| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tankar runt mittmotorbygge...
|
1, 2 >> 5098 besök totalt |
|
Hej Funderar lite på ett mittmotorbygge. Har hört att växellåda från framhjulsdriven Audi med längsmonterad motor kan användas? USA-hemsidor kallar Audi-modellen för "Audi 5000" och menar att dessa ska tåla en hel del stryk. Jag kan inte så mycket om Audi, men "Audi 5000" ser ut ungefär som Audi 100 på dom bilder jag har sett. Men tydligen så har dom Turbo ibland = Audi 200 i Sverige? Sitter lika/liknade låda i framhjulsdrivna V8-Audi's som tillverkades runt 1990? Vilken är starkast? Någon som kan skingra alla frågetecken? Vore tacksam... _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Flera funderingar... eftersom jag inte har någon större erfarenhet (än så länge) av att bygga chassi så undrar jag vilken bil man skulle kunna "låna" bärarmar, skivor, ok m.m. från? Nu menar jag till bakvagnen förstås. Någon BMW-modell kanske? Går det att skarva drivaxlar? Härda av, svetsa och sen härda på nytt? Eller måste man tillverka nya?
om ni undrar så tänker jag inte bygga en helt ny bil, utan utgå ifrån lämplig kaross. Vilken vet jag inte ännu... _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Man kan antingen låna en komplett bakvagn, enstaka delar, eller tillverka nytt.
Fugerar säkert med en BMW, en Sierra, en omega, eller en MB eller rentav en framvagn från audi, så slipper du pyssla med drivaxlar. Jag skulle föredra att tillverka själv. Drivaxlar går att korta, om man inte hittar de som är av lagom längd, det går även att beställa nya, har hört priser på mellan 2' och 5' Det kan ibland gå att korta ner lite och göra nya splines om det är det man skall göra. |
||||||
|
Joo... skulle helst tillverka hela bakvagnen själv, men har ej kunnandet än så länge.
och man måste ju någonstans börja!
Hmm... plocka hela framvgnen från Audi kanske inte vore så dum ide'! Skulle det kunna funka månne!? _________________ Calle Olsson |
||||||
|
Jag och farsan håller på med ett liknande projekt, ett rörrams chassie med mittmotor. Vårat val blev drivlinan från en Golf VR6 som är liten och kompakt och med mindre justeringar lämnar ca 230hk. Detta är ett långtids projekt så vi har för tillfället bara införskaffat en glasfiber kaross samt motor och växellåda som står och samlar damm.
_________________ Johan Börjesson |
||||||
Hade jag varit dig så hade jag tittat på att köpa Corvettens (C5) hjulupphängningar dvs subframes...dom kan man bulta in i en mitt konstruktion så har du både komplett fram och backvangn med mkt trevligar bärarmar och uprights samt hjulegeometri. Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
Audi100lådorna har rätt mkt gemensamt med Porsche 944-lådorna. Dom motorsvagare varianterna är nog väldigt lika medans dom starkaste turbovariantern (250 hk) hade vissa delar förstärkta.
om jag fattat rätt så är lådan i Porsche 968 (6vx) och den i Audi V8 rätt lika. _________________ Pär Hylander |
||||||
Det som är trevligt med 968 lådan är att det är en transaxellåda...har jag för mig i alla fall...För den sitter väl direkt vid bakaxlen ? Mvh Björn _________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
Javisst, precis som på 944. Alltså någon bakaxel i den mening som rwd-bilar brukar ha är det ju inte, eftersom diff och växellåda sitter ihop i samma enhet. _________________ Pär Hylander |
||||||
Jag håller med björn här, C5an har fina upphängnignar (och C4ans framvagn är också väldigt "lättapplicerad" på andra bilar). Butterfly på forumet kör med C4 framvagn och Jaguarbakaxel och hans bil går "ganska" bra..
Jag var lite inne på ett tag att skaffa C5bakvagn komplett med låda (transaxel) osv, tror osbyskroten skulle ha ca 30 för allt från motorn och bakåt, ända ut till bromsarna vilket jag tycker är bra pris, men det föll pga tidsbrist.
|
||||||
Anders det är väl inte försent att göra det än... säg till om du behöver hjälp så fixar vi det äver en helg med lite öl
Nä men seriöst ... hade verkligen passat på din bil...liksom pricken över i et
Många personer vill inte lyssna när man säger USA bil och väg hållning men corvettens saker är extremt fina Uprights och bärarmar är mkt lätta och du kan central montera dämpare om man vill. Tror att det är Motsler som har utgått från Corvettens chassi geometeri. Mvh Björn PS. Ledsen för stav fel ...svårt att skriva med hel gipsad hand
_________________ Björn Athlöf I garaget: Sensor GTR BMW M3 E30 87 Porsche 997 EVO |
||||||
|
okej... många tips att grunna över!
