hks" Intresset för banåka vaknade när jag förra sommaren bara låg några sekunder efter 400hk:s audis med min merca med gamla torra däck(på superstage). Har dock haft den här bilen i ca 3 år nu och målsättningen har alltid varit att få den att gå bra på bana. Dock är jag ganska ny i gemet, men jag vill lära mig mer. Har ännu inte hunnit köra så mycket(pga. lack), men det känns som min bil har potential. Tyvärr finns det inte så många motorbanor häromkring, får ta att åka lite i sommar! Är man också studerande, så det blir lite budgetlösningar, som man lär sig av ibland. om någon har något bra tips på förbättringar, tas det gladeligen emot. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Hallå! Jag har tyvärr inte tillgång till någon sachskatalog, det vore ju ganska smidigt annars. Visst är det simpel mekanik det handlar om. Men dessa tryckplattor är både lite lättare och mer stumma är "de vanliga" tryckplattorna. Dessutom är timmarna gratis om man är smålänning! Jag vet att det inte finns några självklara svar på de frågor jag ställt, men bra tips mottages gärna! Den heter i alla fall: 06 3082 213 106, 996.116.027.51 Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
|
Så ska det se ut Gordon!
Jag känner samma sak som du när man ibland hänger på betydligt starkare bilar. Fast nu vet vi ju alla att det hänger på liiite mer saker än hk.
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||
Vi är nog rätt lika HIG: Hittat I Garaget FGG: Fådda Gamla Grejer EHP: Eget HittePå KBPS: Köpt Billigt På Skroten _________________ Pär Hylander |
||||||
|
Låter som en klart intresssant bil, jag tycker du skall lägga upp en tråd i *våra banåkarbilar* så vi får mer information om bilen, och gärna bilder.
Välkommen hit! |
||||||
Detta är helt min melodi om nån har lust att se turbogrejerna, kan jag fixa bilder, det är som för många andra dags för besiktning snart... _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Tackar Magnus! Jag ska ringa och klaga lite på min internetleverantör, så att jag kan få en 10mbyte hemsida att lägga in bilder på. Sen kan jag lägga ut en tråd på våra banåkarbilar. Jag är inte den som tycker om att skryta om det ena och det andra, så det är bra att ha lite bilder att backa upp med! _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Du ska veta hur de är att köra med lite mer vrid i!! Helt underbara bilar de här. Du kan gärna få se bilder på installationen om du vill!! Kunde nog inte valt något bättre utgångsobjekt för dessa pengarna! Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Hej! Kollade in på din sida om din bil! Kollade lite på grenröret, varför gick du ifrån 1o4 2o3 resonemanget på grenröret?? Du hade ju ritat upp det på ritningen. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Hej! Ja, jag ritade rätt men killen som svetsade fick hjärnblödning och satte dom fel. Då bitar var redan förbrukade och jag inte betalade jättemycket så orkade jag inte tjafsa... vi får se hur resultatet blir. :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det var ju illa. Det är ju ganska typiskt, man kan ju störa sig en del på sånt... Men det funkar säkert bra ändå. Tycker det ser ut som ett intressant och seriöst bygge! Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Hehe! Tack! Mattias har precis fått tag på en komplett besiktningsmotor med 185hk för småpengar. Den ska in först, för att vi ska kunna köra shakedown med otrimmad motor. Sen får man plocka ihop racemotorn i mån av tid & pengar. För att komma tillbax till din problematik med koppling, jag tror att det blir svårt att bygga om urtramplagern för att passa pull-koppling, i alla fall om du tänker behålla hydraulkoppling. GT3 har en mekanisk gaffel som drar i urtrampningslagern, som i sin tur påverkas av en hydraulkolv. Jag tror att dom borde leta efter en Mercedestryckplatta som finns på storre Mercedesbilar (med V8:a eller liknande). GT3:a har inte så värst många Newtonmeter så dess tryckplatta har antagligen inte så stor anligningstryck. Om du är ute efter hårdare tryckplatta så är tryckplattor från turbomodeller bättre investering. Porsche tryckplattor passar 240mm lameller, vilken diameter har din lamell orginal? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Hehe! Tack!
Mattias har precis fått tag på en komplett besiktningsmotor med 185hk för småpengar. Den ska in först, för att vi ska kunna köra shakedown med otrimmad motor. Sen får man plocka ihop racemotorn i mån av tid & pengar. För att komma tillbax till din problematik med koppling, jag tror att det blir svårt att bygga om urtramplagern för att passa pull-koppling, i alla fall om du tänker behålla hydraulkoppling. GT3 har en mekanisk gaffel som drar i urtrampningslagern, som i sin tur påverkas av en hydraulkolv. Jag tror att dom borde leta efter en Mercedestryckplatta som finns på storre Mercedesbilar (med V8:a eller liknande). GT3:a har inte så värst många Newtonmeter så dess tryckplatta har antagligen inte så stor anligningstryck. Om du är ute efter hårdare tryckplatta så är tryckplattor från turbomodeller bättre investering. Porsche tryckplattor passar 240mm lameller, vilken diameter har din lamell orginal?[/quote] Hallå! Min koppling är nu på 228mm om jag kommer ihåg rätt, Det är inget plant svänghjul, utan ett där tryckplattan sitter fäst en 3cm utanför lamellplanet. Tänkte jag skulle svarva bort denna onödiga tyngden samtidigt. Kan tänka mig att de har nån gaffel av nått slag. 380nm är ju ganska hyfsat ändå tycker jag i alla fall. De flesta v8 mercorna verkar ha automatlåda verkar det som. Tänkte påpeka att det inte är någon hydrualkoppling ala saab og900 utan med hävarm, som de flesta andra bilar. Det får nog bli att tillverka en egen gaffel med infästning på "andra sidan", alltså på samma sida som cylindern sitter. Visst blir det lite jobb, men jag bruka tendera att alltid gå den långa vägen på något lustigt sätt. Det jag har läst om pull-kopplingar är att de ska vara mindre flex i konstruktionen, vilket är ganska logiskt. Jag har ju tillhörande urtrampningslager också, så det jag behöver göra är att tillverka en stabil gaffel och en ordentlig ledpunkt till denna, eventuellt byta till annan cylinder. Enda kruxet är att haka på gafflen på urtrampningslagret, när man hänger dit lådan. Jag är ganska bra på att överdimensionera saker och ting, så gafflen är nog lugn. _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
|
om du redan har både plattan och urtrampningslager så kan detta vara ett extremsnålt sätt att få det att funkgera, men den dag du behöver byta kan det bli dyrt.
For your information, SAAB 9000 Turbo tryckplatta accepterar 240mm lamell, bultas på helt plant svänghjul och pallar många newtonmeter (dock kräver den styrstift)
Annars är det ultimata en Porsche 930 75-77 tryckplatta i aluminium, den har anligningstryck på över en ton. Den är dock ultradyr och sälsynt:
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
|
Det blir nog porsche platta ändå. Tror du att Saab plattan är starkare än GT3 plattan? Jag tycker att den känns rätt helt enkelt. Har en m5 platta och jämföra med vilken känns ganska klen. Grejen är den är att jag redan bestämmt mig.
Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 2278 besök totalt |