Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2002 besök totalt |
Reglementen runt bur i gatbil.
Vad är det som gäller om man vill stoppa bur i sin bil och sedan besikta den som 'vanligt' ? HIttade dåligt med info på sfro.com om vad som gäller. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
frågar du SPB får du ett standardiserat svar som ser ut som följer
Det går alltså, registeringsbesiktning krävs, buren måste kläs in där du kan slå i den och den får inte vara ivägen för bältena vid B-stolpen tex... _________________ Pontus Fyhr |
||||
Re: Reglementen runt bur i gatbil.
inga som helst problem som Pontus säger. vad är dina frågor... ? skriv upp dem i tur & ordning så kan jag hjälpa dig svara exakt. då jag nyligen fick hemskickat allt vad regler för båge/bur i personbil - gäller. K _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Det var nog det jag ville veta
![]() ![]() Man tackar så mycket. _________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Tänk på att använda stoppning som är avsedd för att vara burstoppning... Inte vattenrörsisolering eller liknande! Det kanske känns bra när man trycker på det, men när en kroppsdel kommer farande i högre hastighet är inte stoppningen så styv som den hade behövt vara... |
||||
Ur ren SBP synpunkt finns det inga krav på stoppningen i sig ! ![]() ![]() ![]() ![]() (tur man har halvbåge så man slipper stoppningen) _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Ja, det blir nog 'riktig' stoppning. Tänkte göra det seriöst, känns dumt o inte göra det när man ändå mekar i bur.
_________________ Mika Morell ------------- Åker: Ducati Panigale V2 och Monster 696, Lancer Evo 8, Trampcykel, Tesla Model 3 |
||||
Det står inget alls om strävor eller kryss i dörröppningar.
En generell text om dörröppningar finns i VVFS 2003:22; 19 § Personbil skall vara utformad på sådant sätt att den medger en säker in- och urstigning. Dörrlås skall vara konstruerade så att de hindrar dörrar att öppnas oavsiktligt. Det är alltså en bedömningsfråga när det gäller rör i dörröppningen. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Fick ett påpekande om risk för personskador för den oinklädda buren vid senaste träffen hos SBP. Eftersom jag inte ville ha någon anmärkning i protokollet erbjöds jag att klä in buren och komma tillbaka. Vattenrörsisolering funkade utmärkt för att få ett blankt protokoll hos SBP.
Nu är denna typ av isolering vare snygg eller famförallt bra så den skall bort. Är det någon som har ett bra tips på var man kan handla riktig isolering till Heigoburen, helst i skåneområdet? /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||
http://www.janolisamotorsport.com/ ![]() /Björn _________________ /Björn Olander fd Nilsson Tel: 0704-847656 Porsche 944 TURBO |
||||
Är det ett dokument från SBP? Var beställer man den, eller finns den i elektronisk form? _________________ ![]() BMW M3 E92 -10 |
||||
ne.. jag ringde tekniska nämnden & snackade en stund om dessa reglerna... & då kom killen i andra änden av luren på att han kunde ju skriva ut det till mig & skicka... & det gjorde han - Tack SBP _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2002 besök totalt |