| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kapa fjädrar = omsmidning också eller?
|
3 besök senaste veckan (3452 totalt) |
|
Tjena. har en brådis fråga som jag hoppas få svar på. har köpt nya fjädrar tyvärr så sänker dom för lite och andra finns inte. Det är ett par Eibach Pro-kit och sänker cirka 30 mm när jag behöver runt 60-70mm funderar på att kapa dom men då blir det ju konstig avslutning mot fjädertallriken.. kan man smida upp dom (lämmna dom till nån matrial expert som vet exakt vilken temp och skit det ska vara till fjäderstål) eller blir det kattskit? eller kan man köra ändå med den konstiga vinkeln? tycker fjädern borde få konstig belastning då..? Tacksam för svar MVH David _________________ David Eriksson |
||||
|
Re: Kapa fjädrar = omsmidning också eller?
Hej Pippen! När dom drar fjädrar gör dom de när dom är varma(rätta mig om jag har fel). Det betyder att det går att värma dom under belastning, så att de viker sig på det ställe där du vill. Jag vet i alla fall att man brukar raggasänka bilar genom att "värma ner dem" med gassvets. Det är nog enda sättet, då fjäderstål inte är så villigt att böja sig. När de är under belastning, märker man ju när de börjar ge vika! Beakta dock så att du har tillräcklig fjädringsväg kvar efter operationen. Min 190a ligger nästan mot genomslagsskydden när den står stilla. Men du kanske har kortare dämpare?? Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||
|
Det kan var riktigt att man drar fjädern varmt. Men isf så är det efter det en värmebehandling som sker under en mycket noggran kontroll i ett eftertempo.
Likaså om den materialet dras kallt vilket jag tror att man gör. Men jag vet inte. Likaså kan det gå att värmebehandla bort härdningen för att ändra formen men då måste det till en ny värmebehandling för att uppnå rätt egenskap på materialet. Det beror på vilket material fjädern är gjord av från början. Kort sagt börja inte greja själv.. Sen undrar även jag vad det är för bil som du ska sänka så pass mycket..
_________________ /Anton Lillsund |
||||
|
hmm okej men om man skiter i och värma dom och bara kapar dom ? är ganska många varv på fjädern + att dom ligger ganska nära så man får nog inte alltför konstig vinkel på sista varvet.
har funderat på att ev. flytta upp fjäderfästet men tror det kommer ta för lång tid (Bråttom bråttom) har provat ta mig fan alla fjädrar som finns att uppbringa till bilen (orginal, sportline, H&R, jamex) och ska nu slutligen prova Eibach, anledningen till att jag behöver brutal sänking är att med Evo skärmarna flyttas skärm kanten nästan upp i nivå med motorhuven och kommer se väldigt hög ut med endast 30mm sänkning, typ Xc90
_________________ David Eriksson |
||||
|
Nu får du ursäkta, ser ut????
Funktionen kommer väll i första hand, eller? om du nu berättar lite mer om bilen och vad den skall användas till så finns det en sportmössa att vi kan göra en kvaliferad gissing på att kapa fjädrarna eller ej. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
|
||||
|
Jag antar att det är till den här: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
|
||||
|
pippen:
Hur många varv har fjäden innan kapning??? Hur många blir det kvar efter kaping? Det är MacPerson fram, eller? Framvagnsgeometrin brukar bli knas om man sänker MYCKET. Har har en känlsa att cambern bak blir också konstig med MYCKET sänkning. Juster möjligheter??? Man kan svetsa en ramp med stopp i fjäderskålen så man får en vättig anliggning på den kapade fjädern. ps jag hadde missat tråden om bilen
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Har du läst Davids websida om bilen? Finns definitivt ingen anledning till den här typen av kommentarer. Och även om bilar används mycket på banträffar så är varken du eller jag helt ointresserade hur våra bilar ser ut heller
---- David> Att kapa fjädrar utan koll på vad det resulterar i väghållningsmässigt ser nog många här som lite tossigt. Gärna bra stil på bilen men inte på bekostnad av funktion liksom. Men om du har koll på fjäderkonstanter, dämpare, vikt osv eller inte kan jag inte bedöma utifrån vad jag läst av dig än så länge iaf. Om du har koll, kör på _________________ Magnus Thomé
|
||||
Nej, det hade jag såklart inte och när Kraniel postade länken insåg jag mitt misstag...
Fast lite kul var det ju
Ber om ursäkt både till David och Magnus, men jag tycker fortfarande att det verkar lite knas att bara sänka för att det ska se bra ut? Hur mycket fjädringsväg blir det kvar, hur blir geometrin osv? ber om ursäkt för "påhoppet" David!
_______________________ För att vara lite konstruktiv: Jag vet inte riktigt hur det ser ut på mercor, men pontiacen har jag dessa i, med en kortare fjäder. Det gör att man kan justera markfrigången ca +-3cm
kapar du fjädrarna, förlorar du vetskapen om hur hårda de är (om du inte har möjlighet att mäta upp dem i efterhand).
|
||||
|
Dendär bilden gillar du att visa va Jeppsson...
Går ju utföra med ett skruvstycke och en badrumsvåg.
Nu råkar jag ju veta ungefär hur det ser ut på en 190 och de justerbara kopparna du visar r nog så klockrent det går att få. 190 är ev de bilarna som verkligen lämpar sig för att åka rena "racefjädrar" original då de är smala och sitter fritt från dämparen. då får man kolla på fjäderkonstanten oxå och kan enkelt byta. |
||||
Men det är mer hajtäkk med miljonutrustning
jag hade inget skrustycke som var tillräckligt långt för mina fjädrar
Fjädertallrikarna jag visade kanske inte passar exakt på, men jänkarna kan ju inte vara de enda med denna idén? |
||||
|
Tack för alla seriösa svar, men fann nog den bästa lösningen själv.
anledningen till att jag vill ha den sänkt mer än 30mm var att jag har provat 30mm , 40mm, samt 60mm och funnit att 60 mm varit det bästa. men efter en natts klurande löste jag det med vad jag tror var bästa lösningen och det var att bygga om övre fjädersäte med en förlängning på 4cm = en sänkning med 35mm bara på den vilket ger en totalsänkning på 65mm + att jag kasta bort "gubb" gummi mellanläggen vilket ger 8mm till = totalt 73mm tanken är nu att jag kan schimsa fjädersätet sen med olika "metall brickor" i olika tjockleckar och därefter pröva vilken höjd som funkar bäst =) ena sidan klar så imorn blir det till att hårdjobba mera
kan lägga upp bilder om nån är intresserad MVH David _________________ David Eriksson |
||||
|
Det fina med att kunna shimsa hyffsat enkelt är att du då kan justera corner wieght för lika bellastning av dina "fotavtryck".
Hör av dig om du är intresserad.
|
||||
|
la upp hela klabbet på www.w201power.com
_________________ David Eriksson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3452 totalt) |