C5-bakvagn låter väldigt trevligt. Men ska pengarna räcka (har just köpt hus för 7-siffrigt) till allt på projektet så tror jag att jag måste nöja mej med en billigare variant. Åtminstone till en början. Men jag ska kolla vilka pengar det gäller... bra att veta. Vad tror ni om förslaget att ta hela framvagnen från Audi? Borde väl inte bli helt fel eftersom alla vinklar blir inställbara? och då slipper man krånglet med drivaxlarna. och då skulle alltså en Audi V8-växellåda kunna vara ett hyfsat bra alternativ för mej? Vad tror ni? Måste lådan vara från en FWD eller går det även att använda en Quattro-låda? Någon nackdel med Audi's V8-låda som jag borde veta om? Minus för Porsche-alternativen: - 944 har ingen koppling på växellådan - i en svansmotorväxellåda måste rotationsriktning ändras - plus att drivaxlarna måste anpassas till bakvagnen i övrigt _________________ Calle Olsson |
||||||
Mja, nu har ju 944 inte svansmotor direkt, utan motorn fram och växellådan mellan bakhjulen
Faktiskt är ju en 924/944/968 motor/växellåda monterat på precis samma sätt som en Audi, bara det att man satt en 2.5 meter långt distanstansrör mellan kopplingen och växellåda. Det där med drivaxlarna förstår jag inte riktigt? Vad hade du tänkt dig för motor? _________________ Pär Hylander |
||||||
Skulle jag använda 924/944/968-låda så måste jag fixa kopplingskåpa m.m. som jag slipper på exempelvis Audi- eller svansmotorPorsche-låda där detta redan finns. Eller har jag missat något? om jag har förstått det rätt så sitter väl kopplingen framme på motorn på en 924/944/968? Vad gäller drivaxlar så blir det väl extrajobb så fort bakvagn och växellåda inte hör ihop? och vad gäller motor så har jag inte bestämt mej ännu. V8, eller möjligtvis V12. Men av ekonomiska skäl måste jag nog börja med V8. Men det återstår en hel del funderande ännu. Jag vill veta att jag får råd att fullfölja mina planer. Avstår hellre än att få ett dammigt projekt som bara tar upp garagetplats pga att pengarna tagit slut halvvägs. Ju förr den blir körbar, desto bättre! Därav mitt forskande i olika alternativ både vad gäller svårighetsgrad och ekonomi. Sen kan man ju alltid fortsätta förfina längre fram när pengarna (förhoppningsvis!) fortsätter att ramla in.
_________________ Calle Olsson |
||||||
tjenare om du vill ha lite ider kan du titta på min sida då jag har börjat ett bygge med liknande tankar! https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php en fördel som jag ser det med audi lådan är att dom är lite billigare än porsche lådorna vad jag förståt!angående v8 lådorna är dom mycke svårare att få i tag och mycke dyrare! så om du ska bygga lite billigt så är det lådor från framhjuls drivna äldre audi 100/200/och några andra modeller.ett tips är att köpa en lite nyare låda kring -90 då du från elektriks hastighetsmätargivare på dom bla quattro lådan går att andvända men kräver endel jobb som man slipper om man tar en låda från en framhjuls driven bil direkt sen beror det på vilken motor du ska andvända! finns ett par audi motorer som passar rakt av som kåstar lite pengar tex 5cyl 10v turbo motorn (audi 100 turbo tex) och sen om du vill gå upp lite i pris har du 5cyl 20v turbo motorn som åter finns i tex audi s2/s4/s6 sen angående audi framvagn som bakvagn så sitter det tex på många 4hjulsdrivna audis i princip en framvagn ( i alla fall på dom äldre audisarna)! om du har några frågor mer ingående kan du pma mig så ska jag göra mitt bästa för att svara mer detaljerat _________________ jonny strand |
||||||
|
Du bör skaffa växellåda från en framhjulsdriven Audi då du inte har någon nytta av Torsendiffen och fördelningslådan.
Dvs. en Audi 100 eller Audi 200 skulle passa. Det finns folk som har bygt Labo-replikor med en sådan låda och BMW 7-serie V12:a...ser riktigt läckert ut. Jag tycker att du ska glömma Porsche-växellådor. 911-växellådor måste vändas upp-och-ner för att funka och är dessutom riktigt dyra. Porsche 944 växellådor är i stort sätt samma som Audilådor, fast dyrare pga. "Porscheskatt". "Porscheskatt" - pålägg som alla delar får då det står "porsche" på dom, även om dom är lika bra/dåliga som andra delar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Sådär får du ju inte säga, nu börjar man överväga det igen!
Jag har inte något för mig på söndag kväll, så då hade vi ju kunnat göra bytet, jag bjussar på öl o chips!
Jag vet att det inte är försent än, men det får åtminstone vänta till jag inte är student längre... |
||||||
Har nog utryckt mig lite otydligt. Lådorna är i princip samma. Gisssningvis passar kopplingkåpan till Audi direkt på 944-lådan (och antar samma med Audi V8 & 968) Finns alltså ingen anledning att ha en låda från 944 med de klenare motorerna, eftersom det är samma innehåll som audi 100 tror jag. Om däremot Audilådan inte klarar vridmomentet så kan innehåll från en 944 turbo-låda vara intressant. _________________ Pär Hylander |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 5098 besök totalt |