| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Temperatur i växellåda, långlopp
|
3827 besök totalt |
|
Temperatur i växellåda, långlopp
Hur påverkas temperaturen i växellådan (oljan) under ett långlopp, säg 6 timmar, jämfört med att ligga på autobahn och sträck köra i 6 timmar? Det enda som borde skilja är att man växlar oftare på banan. Har fått tipset att ha en ganska trögflytande växellådsolja, men borde det inte gå att använda exempelvis Redline MTL i långloppsbilen? (har det i gatbilen) Bilen ifråga är en Honda. Har funderat på detta ett tag nu
_________________ Paul Tuveneld Toyonda MR2 |
||
|
Re: Temperatur i växellåda, långlopp
Kör inte honda med motorolja i sina lådor. Har för mig att det skulle vara det en honda acord -88 jag hade för några år sen. _________________ bmw bmwsson |
||
|
Vad jag vet så kan man köra vanlig motorolja i växellådan, men bara så länge växellådan inte innehåller växlar av hypoidtyp. Dvs. framhjulsdrivna bilar där det inte sitter någon kronhjul/pinjong.
om det förekommer hypoidväxlar (med hög yttryck) måste hypoidolja användas (likaså i slutväxlar där kronhjul/pinjong förekommer). Jag har också blivit lärd att växellådsoljans temperatur får ej överstiga 120 grader för då bryts dess smörjande egenskaper och metallkontakt uppstår. Då växellådans temperatur är direkt beroende av dess förluster gånger effekt som passerar lådan, borde fullgaskörning i hög fart påverka växellådan mer. Ponera att du kör med fullgas i en bil som utvecklar 200hk. Om växellådsförluster ligger på 9% omvandlas 14kW energi till värme i växellådan. Oljekyl är bästa försäkring. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Re: Temperatur i växellåda, långlopp
En ganska trögflytande olja kommer att gå varmare jämfört med en tunnare. fördelen med tjock olja är att den separerar kuggytorna bättre. Det ska dock sägas att eftersom den blir varmare och viskositeten minskar vid ökad temperatur så är det inte säkert att att man vinner så mycket i oljefilm. Kort sagt. Tjock olja=livrem och hängslen. Tunn olja= Lägre oljetemperatur, mindre förluster / Pär _________________ /Pär Nyman |
||
|
Under förutsättning att du har någon sorts LSD, jämfört med att ligga på Autobahn och jobba så går diffen mycket varmare, framförallt pga att den jobbar mycket mer då det svänger och du kör på gränsen än om du kör rakt fram.
I VLN är det många som monterar oljekylare (och pump) på både diff och växellåda för att hålla nere tempen. |
||
|
Någon som har tips om vart man kan köpa bra, inte svindyra, elektriska oljepumpar som går på 12v.
Behöver tre stycken, en till bakaxeln, en till växellådan och en till motorn. Kanske inte går att använda likadana pumpar till det då det är olika viskositeter. _________________ Emil Rehnfors |
||
Biltema. Tror dom går på 600:- eller nått sånt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Temperatur i växellåda, långlopp
|
3827 besök totalt |

