| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
4wd "problem" hur bygga?
|
2 besök senaste veckan (914 totalt) |
|
4wd "problem" hur bygga?
Jag har en 4-hjulsdriven BMW som är utrustad med med en visco koppling i fördelningslådan, nu vill jag bytta ut viscon mot något trevligare. Anledningen är att jag inte litar på att den gör sitt jobb
specielt efter trimnigen. Har någon här nått bra förslag på hur man kan lösa problemet :question: många andra 4wd bilar har tvärställd motor vilket inte passar BMW:n så bra. Audi har främre drivaxlar direkt ur lådan, undra hur en 6:a framför fram hjulen skulle kännas i kurvorna
drömmen vore nog nån form av lamelldiff i fördelningslådan, dyrt dock (30-80000:-) så om det finns nån här som har en bra ide, så läser jag _________________ Mikael Boström M3 Limo -96 325ix -87 |
|
Det lär finnas någon engelsk firma som ändrar "förspänningen" i viskodiffbromsarna till Ford, det är väl samma drivsystem så man kanske kan kolla där.
Är det verkligen ett problem med mittdiffen då? Du har ju trots allt en riktig planetdiff i mitten, viskoenheten är ju bara en diffbroms, den överför ju inte all kraft som i VWs syncrosystem till exempel. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
4wd "problem" hur bygga?
|
2 besök senaste veckan (914 totalt) |