| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Måste man ha backlyse och handbroms varningslampa?
|
3 besök senaste veckan (3566 totalt) |
|
Ska sortera bort lite elkablar och skulle hemskt gärna bli av med några kablar som är dragna lite dumt. Det gäller alltdå kabeln som känner av om man har backen i och kabeln som går till handbromsen och tänder en röd lampa på instrumentpanelen. Måste man ha kvar detta enl. SBP om det sitter original? |
||
|
Backljus behöver ej fungera. Det dom hänger upp sig på är om de lyser för jämnan men det lär inte vara aktuellt efter dina mods
Indikeringslampan för att handbromesen är dragen tror jag att dom kommer att sakna. En signal till tekniska kundtjänsten på ASB brukar reda ut det mesta _________________ /Kristian Elisson |
||
|
Hej
Backljus är det som sagt inget krav på. Varningslampa för p-broms är inte heller krav men i många fall är lampan samma som varnar för låg bromsvätskenivå. Den lampan måste kunna kontrolleras och det gör man i de fallen genom att den dubblerar som p-bromslampa (man drar åt p-bromsen för att kolla att lampan funkar). om din bil är byggd så, måste du sätta en separat knapp för att kontrollera lampan, om du tar bort p-bromskontakten. I och för sig vet jag inte hur ofta man kollar det på Bilprovningen, men... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
finns det på alla bilar? KAn inte minnas att jag hittat varning för bromsvätskenivå på min..
|
||
|
Det är krav från 1974, men det finns en "brasklapp" - om man enkelt kan kontrollera vätskenivån utan att öppna behållaren behövs ingen varningslampa.
Det finns också ett annat sätt att få motsvarande funktion som jänkarna brukar gilla, det är en differenstrycksventil som tänder en lampa om trycket i kretsarna skiljer för mycket - det kanske sitter en sådan i Pontiacen? /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack Gustaf. Man får alltid bättre svar när man ställer frågor här än när man ringer till diverse myndigheter.
Ska kolla hur min varningslampa funkar. Tror inte att jag har någon. Däremot är det väldigt enkelt att se om det är vätska i behållaren. Så det kanske räcker. Mvh |
||
|
Det brukar räcka att vrida om nyckeln i 1a läget så lyser alla lampor i instrumentpanelen, just för att man skall kunna kolla om de är hela.
Sedan kan man ju ifrågasätta om dra handbromsen för att kolla om lampan lyser öht visar om varningssystemet för låg nivå fungerar...... ....annars får man väl tvinga besiktningen att ta av locket på bromsvätskebehållaren, då ramlar flotören ner i botten och lampan lyser, varför göra det svårt för sig själv när det räcker att göra det svårt för SBF
_________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3566 totalt) |