Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hållfastighet vid ihopsvetsning av 2 vxllådor.
2 besök senaste veckan (2805 totalt)
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Hållfastighet vid ihopsvetsning av 2 vxllådor.

Undrar hur hållbarheten på en växellåda blir om man kapar bort infästningen mot motorn och byter den mot originalets (om man ska byta till en växellåda från en annan bilmodell tex.) sedan TIG-svetsar ihop det.

Han som skulle få svetsa, har licens på alu, om de hjälper..

Vad tror ni?
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Re: Hållfastighet vid ihopsvetsning av 2 vxllådor.

Marcus Jansson skrev:
Undrar hur hållbarheten på en växellåda blir om man kapar bort infästningen mot motorn och byter den mot originalets (om man ska byta till en växellåda från en annan bilmodell tex.) sedan TIG-svetsar ihop det.

Han som skulle få svetsa, har licens på alu, om de hjälper..

Vad tror ni?

Det där är ingen enkel uppgift. Beroende på godset i lådan. Det blir ofta sprött på sidorna om svetsen i gjutnings material. Det behövs värme och lådan måste helt demonteras. Kan du inte göra en adapterplatta?
Svets håller kanske längre eller kortare tid, pga vibrationer och andra böjkrafter beroende på var upphängningarna sitter i bilen.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Jag tror att det rent hällfatighetsmässigt inte är några som helst problem. Om det är något sådär samma diameter på bitarna.
Profilen du svetsar är rörformad och av en väldigt stor diameter tjocklek säkert 5mm. Det blir väldigt liten påkänning här om man tex jämför med ingående axeln i lådan.

Jag har sett en del sådana här byggen som inte varit för seriös svetsade, men de har funkat ändå.
Bara du får ingående axel bra centrerad mot stödlagret, rätt djup och att det inte slår sig så mycket, blir det nog bra!

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



GordonE skrev:
Jag tror att det rent hällfatighetsmässigt inte är några som helst problem. Om det är något sådär samma diameter på bitarna.
Profilen du svetsar är rörformad och av en väldigt stor diameter tjocklek säkert 5mm. Det blir väldigt liten påkänning här om man tex jämför med ingående axeln i lådan.

Jag har sett en del sådana här byggen som inte varit för seriös svetsade, men de har funkat ändå.
Bara du får ingående axel bra centrerad mot stödlagret, rätt djup och att det inte slår sig så mycket, blir det nog bra!

Mvh Gordon

Rörformad profil? Låter som jag missat vad det handlar om.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Göran Malmberg skrev:
GordonE skrev:
Jag tror att det rent hällfatighetsmässigt inte är några som helst problem. Om det är något sådär samma diameter på bitarna.
Profilen du svetsar är rörformad och av en väldigt stor diameter tjocklek säkert 5mm. Det blir väldigt liten påkänning här om man tex jämför med ingående axeln i lådan.

Jag har sett en del sådana här byggen som inte varit för seriös svetsade, men de har funkat ändå.
Bara du får ingående axel bra centrerad mot stödlagret, rätt djup och att det inte slår sig så mycket, blir det nog bra!

Mvh Gordon

Rörformad profil? Låter som jag missat vad det handlar om.
Göran Malmberg


Sorry!
Cirkulärt om man nu säger så. Jag tycker i alla fall att man kan likna sprängkåpan som ett koniskt "rör", men jag kan ha fel En licenssvetsare borde klara detta utan problem om han kan det han sysslar med, men visst finns det dåligt alu också!

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



GordonE skrev:
Göran Malmberg skrev:
GordonE skrev:
Jag tror att det rent hällfatighetsmässigt inte är några som helst problem. Om det är något sådär samma diameter på bitarna.
Profilen du svetsar är rörformad och av en väldigt stor diameter tjocklek säkert 5mm. Det blir väldigt liten påkänning här om man tex jämför med ingående axeln i lådan.

Jag har sett en del sådana här byggen som inte varit för seriös svetsade, men de har funkat ändå.
Bara du får ingående axel bra centrerad mot stödlagret, rätt djup och att det inte slår sig så mycket, blir det nog bra!

Mvh Gordon

Rörformad profil? Låter som jag missat vad det handlar om.
Göran Malmberg


Sorry!
Cirkulärt om man nu säger så. Jag tycker i alla fall att man kan likna sprängkåpan som ett koniskt "rör", men jag kan ha fel En licenssvetsare borde klara detta utan problem om han kan det han sysslar med, men visst finns det dåligt alu också!

Mvh Gordon

Nej, jag menade inte att anmärka på det viset, jag tog fel på hur jobbet såg ut vilket jag borde varit klarare över innan jag uttalade mig. Jag har råkat ut för en del påsvetsade "öron" som lossnat t,ex.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
GordonE
Växjö
Här sen Jan 2005
Inlägg: 83



Det är lugnt Göran!
Jag är ju ny på forumet, men jag har en del kunskap att dela med mig av
Allt kan misstolkas, jag vet själv inte om jag tolkat rätt.

Mvh Gordon

_________________
Gordon Ekman

MB 190 2.3-16T-86
Audi A2 1.2 TDI -01
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
okej, det låter bra det där.

Varför jag inte vill göra någon adapterplatta är för att det inte är speciellt lätt, och de blir massa problem med svänghjul, koppling osv.

Håller det om man har rejält med vrid eller är det samma krafter oavsett hur mycket Nm motor ger?
Motorn ska sitta ganska stumt.
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Marcus Jansson skrev:
okej, det låter bra det där.

Varför jag inte vill göra någon adapterplatta är för att det inte är speciellt lätt, och de blir massa problem med svänghjul, koppling osv.

Håller det om man har rejält med vrid eller är det samma krafter oavsett hur mycket Nm motor ger?
Motorn ska sitta ganska stumt.


Hej Marcus! om jag var i din sits skulle jag nog försöka med att göra en "platta"! Vad är det du ska konvertera? Många race grabbar har ju redan tillvekat adapters för såna här projekt. Själv har vi
tillverkat en platta mellan Honda S2000 och en Mazda RX7 racing låda, Mazda RX7 motor/ Quaife Sequential Gearbox. Volvo motor / Toyota låda mall hittar du på nätet

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



Ferrari konstruerade bland annat ett växellådshus genom att utgå ifrån frästa bitar i titan vilka svetsades ihop till ett komplett hus. Så visst kan man svetsa ihop saker och få en bra hållfasthet. Fast det krävs en skicklig svetsare, bra passform till att börja med och ofta någon form av efterbearbetning för att undvika sprödhet. Vid svetsning av aluminium så får man sannolikt förvärma delarna så att de inte deformeras av värmen.

Det är förmodligen enklare att göra någon form av adapter mellan motor och låda.
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Johan Edlund skrev:
Ferrari konstruerade bland annat ett växellådshus genom att utgå ifrån frästa bitar i titan vilka svetsades ihop till ett komplett hus. Så visst kan man svetsa ihop saker och få en bra hållfasthet. Fast det krävs en skicklig svetsare, bra passform till att börja med och ofta någon form av efterbearbetning för att undvika sprödhet. Vid svetsning av aluminium så får man sannolikt förvärma delarna så att de inte deformeras av värmen.

Det är förmodligen enklare att göra någon form av adapter mellan motor och låda.


Jo, svetsning funkar. Det är det där med dom här typerna av pressgjutning mm som jag ställer mig undrande inför. Dom verkar bli extremt kristalliserande, om nu det är ett ord att använda, om inte värmen finns där. Jag har svetsat lite gocartblock och då får man klart för sig hur saker kan skaka sönder.
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Jamahoto skrev:
Marcus Jansson skrev:
okej, det låter bra det där.

Varför jag inte vill göra någon adapterplatta är för att det inte är speciellt lätt, och de blir massa problem med svänghjul, koppling osv.

Håller det om man har rejält med vrid eller är det samma krafter oavsett hur mycket Nm motor ger?
Motorn ska sitta ganska stumt.


Hej Marcus! om jag var i din sits skulle jag nog försöka med att göra en "platta"! Vad är det du ska konvertera? Många race grabbar har ju redan tillvekat adapters för såna här projekt. Själv har vi
tillverkat en platta mellan Honda S2000 och en Mazda RX7 racing låda, Mazda RX7 motor/ Quaife Sequential Gearbox. Volvo motor / Toyota låda mall hittar du på nätet


Tanken var en Saab kortmotor B2x4 med en BMW S5D 320Z - HDU låda

Har inte hittat någon mall till varken motor eller växellåda, men är det nån som har är det bara att höra av sig.

Hur gör man med svänghjul, koppling då? Några tips?
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823



Det är nog enklare att göra en adapterplatta om det går.

I mitt bygge lät det sig inte göras, spränkkåpan till lådan som skulle på var helt enkelt mindre än svänhjulet. Det tog dock en god stund att göra passbitar i 12mm alu.

Dessutom kan man råka ut för att materialet i någon av sprängkåporna är sådant att det helt enkelt inte är möjligt, ens för en licensierad svetsare, att få till en vettig fog i. Då sitter man där med 2 söndersågade sprängkåpor som inte går att svetsa samman.

om det är fallet i mitt fall återstår att se.

_________________
Markus Ålind
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Marcus Jansson skrev:


Hur gör man med svänghjul, koppling då? Några tips?


Att själv göra en mall är inte så svårt! För att få allt fungerar så kan du göra en mall i playwood ca:12mm
börja med en stor bit som går en bra bit utanför motorn och sprängkåpan. sen tar sågar du upp ett hål för svänghjulet. Sen är det bara att markera hålen efter dom gamla hålen i motor blocket, och markera ut konturerna efter blocket (spännfast med bult i blocket) Sen monterar och centrerar du växellådan, och gör likadant med den som du gorde med blocket.

Sachs racing 00 30 72 999 556 10/2000. Svänghjul från Tomas Axelssons mek Varberg





Tomas i Varberg kan fixa alla delar till dig

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
okej kanon, finns egentligen bara ett problem kvar, startmotorn?

Aja, tack för svaret, bara börja svetsa färdigt karossen.
Citera
Jamahoto
Vallåkra
Här sen Dec 2004
Inlägg: 65



Marcus Jansson skrev:
okej kanon, finns egentligen bara ett problem kvar, startmotorn?


okej! sitter startmotorn på Saab lådan och i blocket på BMW så får du problem

_________________
Jan Påhlsson
www.jamahoto.se

Bättre omkörd och bortkommen än bortkörd och omkommen.
Citera
Marcus Jansson
Nyköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 124


Trådstartare
Jamahoto skrev:
Marcus Jansson skrev:
okej kanon, finns egentligen bara ett problem kvar, startmotorn?


okej! sitter startmotorn på Saab lådan och i blocket på BMW så får du problem


Sitter i lådorna på båda, men jag har nog ett topplock där BMW tycker jag ska ha startmotorn
Citera
Skruva banåkabil
Hållfastighet vid ihopsvetsning av 2 vxllådor.
2 besök senaste veckan (2805 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande